Miten saada lihaksikkaat olkapäät?

Mun aika monivuotinen murheen kryynini on ollut olkapäät, jotka ei ole meinanneet millään kasvaa ja pyöristyä. Andonen opeissa niihin on alkanut tulla muutosta ja näin jälkikäteen ajateltuna niitäkin on tullut treenattua ihan väärin. Mitähän ne näyttäisi, jos olisi oppinut treenaamaan niitä jo 8 vuotta sitten 😀 Olen näköjään itse elävä todiste siitä, että salilla voi siis käydä sen kymmenen vuotta kehittymättä mitenkään, jos ei tiedä mitä tekee ja jos ruokavalio ei tue kehittymistä 😀

Juuri ennen syksyn SM-kisoja
Juuri ennen syksyn SM-kisoja
Olkapäät nyt
Olkapäät nyt

Olkapäiden kasvattaminen ja myös treenaaminen vaatii kärsivällisyyttä ja keskittymistä. Itselläni tuo alakroppa ottaa hyvin vastaan treeniä, mutta yläkroppaan sitä saa todella keskittyä, että kehitystä tapahtuu. Ehkä kehitys on osittain kiinni myös tekniikoista, jotka olen vasta nyt kunnolla sisäistänyt. Ja olen laskenut painoja treeneissä myös huimasti ja keskittynyt ihan täysillä siihen tuntumaan.

Olkapäätreeneissä tärkeintä on treenata itselle sopivilla painoilla. Ei kannata tässäkään ottaa mallia siitä vieressä olevasta tyypistä, joka vääntää kaksi kertaa isommilla painoilla, kuin sinä itse. Tietysti on pyrittävä treenaamaan mahdollisimman isoilla painoilla, mutta niin, että jokaisen liikkeen lopussa pystyt pysäyttämään liikkeen puhtaasti pariksi sekunniksi.

Opettele perusliikkeet hyvin. Itse teen pystypunnerrusta jokaisessa olkapäätreenissä. Pystypunnerruksen voi tehdä käsipainoilla, smith-laitteessa, koneessa, vapaalla tangolla.. Tapoja on lukuisia. Itse tykkään tehdä sen käsipainoilla, jossa pienetkin lihakset aktivoituvat. Teen myös paljon vipunostoja erilaisilla variaatioilla. Kaikissa liikkeissä kannattaa tarkkailla, millä lihaksella oikeasti sitä liikettä tekee. Jos on liian isot painot, tekee liikkeen helposti esimerkiksi niskoilla tai rintalihaksilla ja silloin ei voi välttyä inhottavilta niskasäryiltä.

Älä unohda takaolkapäitä. Takaolkapäitä saa aktivoitua ihan vaikka pelkästään käsipainoilla nojaamalla reilusti eteen tai penkillä maaten. Itse teen paljon takaolkapäitä taljassa, jossa saan niihin parhaimman tuntuman.

Takaolkapäät taljassa
Takaolkapäät taljassa

Olkapäiden kasvattaminen ei siis tule olemaan missään nimessä helppoa, mutta kovalla työllä muutoksia alkaa varmasti näkyä.

pauliinafitworld

14 vastausta artikkeliin “Miten saada lihaksikkaat olkapäät?”

    • Moikka! Mä en valitettavasti osaa sanoa sen tarkemmin, nimittäin Andone osti ne mulle joskus lahjaksi, mutta niissä Lukee Monster 😀

  1. Se on kyllä hauskan näköistä, kun jotkut salilla tekevät vipareita / muitakin liikkeitä yleensä niin, että koko kroppa heiluu ja tuntuu enemmän vatsoissa, kun olkapäissä 😀 Tässä muuten yksi suosikki supersarjana tehtynä, jos et ole jo nähnyt tikiksen videota 🙂
    https://www.youtube.com/watch?v=WSe89c_qSyo 17:25 alkaen.

    • Älä muuta sano 😀 Juuri eilen oli tälläinen tapaus salilla. Mies teki vipunostoja sivulle taljassa ja painoa taisi olla sellaiset 30 kiloa siinä pakassa 😀 Onkohan se sitten jotenkin egokysymys, että ei voi treenata niillä pienemmillä painoilla 😀 Täytyykin käydä katsomassa, uudet vinkit on aina tervetulleita 🙂

  2. Mullakin basic olkapäätreeniin kuuluu aina pystypunnerrukset ja erilaiset viparit. Ennen en oikein tykännyt treenata olkapäitä, mutta nyt kun tekniikka on kehittynyt ja treenit menee perille, niin siitä on tullut yksi lemppareista 🙂

    Näytät kyllä hyvälle, tsemppiä dieettiin ja tuleviin kisoihin! Expossa olit yksi mun suosikeista 🙂

    – Carita / In Fit Together

    • Sama juttu täällä, tuntui vähän turhalta, kun ei saanut kunnolla tuntumaan treeneissä, mutta nyt niistä tykkää sen kivun takia 😀
      Kiitos paljon, todella mukava kuulla! Tsemppiä myös sinne treeneihin! 🙂

  3. Näytät kyllä ihan tajuttoman hyvältä! Oot mun ”idoli” tässä suhteessa, vaikken koskaan tahdokaan kilpailla. 🙂 Olet muuten vain mulle ns. liikunnallinen esikuva, sun kroppa on uskomaton, mutta elämänasenne vieläkin parempi!

    • Voi kiitos paljon, mä melkein ihan punastun täällä, kun tuntuu niin oudolta kuulla kehuja itsestään ja että vielä jonkun idoli, kiitos <3

  4. Tuosta sokerittomasta mehukeitosta…
    Aspartaamista ja muista makeutusaineista on tehty tuhat ja yksi tutkimusta, toiset puolesta, toiset vastaan.
    Itse kaadoin 3dl sokeritonta mansikkakeittoa kahteen muurahaispesään jotka olivat pesiytyneet marjapensaan juureen, 2vk myöhemmin juuret olivat ötököistä puhtaat. Tiedä sitten tukehtuivatko vai toimiko makeutusaine hermomyrkkynä niinkuin joku tutkimus väittää. Muutti omaa suhtautumista enivei….

    • Herran jumala….. Tälläisen kuuleminen saa todellakin miettimään näitä asioita. En ole koskaan itse perehtynyt sen tarkemmin noihin tutkimuksiin. Pelottavaa, että tollaista tulee laitettua omaan kroppaan! Osaatko sanoa, että voisiko sokeroimaton mehukeitto tai makeutusaineita sisältävät pureskeltavat vitamiinitabletit aiheuttaa myös iho-oireita?

  5. Ei millään pahalla mutta olkapäät ei sovi naisille, ne kuuluu olla sirot, se antaa naisesta hennon kuvan.

    Jätä suosiolla olkapää- ja pohjetreenit miehille.

    • Jokaisella on tietysti omat kauneusihanteensa. Itse en tykkää hennosta vartalosta itselläni ja oma ihanteeni on sopivan lihaksikas ja vahva vartalo. Aion siis jatkossakin treenata olkapäitä ja myös pohkeita, joihin olenkin nyt vähän enemmän panostanut 🙂

  6. Aivan hyvin voi aiheuttaa iho-oireita (vaikket nyt multa kysynytkään). Itse vältän kaikkia keinotekoisia makeutusaineita. Aspartaamihan hajoaa ensin elimistössä fenyylialaniiniksi ja metanoliksi, joka taasen muuttuu formaldehydiksi ja siitä muurahaishapoksi. Ihan järkyttävää että tommosia saa laittaa elintarvikkeisiin. Toisaalta se nyt sentään metabolisoituu, kun taas esim. sukraloosi joka osittain varastoituu elimistöön. Sen tarkemmin vaikutuksia ei tunneta, eli koekaniiniksi joudut jos syöt. Se on kaikenlisäksi ympäristölle haitallinen. Sitähän ne lykkää ahkerasti noihin protskuihin. En myöskään alkaisi koekaniiniksi niille stevialla makeutetuille, koska sekin on kemiallisesti valmistettu, eikä siis mistään kasvista peräisin niinkun monesti mainostetaan. Mun mielestä noi pitäis lailla kieltää (siis makeutusaineet). Sokerikaan nyt mitään terveellistä ole, mutta sitä nyt kroppa sentään osaa käyttää polttoaineena.

    Itse käytin maustamattomia ja makeuttamattomia mutta aina tuli huono olo vaikka mitä kokeilin niin lopetin noi proteiinijauheet tyystin ja aloin syömään proteiinipitosempaa ruokaa. Sen jälkeen, eli noin puoleentoista vuoteen ei oo ollu flunssaakaan, en tiedä liittyykö toisiinsa, mutta aina mitä enemmän niitä käytin niin sen useammin olin flunssassa. Oon tullu siihen lopputulokseen että noi kaikemmailman ”fitness tuotteet” on muutenkin melko turhia siinä mielessä että ei niitä oikeasti välttämättä tartte. Se on mun mielipide. Onhan ne toki helppoja, mutta kuinkahan terveellistä on pidemmän päälle tommosta noin prosessoitua ahtaa koneeseen. Melki menisin myös sanomaan että kroppa myös hyödyntää tosta ruoasta saamansa tehokkaammin. Mun teoria on että aterian joukossa oleva proteiini on luonnollisemmassa muodossa sekä imeytyy hitaammin jolloin kroppa ehtii hyödyntää sen paremmin. Jauheenahan se tulee yhtenä klimppinä ja usein ihan ilman muita ravinteita ja se johtaa siihen että iso osa siitä muuttuu glukoosiksi joka sitte taas muuttuu tietysti rasvaksi mikäli sitä ei just siinä kohtaa kuluta johonkin. Proteiinihan ei semmoisenaan varastoidu. Niin ja munuaisetkaan ei oikein tykkää jos sitä vetää tyyliin sata grammaa päivässä koko ajan. Sit on toki eri jos painaa sata kiloa, mutta joskus oon vaan kulmia kohotellen lukenu kun viiskytäjotakin kiloset mimtsiinit kiskoo ihan tolkuttomia määriä.

    Pikkasen mentiin off topic mut tuli nyt täs samalla mieleen, heh.

    • Kiitos kommentistasi, tässä oli paljon mielenkiintoista ja uutta tietoa. Havahduin oikeastaan vasta eilen siihen, että ei ne makeutusaineet ole sieltä terveellisimmästä päästä.
      Olen itsekin sitä mieltä, että suurin osa ravinnosta pitää tulla ihan oikean ruuan kautta. Välillä itseänikin järkyttää, millaisia määriä jotkut pt:t määräävät asiakkaille proteiinijauheita, jos joka toinen ateria on korvattu jollain lisäravinteella niin ollaan kyllä pahasti metsässä. Niiden pitäisi olla nimenomaan niitä lisiä, eikä ateriankorvikkeita.
      Ihan oikeassa olet, että ravinnossa se on luonnollisemmassa muodossa ja siksi olenkin pyrkinyt panostamaan aina niihin oikeisiin ruoka-aineisiin. Paljon hyviä pointteja siis! 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta