Fitness ja silikonit sekä paljon muuta

Fitness on kuohuttanut lähiaikoina jopa ihan Iltalehdissä saakka ja itsekin olen tietysti mielenkiinnolla seuraillut aiheesta uutisointia. Suuren mediakohun aiheutti Ulla-Riitta Koskien blogikirjoitukset kilpailemisesta ja siitä illuusiosta, mikä siinä usein on taustalla. Tähän kohun aiheuttaneeseen kirjoitukseen pääsee tästä: 

http://primebody.fitfashion.fi/2014/10/24/jos-jollekkin-jai-epaselvaksi-se-illuusio/

Myös multa kysyttiin mielipidettä tästä aiheesta ja aionkin nyt vähän avata omien kokemuksien kautta mun kantaa tähän asiaan. Osittain olen Umpun kanssa samaa mieltä ja osittain taas en. 

 

Haluan avata aihetta faktojen kautta, joita moni ihminen ei välttämättä tiedä tai tule ajatelleeksi. 

 

Fitness on hyväksytty virallisesti urheiluksi Suomessa ja se on rekisteröity Valo Ry:n jäseneksi, johon voi päästä vain yksi yhdistys jokaisesta urheilulajista.

Tämä tarkoittaa käytännössä siis sitä, että fitnessurheilijat voidaan noteerata Vuoden urheilijagaalassa ja fitnessurheilijat ovat yhtä päteviä urheilijoita, kuin esimerkiksi yleisurheilijat, jalkapalloilijat, jääkiekkoilijat ja muut urheilijat.

Tämä asia ei ole monen tavallisen ihmisen tiedossa ja päivittäin saa lukea keskusteluja, joissa kiistellään, onko fitness urheilua vai ei. Kilpailemisen tasolle mentäessä se on. Asiasta on siis turha jatkossa kiistellä, koska me fitnessurheilijat olemme ihan samalla tasolla muidenkin urheilijoiden kanssa. 

Fitness on noteerattu myös mediassa ja esimerkiksi Fitness Expossa oli median edustajia vaikka millä mitalla. Fitness on maailmalla mediassa esillä paljon laajemmin ja Suomessa Fitneksen saama mediajulkisuus on vielä pientä esimerkiksi Amerikkaan, jossa moni kilpalija elättää itsensä ihan jo pelkillä promotuloilla ja sponsoreilla. 

Pro kilpailijat, eli ammattilaiskilpailijat saavat kilpailusta palkinnoksi rahaa. Ei välttämättä isoja summia, mutta joka tapauksessa.

Vielä yksi tärkeä fakta: IFBB Finland ry. noudattaa Suomen Antidopingtoimikunta ry:n (ADT) voimassaolevia sääntöjä.

Kauheasti puhutaan, että fitnessurheilijat käyttävät dopingia päästäkseen lihaksikkaaseen kuntoon ja jopa minulle on tultu sanomaan, että olisin käyttänyt jotain. Totuus kuitenkin on, että näitä testataan. Viimeksi Nicole Wilkins palkintojen jaon jälkeen meidät tytöt laitettiin riviin ja jokainen nosti pussista pallon ja jos sai valkoisen pallon, joutui dopingtestiin. Itse en ole koskaan käyttänyt mitään ja olisin ihan hiton tyhmä, jos käyttäisin. Jos jäisin kiinni dopingin käytöstä, voisin saada pahimmillaan 2 vuoden kilpailukiellon. Sitä en missään nimessä halua. Ihmiset eivät ymmärrä, miten ammattimaista touhua tämä Suomessakin järjestettävä fitnesskilpaurheilu todellisuudessa on. 

 

Fitness on kilpailemiseen mentäessä kilpaurheilua ja KILPAURHEILU EI SOVI KAIKILLE

Mua itseäni raivostuttaa keskustelut, joissa puhutaan, että fitness ei ole urheilua ja salilla vaan nostellaan painoja ja sitten noustaan lavalle pullistelemaan pikku bikineissä. Olenkin monesti sanonut, että tervetuloa mun kanssa treenaamaan. Mulla on joka ikisessä treenissä syke korkealla ja yleensä paita märkänä hiestä. Siihen laitetaan päälle polte lihaksessa ja oikeesti kivunsietokyky, jota sinulla täytyy olla, jos meinaat saada treenistä joka kerta jotain irti.

Itse pidän fitnessurheilijoita kovimpina urheilijoina, koska myös henkinen puoli on tässä hommassa niin isossa roolissa. 

Missään lajissa menestyminen ei tule helpolla. On tehtävä aivan hirveästi töitä ja itse olen myös samaa mieltä siinä, että huipulle mentäessä mikään kilpaurheilu ei ole terveellistä. En minä itsekään pidä terveellisenä sitä, että ennen kilpailua ei juoda vettä ja kuivatellaan kroppaa tai dieetataan kehon rasvaprosentti pieneksi. Itselläni kehon rasvaprosentti kisojen alla on 11-13%. Sen alemmaksi sitä ei ole tarvetta viedä. 

Ja voin kertoa tässä myös sellaisen asian, että itselläni hormonitoiminta toimii ihan normaalisti. Tästä on todisteena se, että juuri SM-kilpailua ennen menkkani alkoivat ja jouduin pyytämään tiimiläisiltä tamponia ja onneksi sellainen siis löytyi yhdeltä huoltajalta. On ihan täysin puppua, että hormonitoiminta menee tolaltaan saman tien, kun kilpailee bodylajeissa. 

Mutta siinä tullaankin siihen, josta myös Umppu puhui blogissaan, että kisakunto on oikeasti vain sen yhden päivän kunto. Sitä ei tule kenenkään tavoitella ja voi luoja, jos täällä on nuoria tyttöjä, jotka kuvittelee, että reisilihakseni lohkeilee offillakin joka päivä ja alavatsalla suonet pullottelee, niin oikeasti tervetuloa takaisin todellisuuteen. 

Tällä hetkellä painan noin 56 kiloa ja tavoitteeni on nostaa painoa vähintään 60 kiloon ennen seuraavaa dieettiä. Syön tällä hetkellä, kuin hevonen ja vatsapalat ei todellakaan pilkottele enää. Totinen totuus on, että lihas ei kasva miinuskaloreilla. On turha yrittää saada esiin sikspäkkiä samalla, kun kasvattaa lihasta, se ei vaan ole mahdollista. Suurimman osan vuodesta (n.60%) olen ihan normaalin naisen näköinen ja makkaraakin löytyy. 😀 Tietenkin lihasmassaa on, joten se tuo kroppaan muotoa, mutta en ole ikinä kuvitellut, että olisin saman näköinen, kuin kisapäivänä. 

Kun tähän lajiin lähtee, pitää omata aika harvinaiset geenit.

Geenit, jotka kestää jatkuvaa painonvaihtelua ja uusia dieettejä ja vastaanottaa kropalle annetut muutokset. Kaikilla ei vain ole näitä geenejä ja silloin on parempi kilpailla jossakin muussa lajissa. 

Näiden asioiden lisäksi täytyy omata todella kova pää ja päättäväinen luonne. Monen pää ei kestä montaa dieettiä putkeen, vaikka se olisikin järkevästi toteutettu. 

Fitnestä voi toteuttaa kahdella tavalla: TERVEELLÄ ja EPÄTERVEELLÄ tavalla

Olen tästä jo aiemminkin puhunut ja kertonut, miten ensimmäinen dieettini oli juuri tälläinen epäterveellinen, mutta nykyään teen tätä terveellisesti. En pelleile kroppani kanssa, syön hyvin myös dieetillä ja harrastan maltillisesti aerobista. Minulla on ammattitaitoinen valmentaja, mutta myös huonoja valmentajia löytyy monia ja silloin päästään näihin lopputuloksiin, että ”Fitness pilasi terveyteni”, joista Iltalehdissä toitotetaan.

Kyllä, fitneksellä voi pilata terveytensä, jos tekee töitä väärien ihmisten kanssa.

Olen itse omin silmin nähnyt Pro-kilpailijoita lavan takana ennen kilpailua. Esimerkiksi Michelle Lewin, jonka näin ennen Nicole Wilkins finaaleja, söi ihan kunnon kokoisen aterian ennen kilpailua. Huipulla ei tarvitse näännyttää kroppaa äärimmilleen, koska lihasmassaa löytyy hyvin. 

 Fitness on ulkonäkökeskeinen laji -totta vai ei?

Tästä aiheesta voisi kirjoittaa kokonaisen postauksen, mutta yritän kertoa tämän lyhyesti.

Moni ei arvosta fitnesskilpailijoita, koska lavalla ei tehdä urheilusuoritusta.

Fitness eroaakin muista urheilulajeista siinä, että ne urheilusuoritukset tehdään joka päivä siellä salilla ja keittiössä ja lopputulos vain näytetään lavalla. Itse koen, että haluan nauttia siitä kovasta työstä, jota teen vuoden ympäri ja siksi nautin siitä laittautumisesta, jota kisapäivänä saa tehdä. 

Sitten tullaan aiheeseen, joka mietityttää monia.

Onko fitneksessä pakko olla silikonirinnat?

Voisin sanoa, että Suomessa kilpailijoista 70% ja ulkomailla 95% on silikonit. Kun tulee fitnessmaailmaan, tulee hyväksyä se tosiasia, että ulkonäköä on paranneltu monin keinoin, Moni nuori tyttö lähtee lajiin uhmaten ja haukkuen silikoneja ja että ei koskaan itse ottaisi niitä.

Suurimmalle osalle kuitenkin itku tulee viimeistään siinä vaiheessa, kun dieetti on loppuvaiheessa ja rinnoista on jäljellä pienet kummut. Silikonit eivät ole pakolliset, mutta kyllä ne tuovat monelle näyttävyyttä lookiin ja itse en vaihtaisi silikoneja enää mistään hinnasta. Itselle ne on niin normaalit ja niin monet silikonit paljaana kisoissakin nähneenä en vaan osaa pitää niitä tabuina. Moni ei myöskään ymmärrä, että silikoneja on pieniä ja isoja. Pieniä silikoneja ei useimmilla edes huomaa. Monella sinun ihailemalla kilpailijalla voi olla silikonit, vaikka et niitä päälle päin huomaakaan. 

Lavalla ollessa huomioon otetaan myös hiukset, meikki ja kokonaisuus. Siinä mielessä fitness on ulkonäkökeskeinen.

Tässä on muutamia omia näkemyksiäni asioista. On hyvä, että nuoria varoitetaan tästä lajista, koska huonoa on liikkeellä paljon. Kaikessa kannattaa pitää järki kädessä. Tämä on elämäntapa ja rankka sellainen. Kannattaa miettiä kuinka paljosta on valmis luopumaan pelkkien kisojen vuoksi.