Miten bulkata ja dieetata ja kuvia vuosilta 2013-2015

Multa kysellään usein, että paljonko yleensä tiputan painoa, kun dieettaan kisoihin. Kysehän ei ole varsinaisesti painonpudotuksesta, vaan rasvanpoltosta.

Dieetillä pyritään säilyttämään mahdollisimman paljon kehityskaudella hankittua lihasta ja dieetti onkin oikeastaan kaikista tärkein osuus koko kisaamisessa. Mitä järkeä on kasvattaa lihasta ja sitten huonosti toteutetulla dieetillä polttaa ne kaikki pois?Niinpä, ei yhtään mitään.

Kun lähtee kisadieetille, niin kannattaakin olla tarkkana, että valitsee ammattitaitoisen valmentajan, jollei halua koko työn valuvan hukkaan..

Mulla on ollut laskujeni mukaan yhteensä kolme tälläistä kautta, jossa bulkki -ja dieettivaihe on vaihdelleet. Kun puhutaan bikini fitneksestä, niin ei oikeastaan edes pitäisi puhua bulkista, koska yleensä silloin painoa tulee huomattavasti enemmän, kuin bikini fitness -kisaajille on edes tarpeellista -tai miksei ihan tavallisellekin treenaajalle.

Jopa ihan tavallinenkin treenaaja tiedostaa, että ei ole mahdollista polttaa rasvaa ja kasvattaa lihasta samaan aikaan, tai ainakaan silloin tulokset eivät ole yhtä huomattavia.

Bikini fitness -kilpailijoille optimaalisin painonnousu on n. 4-8 kiloa ja tämän keväisten kisojen jälkeen pyrinkin pitämään painon siinä maksimissaan viidessä kilossa kisapainoon nähden.

Munkin fitnessmatkalla on ollut hyvin erilaisia bulkkeja -ja dieettejä. Monista on opittu jotain ja pikkuhiljaa on löydetty ne rutiinit -ja tavat, jotka toimii just mulle. Mä en edes haluaisi mainita mun ensimmäisestä kisadieetistä vuonna 2013, mutta kai sitä on pakko. Olin erään valmennustiimin valmennuksessa, jossa en kokenut saavani ollenkaan henkilökohtaista valmennusta ja loppujen lopuksi näytinkin mielestäni suoraan sanottuna riutuneelta ja melkeinpä sairaalta. Ei ole kovin seksikästä, että kylkiluut törröttävät lavalla vai mitä 😀

Onneksi tuo kesti vain tuon yhden vuoden ja tapasin valmentajani heti ensimmäisten kisojeni jälkeen ja kisahommiin tuli sitä myötä järkeä. Ensimmäinen kisavuoteni on hyvä esimerkki siitä, että miten homman voi vetää ihan äärimmilleen ja jos oikein huono tuuri olisi käynyt, niin olisi se terveyskin voinut alkaa reistailla. Tässä tulee siis kuvamateriaalia vuodelta 2013:

Off -kauden lopussa vuonna 2013 ja huhtikuussa 2013 kisoissa oikenpuoleisessa kuvassa.

Opin paljon ensimmäisistä kisoistani ja kun valmentajani näki ohjelmat, joilla olin treenannut ja syönyt, -hän purskahti nauruun. Olin ollut kunnon kitudieetillä ja periaatteessa olin ollut dieettikaloreilla jopa off -kaudella. Valmentajani laittoikin saman tien tuulemaan ja laitettiin homma uusiksi. Tarkoituksena oli kasvattaa reilusti lisää lihasmassaa ja seuraavaksi kisatavoitteeksi asetettiin samat kisat vuoden päästä, eli kevät 2014.

Aloin syödä runsaasti ja hiilarien määrä varmaan kolmin -tai nelinkertaistui ruokavaliossa. Opettelin treenaamaan oikein ja tässä vaiheessa aloin treenata myös entisiä kanankoipiani lujaa ja tein kymmeniä erilaisia kyykkyjä.

Jalkapäiviä ei todellakaan ollut vaan se yksi treeni viikossa.

Olin päättänyt, että haluan tuloksia ja sen vuoksi en luovuttanut. Pikkuhiljaa muutosta alkoi näkymään varsinkin tuolla jalkaosastossa ja tein kyykkyenkkoja.

En nykyään perusta painoilla lesoamiseen, koska loppujen lopuksi kehitys ei ole niistä kiinni, mutta ainakin kova pohjatyö hyödytti paljon ja kevään 2014 kisoissa lihakset ja lavalook olivat hieman eri näköiset. Painoa tuli tuolla bulkilla 10-12 kiloa ja se onkin suurin painonvaihtelu, joka minulla on koskaan ollut.

Santorinilla syyskuussa 2013, melkein "isoimmillani" :D
Santorinilla syyskuussa 2013, melkein ”isoimmillani” 😀

Näin jälkeen päin ajateltuna ehkä painon olisi voinut pitää vähän alempanakin, mutta ainakin tuloksia tuli ihan kiitettävästi! Tarkoitus olisi siis bulkillakin pyrkiä syömään mahdollisimman puhdasta ruokaa, mutta runsaita määriä, aika reilustikin yli kalorinkulutuksen ja tietysti treenata mahdollisimman lujaa.

Keväältä 2014 jäi aika paljon vielä hampaankoloon ja halusin myös tuoda lavalle vieläkin paremman paketin myös esiintymisen suhteen. Saman tien kisojen jälkeen astelin salille ja hiilarit nousivat jälleen, tosin eivät niin korkeiksi, kuin viimeisimmällä bulkilla olivat olleet.

Treenasin kesän yli ja tavoitteekseni olin asettanut Tampereen karsinnat syyskuussa 2014. Ei siis kovin pitkä aika kehittyä, mutta päätin purra hammasta ja keskittyä joka ikiseen treeniin.

Sain valmistautua kisoihin rauhassa Espanjan lämmössä Elokuun ajan ja syyskuussa oli näytön paikka. Pelissä oli myös kahdelle ensimmäiselle sijoittuneelle paikka kansainvälisessä Nicole Wilkins -kilpailussa, joka toki oli käynyt silloin tällöin mielessä, mutten todellakaan kuvitellut, että kohta pitelisin hopeapokaalia kädessäni ja toinen paikoista oli minun!

Kesä kovaa treeniä ja oikealla Tampereen karsinnoissa syyskuussa.

Tampereen karsinnoista Nicole Wilkins kilpailuun ja SM -kilpailuun oli noin kuukausi aikaa, eli dieetti jatkui ja tässä vaiheessa punnittiin tosissaan se henkinen puoli. Ei ole helppoa jatkaa dieettiä jo hyvin menneen kilpailun jälkeen tietäen, että vielä kovempi näytön paikka on tulossa. Kuukaudessakin tapahtuu ihmeitä kropassa ja lihaserottovuus olikin täysin omaa luokkaa lokakuussa.

Ylhäällä oikealla: Tampereen karsinnat, alhaalla oikealla: Nicole Wilkins finaali ja oikealla SM-kilpailut seuraavana päivänä.
Ylhäällä oikealla: Tampereen karsinnat, alhaalla oikealla: Nicole Wilkins finaali ja oikealla SM-kilpailut seuraavana päivänä.

SM -kilpailuista tuli siis 3.sija ja kohtuullisen hyvä maku jäi suuhun. Palkintohyllylle jäi ensimmäinen pokaali kansainvälisistä kilpailuista ja SM 3. sija. Jäin kuitenkin edelleen nälkäiseksi ja painelin taas saman tien salille ja tavoitteeksi asetettiin nyt nämä kevään kisat. Esiintyminen sujuu joka kerta luontevammin ja siihen aion erityisesti panostaa, sekä uskon, että tulen näkemään muutosta kropassa niissä kohdissa, joihin olen panostanut. Tässä nyt tämän hetkinen tilanne:

Tämän kertaisen off-kauden lopussa ja n. kuukausi ennen kisoja oikeanpuolimmaisessa kuvassa.
Tämän kertaisen off-kauden lopussa ja n. kuukausi ennen kisoja oikeanpuolimmaisessa kuvassa.

Moni ihan tavallinenkin treenaaja väheksyy ruokavalion merkitystä.

Toki sitä voi syödä vapaammin, kuin vaikkapa fitnesskisaaja, mutta jos haluaa muuttaa omaa kehonkoostumustaan ajan mittaan, on syötävä tarkasti ja ainakin suurimmaksi osaksi vaa’an kautta.

Oletteko koskaan miettineet, että mistä johtuu, että jollakin se kehonkoostumus pysyy aivan saman näköisenä vuodesta toiseen ja esimerkiksi itselläni siinä voi nähdä ihan selkeän muutoksen niihin vuosiin, kun aloitin kilpailemisen? Se johtuu siitä, että syön ruokavalion mukaan, ilman turhia kikkailuja ja kaikki ruoka kulkee todellakin aina vaa’an kautta, enkä häpeä sitä myöntää! Jos voin sanoa, mikä on salaisuuteni, niin siinä se nyt on.

Jos haluaa tuloksia, niin se vaatii tarkkuutta varsinkin ruokavalion suhteen.

Moni kilpailija/entinen kilpailija sanoo syövänsä mielensä mukaan, mutta se ei tarkoita sitä, että sitä pullaa syötäisiin joka päivä lounastauolla tai ei silti syötäisi ruokavalion/tietyn rungon mukaan.

Moni käsittää väärin myös kilpailijoiden puheet, koska ei osaa suodattaa sitä oikeaa tietoa, mikä on puheiden takana. Kun näät treenaajan, jolla on kiinteä, lihaksikas kroppa, jossa on lihaserottovuutta, niin voit olla 100%:sen varma, että tälläinen ihminen syö tarkasti ja puhtaasti.

pauliinafitworld

10 vastausta artikkeliin “Miten bulkata ja dieetata ja kuvia vuosilta 2013-2015”

  1. Olipas mielenkiintoinen ja kuvien kautta hyvin selventävä postaus! Hienosti oot saanut muokattua kroppaa lihaksikkaampaan suuntaan. Tsemppiä kahdelle viimeiselle dieettiviikolle! 🙂

    • Mahtava kuulla, että pidit! 🙂
      Kiitos paljon tsempeistä ja ihanaa kevättä sinne!! 🙂

  2. Moi Pauliina 🙂 Jäit mieleeni vuoden takaisista kisoista ja oli mukava huomata viime vuoden puolella että kirjoitat blogia. Oot tosi inspiroiva ja kirjoituksiasi on mielenkiintoista ja viihdyttävää lukea, kirjoitat hyvistä aiheista. Kiitos siis!

    Älyttömästi tsemppiä tuleviin kisoihin!! 🙂

    • Moikka rita! 🙂
      Ihan mahtava kuulla, että tykkäät lukea blogia ja aiheet osuu kanssa hyvin! 🙂
      Kiitos paljon tsempistä ja ihanaa kevättä sinne!! 🙂

  3. Tein sellaisen huomion, että taisit käydä bulkkaamassa myös rintavarustustasi ensimmäisten kisojen jälkeen? Uskotko, että se vaikutti suoritukseesi.

    • Eihän se mikään salaisuus ole blogissani ollut. On vaikea sanoa, onko se vaikuttanut, mutta omaan silmään ainakin yläkroppa näyttää täydemmältä implanttien kanssa. Voihan se siis ollakin, kun naisellista lookia haetaan.

  4. Ihailtavaa miten kehität itseäsi juuri oikeaoppisesti ja näytät hyvälle, oli offi tai dietti. Tsemppiä kisaan, muistan sut Citygymiltä 🙂

    • Oi, mahtava kuulla jos siltä näyttää! 🙂 Mäkin muistan sut, vaikken ole pitkään aikaan sua siellä nähnyt. Kiitos paljon tsempistä! 🙂

  5. Mistä yleensä ostat housusi? Nuo valkoiset housut ovat kivat, ovatko minkä merkkiset? 🙂
    Olisi kiva jos tekisit postauksen, jossa olisi kuvia ajalta jolloin et vielä käynyt salilla, niin näkisi kuvista kuinka sitä lihasmassaa on kertynyt ja minkä verran minkäkin ajan jälkeen.

    • Nuo valkoiset housut on muistaakseni Bershkasta 🙂
      Täytyykin pitää mielessä. Multa löytyy kyllä hyvinkin vanhoja kuvia vanhalta läppäriltä, joten onnistuu varmasti 😀

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta