Miten saada lihaksikkaat pakarat?

Pepputreeni on ollut mun lempparitreeni niin pitkään, kuin vain muistan. Oonkin melkein aina aloittanut treeniviikon pepputreenillä, niin kuin tänäänkin.

Lepoviikko on vihdoin ohi ja odotinkin jo treenien pariin pääsyä. Viime viikolla tuli herkuteltua ehkä vähän liikaakin. Perjantaina oltiin Amarillossa syömässä Andonen kanssa ja lauantaina oltiin Andonen sukulaisten juhlissa, jossa pöydät notkui kaikennäköisiä herkkuja. Taisin vetää oikein kunnon ähkyt, kun loppuillan vain hikoilin paikallani 😀

Viime viikosta tulikin sellainen fiilis, että nyt saa riittää ja on ihana palata taas normaalin rytmiin ja varsinkin puhtaaseen ruokavalioon. Ajattelin nyt kertoa muutamia vinkkejä, miten saada lihaksikkaat pakarat. Olen todennut nämä vinkit itse hyviksi, joten toivottavasti näistä on jotakin apua.

IMG_20141208_072005

1. Keskity puhtaisiin ja kokonaisiin liikeratoihin

Mielestäni tämä sama sääntö pätee ihan missä treenissä hyvänsä. Minulla on sellainen fiilis, että nyt on meneillään buumi, että treenataan niin, että jätetään liikeradat kesken ja moni väittää, ettei loppuvenytys olisi tarpeellinen. Oma henkilökohtainen mielipiteeni on, että niin ei voi tapahtua kunnolla kehitystä. Itse saan varsinkin näistä pepputreeneistä parhaimman tuntuman juuri venytysvaiheessa. Eli, keskity siihen, että teet kunnollisen loppuvenytyksen ja myös liikkeen lopussa kunnollisen loppusupistuksen. Valitse painot niin, että pystyt pitämään lihasta venytyksessä ja supistuksessa muutaman sekunnin ajan. On turha olla kateellinen kaverille, joka tekee sumokyykkyä vieressä 70 kilolla, koska todennäköisesti liikerata ei ole täydellinen ja tuntumaa ei välttämättä ole ollenkaan, eikä siis myöskään kehitystä. 

Omia lempiliikkeitäni pakaroille on syväkyykyt, erilaiset sumoasennossa, eli jalat todella leveässä asennossa tehtävät liikkeet (näissä varsinkin tuntee venytyksen), erilaiset pakarapotkut taljassa ja ei pidä unohtaa pakaroiden sivuja,  joten teen myös erilaisia pakaran loitonnusliikkeitä. 

 IMG_20141208_072025

2. Siisti ruokavalio

Nyt varsinkin, kun on tullut herkuteltua, huomaan vaikutuksen saman tien alavartalossa. Oman kokemukseni mukaan sokeri on naisen pahin vihollinen. On turha valittaa, että vähän siellä ja täällä näkyy selluliittia, jos joka päiväiseen ruokavalioon kuuluu herkkuja.

Kun lähden dieetille ja jätän samalla herkut pois, alkaa turha löllö palaa pakaroista. Kun aloitin tämän kisatouhun, myös mulla oli selluliittia, mutta pikkuhiljaa puhtaan ruokavalion ansiosta se suli pois. Tällä hetkellä sitä saattaa olla jonkin verran, tai ainakin nestettä, mutta itseänsä saa vain syyttää,  kun on herkut maistuneet liian hyvin. Kannattaa juoda myös paljon vettä, niin aineenvaihdunta pysyy liikkeellä. 

Kun pitää ruokavalion puhtaana, on myös helppo seurata sitä ihan rehellistä kehitystä, kun lihaksen päällä ei ole niin paljon rasvaa.

IMG_20141208_072044

3. Ole kärsivällinen

Tulokset eivät näy heti ja pakaralihas kasvaa ihan yhtä hitaasti, kuin muutkin lihasryhmät. Jos teet liikkeet puhtaasti ja saat pikkuhiljaa nostettua treenipainoja, teet todennäköisesti paljon oikein. Rasva myös palaa hitaasti, mutta varmasti. Iso peppu ei välttämättä tarkoita isoja pakaralihaksia. Moni ihminen hämmästyisi, kun näkisi, miten pieni monien kilpailijoiden peppu on oikeasti livenä kisakunnossa. Ei kannata siis tuijottaa liikaa kisailijoiden kuvia, vaan keskittyä niihin omiin treeneihin ja tuloksiin. 

Toivottavasti näistä vinkeistä oli apua ja sitten ei muuta, kun pepun kasvatustalkoisiin 😉 

pauliinafitworld

13 vastausta artikkeliin “Miten saada lihaksikkaat pakarat?”

  1. hei !(: kuinka useasti treenaat pakaroita ja millä toista, sarja määrällä ?

    • Moikka! 🙂 treenaan pakaroita 1-2 kertaa viikossa, vähän vaihdellen treenin intensiteettiä. Tällä hetkellä treenaan suht pitkillä toistoilla.

  2. Joo joo olet kyllä hiton hyvännäköinen mutta jotain rajaa noilla kuvilla. Hyvä ettet paljasta **** näytä suoraan? Voi olla et joku kiva setä saa hyvät kixit ainakin.

    • Sedistä en tiedä, itseäni kiinnostaa ainoastaan, että kehitys menee oikeisiin paikkoihin. Kommenttisi on myös aika asiaton.

    • Kyllä tuossa asiaton olet sinä noine hävyttömine kuvinesi!!! Ihan narsistista irvailua.

  3. Kiitos vinkeistä. Näitä kannattaa aina lukea että tulee pidettyä mielessä että isot painot ei niitä lihaksia ja kehitystä takaa 🙂 Olisi muuten kivaa joskus kiva jos jakaisit ruokavinkkejäkin.

    • Olepa hyvä, kiva jos on jotakin hyötyä! 🙂 Täytyykin kehitellä ruokapostausta, laitan korvan taakse.

  4. Onhan noissa kuvissa vähän liikaa infoo, mutta ei varmasti ollut paha tarkoitusperä 🙂

  5. Hyvältä näytät vautsi ! (: Eikä nois kuvissa mitää paljastelua oo mun mielestä.
    Hyödyllisiä vinkkejä jotka on hyvä pitää mielessä treenissä, ei lähdetä keulimaan painolla ! Kiva kun viitsii muillekin vinkkejä jakaa 🙂

    • Kiitos paljon! 🙂 Nimenomaan, kiva jos, vinkeistä on jotain apua! 🙂

  6. Kyllä fakta on vaan se, että tommosen jalkojen heiluttelu ei pakaroita kasvata.. Kiinteyttää kylläkin mut tanko niskaan ja kyykkäämään! Tämähän on liike on jota monet karttaa, kun onhan se nyt raskasta! Saattaa meikit levitä naamalle kun tulee jopa hiki.
    Mä olen saanut pyöreät ja isot pakarat pelkästään takakyykkyä tekemällä, ja painotan että nimenomaan kyykkyä, ei smith-kyykkyä. Vapaakyykky = paras perseenkasvattaja!
    Vaikka kuulostanut vihamieliseltä niin en oo 🙂

    • Ok?
      Ite tullut kyykättyä ihan kiitettävästi aiemmin. Tälläkin hetkellä joka treenissä 😀

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *