Mieliteot -dieetin pahimmat viholliset

Elämässä tulee pakostikin tilanteita, kun joutuu keskelle herkkuja notkuvia pöytiä tai mielitekoja tuodaan eteen työpaikan taukohuoneessa tai sukulaisjuhlissa mummo tuputtaa ruokia, joista on todella vaikeaa kieltäytyä. Tälläisissä tilanteissa tuntee itsensä helposti epäkohteliaaksi ja monesti epämukavaksikin, kun joutuu kieltäytymään vedoten omaan dieettiin.

Joukosta kun löytyy yleensä myös niitä, jotka eivät ymmärrä herkuista kieltäytymistä muutaman pakaroissa olevan muhkuran vuoksi. Helpoimmalla näistä tilanteista selviäisi, kun lukittautuisi kokonaan neljän seinän sisään ja pyrkisi välttelemään paikkoja, joissa törmää herkkuihin. Itse en ole oikeastaan koskaan kieltäytynyt mistään tilaisuuksista, vaikka olenkin ollut dieetillä.

Jouduin viimeksi tänä lauantaina tilanteeseen, jossa jouduin taistelemaan mielitekojani vastaan. Ystäviemme lapsella oli 4-vuotis syntymäpäiväjuhlat ja ystäviemme parempi puolisko on aivan uskomattoman hyvä kokki ja kokkailee mitä ihanempia ruokia ja osaa myös leipoa vaikka mitä herkkuja. Olemmekin monesti olleet viettämässä iltaa yhdessä syöden ja jutellen yömyöhään.

Niin oli myös tällä kertaa -pöytä notkui toinen toistaan herkullisemman näköisiä kakkuja ja herkkuja. Kyllä voin rehellisesti sanoa, että olisi tehnyt todella paljon mieli ottaa pala jos toinenkin kakkua ja tarjolla oli myös ihanaa venäläistä salaattia, jota rakastan.

Joku nappasi hyvän tilannekuvan 😉

En siis todellakaan ole mikään superihminen, jolla ei ole mitään mielitekoja -päinvastoin. Dieetin edetessä tulee hetkiä ja päiviä, kun mielessä ei muuta pyörikään, kuin herkut ja epäterveellinen ruoka. Sitähän sanotaan, että kroppa vaatii automaattisesti juuri niitä ruoka-aineita, joita se on vailla. Tuntuu ihan loogiselta, että mieleni tekee esimerkiksi hampurilaisia, koska rasvaprosentti pienenee jatkuvasti ja kroppa haluaisi pyrkiä ihannepainoonsa takaisin. Sama juttu on sokerin ja herkkujen kanssa. Niissä olisi nopeaa energiaa, jonka kroppa mielellään varmasti ottaisi vastaan. Olen nyt tähän mennessä elämäni neljännellä kisadieetillä. Mieliteot ovat jokaisella dieetillä ihan yhtä suuria. Itse en voi sanoa, että olisi esimerkiksi helpompaa olla dieetillä kesällä tai talvella. Olen kokenut molemmat ja niissä ei ole mielestäni mitään eroa. Dieetin aloittaminen on helppoa,  mutta todellisuus paljastuu itselle ennen pitkää ja tässä vaiheessa poimitaan jyvät akanoista. 

On helpompaa olla dieetillä, kun lähipiiri ymmärtää, miksi kieltäydyn herkuista. Olin melkein liikuttunut lauantaina, kun ystävämme oli tehnyt minulle oman lohisalaatin, jonka söin muiden herkutellessa ja sen jälkeen dippailin vihanneksia. Kun kilpailee tarpeeksi kauan, niin lähipiiri ei edes enää jaksa kokeilla herkkujen tyrkyttämistä. Missä ikinä liikunkin, niin kerron rehellisesti dieetistä ihmisille, joiden kanssa asia tulee puheeksi.

Kaikista ihanteellisinta on, että kotona puoliso on dieetissä mukana tai ei ainakaan arvostele niitä dieettaajan valintoja. Kaikista törkeintä on dieettaajan suostuttelu repsahtamisiin. Olin ihan järkyttynyt, kun kuulin tässä taannoin, että jotkut eivät kykene dieettiin omassa parisuhteessaan, koska saavat osakseen kitkerää arvostelua ja piikittelyä omalta kumppaniltaan, kun yhtäkkiä kieltäydytäänkin niistä yhteisistä herkkuilloista. Jos oman puolison hoikistuva olemus aiheuttaa ärsytystä, niin olisi hyvä miettiä, että olisiko itselläänkin aihetta muuttaa omia elämäntapojaan.

Viikonloput ovat pahinta aikaa kaikille mieliteoille. On enemmän aikaa pohtia oman pään sisällä, mitä kaikkea sitä tekeekään mieli ja muutenkin tekisi mieli rentoutua vaikkapa hyvän ruuan ja leffan parissa. Toki on myös arkikin ja varsinkin stressaava sellainen. Moni tuntuu palkitsevan itseään ruuan avulla. 

Kaikista tärkeimmät jokapäiväiset toimet dieetin onnistumiseen ovat sopiva ruokailurytmi ja runsas vedenjuonti.

Olisi hyvä syödä viimeistään 4 tunnin päästä edellisestä ruokailuista. Rytmi voi tosin vaihdella suurestikin eri ihmisten välillä, mutta pitäisi oppia tunnistamaan, milloin verensokeri laskee liian alas ja on aika syödä. Itse huomaan verensokerin laskun voimattomuutena, keskittymiskyvyn heikkenemisenä, ärtymyksenä ja jopa huimauksena, jos verensokeri laskee liian alas. Vesipullo on ihan vakiovaruste ja menen melkeinpä paniikkiin, jos unohdan vesipullon kotiin 😀 Kotona olen vesihanalla melkeinpä koko ajan ja arkipäivinä seuraan, että juon vähintään 3 litraa vettä päivittäin. Vettä saa siis juoda yllättävän paljon ja hyvä tapa seurata vedenjuomista on pitää vaikkapa isoa vesikannua huoneenlämmössä tai jääkaapissa päivän aikana. Aluksi vedenjuomiseen tottuminen voi viedä aikaa, mutta se on ihan välttämätöntä. Juon aina, jos suu tuntuu vähänkään kuivalta ja usein ihan muutenkin vain.

On vähän klisee, mutta älä mene nälkäisenä ruokakauppaan. Kun noudatan ruokavaliota ympäri vuoden, tiedän aina tarkalleen, mitä ruoka-aineita tarvitsen ja valmistan ateriat etukäteen.

Jos tilanne sen vaatii, niin syön vaikka junassa tai bussissa, kun olen liikkeellä. Olen jo sen verran monta dieettiä vetänyt läpi, että tiedostan tulevani kiukkuiseksi, jos en saa esimerkiksi lämmintä ateriaa viimeistään 12 aikoihin päivällä. Mielestäni dieettajan täytyy osata pitää nälkäkiukut itsellään ja huolehtia, että näitä hetkiä ei pääse tulemaan. Dieetti on täysin oma valintani ja en halua siitä syyttää kanssani olevia ihmisiä. Off-kaudella saatan syödä joskus ulkonakin, mutta sanoisin, että 98% vuodesta syön täysin ruokavalion mukaan. Itseäni vaa’an kanssa kikkailu ja ruokien pakkailu helpottaa arkielämääni huomattavasti, vaikka tälläinen elämä saattaakin kuulostaa jonkun korvaan hankalalta. Voin olla aina luottavaisin mielin, että syön juuri tarvitsemani määrän, kun syön aina ruokavalion mukaisesti ja tarkan ruokavalion ansiosta kehitystä tapahtuu hitaasti, mutta varmasti.

On hyvä myös pitää huolta riittävistä yöunista, koska väsyneenä herkkuja tekee helposti mieli kaksi kertaa enemmän. Myös mukava tekeminen ja treenin aiheuttama hyvä olo voi viedä mielitekoja kauemmas tai jopa poistaa ne kokonaan.

Olin tänään innoissani, koska pääsin tekemään ensimmäistä kertaa viikkoon kunnolla aerobista minua vaivanneen flunssan jälkeen. Oli mahtava huomata, että energitasot on taas kohdillaan ja treeni luisti. Paino alkaa olla kohta kisapainossa, joten nyt keskitytään enää tuon takaosaston kiristelyyn 🙂

 

pauliinafitworld

11 vastausta artikkeliin “Mieliteot -dieetin pahimmat viholliset”

  1. Samoja ”kikkoja” tulee itekin käytettyä ja jotenki itellä käänty aivot jolleki dieetti asetukselle marraskuussa että en edes kuluta aikaa herkkujen mietiskelyyn. Täs on jo 15viikkoa takana ilman mitään rankkoja mielitekoja nii eiköhän tuo loppu 6 viikkoaki heilahda ihan huoletta. 🙂

    Tsemppiä kisoihin. Samassa lineupissa seistään. Oot upeessa kunnossa! 🙂

    • Se on kyllä totta, että aivot kääntyy dieettimoodille ja kun tuloksia alkaa näkyä joidenkin viikkojen päästä, niin ei edes tee mieli herkutella ja pilata sitä kuntoa.
      Voi kiitos paljon, tsemppiä myös sinulle loppudieettiin! 🙂

  2. Ois kiinnostavaa tietää siis onko sun off- kausi siis kaikki muu aika, lukuun ottamatta diettejä? 😀 (en oikeen oo ihan perillä tästä vielä.. vaikka näitä blogeja lueskelenkin huvikseni). Eli voisitko syödä tuota kakkua tai salaattia off-kaudella, kun sanoit syöväsi silloinkin ruokavalion mukaan? Kuuluuko siihen tollaset ns. ”turhat kakut yms”? Tsemppiä dieetille! 😀 Onneks lohisalaattiki on hyvää ;D

    • Kyllä, eli siis sanon off-kaudeksi kaikkea sitä aikaa, kun en ole dieetillä. Elikkäs heti kisojen jälkeen alkaa taas off-kausi, jossa ruokailut ja treenit muuttuu vähän. Syön off-kaudella ruokavalion mukaan, mutta jos off-kaudella menen vaikka kylään ja siellä on tarjolla ruokaa tai herkkuja, niin voin hyvin syödä niitä. Käymme myös silloin tällöin ulkona syömässä Andonen kanssa (offilla siis), jolloin yksi päivän aterioista on eri, kuin ruokavaliossa. Syön kuitenkin joka päivä 5 kertaa päivässä ja tiettyjä ruoka-aineita, vaikka yksi ateria joskus olisikin ruokavaliosta poikkeava. Eli sillon voi siis ottaa rennosti, mutta pyrin pitämään kuitenkin herkuttelupäivän kerran viikossa, ettei kerry liikaa turhaa höttöä kroppaan 😀
      Kiitos paljon tsempistä, sitä tarvitaan! No älä muuta sano, se salaatti oli todella hyvää 😉 <3

  3. Moi!
    Sun blogia on niin ihana lukee. Kirjotat niin rohkeesti elämästäs. Ite oon aika paljon kaikenlaisia blogeja selaillu, mut en aktiivisesti lue muutakun tätä 🙂 Tsemppiä dieetille ja kisoihin!

    • Moikka!
      Oi, ihana kuulla, että oon päässyt sun seurattavien blogien joukkoon. Kiitos paljon tsempistä, sitä tarvitaan! 🙂

  4. Tosi hienoa kuulla, että sut on huomioitu jopa tekemällä omat salaatit ja dippikasvikset! Oot aivan oikeassa että projektia tukeva puoliso on aivan ehdoton. En ikinä selviäisi yksin, vaan oon tosi onnellinen että mies tietää millasia ruokia pitää tehdä eikä mun tarvi stressata ulkona syömisistä, kun mies tietää että sellaisia ei vaan nyt harrasteta vaan sitä aikaa voi viettää niin monella muullakin tavalla yhessä. 🙂 Tsemppiä sulle loppurutistukseen!

    • Älä muuta sanoa. Ihana, että miehesi tukee sinua noin hyvin. Ja niin totta, että tekemistä voi keksiä vaikka mitä muutakin, kuin syöminen 🙂 Kiitos paljon ja ihanaa kevättä sinulle! 🙂

  5. Vitsi mua naurattaa toi kakkukuva 😀
    Ei oo enää montaa viikkoa kun pääsee herkuttelemaan!

    • Hahah joo se on kyllä ihan loistava ja tilanteeseen sopiva 😀 Niinpä, nopeesti nää viikot menee 🙂

  6. Mulla on nyt dieetti menossa ja jos tulee joku mieliteko, niin käyn lukemassa tän kirjotuksen, sillä jostain syystä se vie kaikki herkkuhimot pois 😀 Kiitos tästä! 🙂 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta