Parhaat hyvän rasvan lähteet

Ruokavaliossa pitäisi ehdottomasti olla rasvoja hyvistä lähteistä ja varsinkin kovaa treenaavalla ne auttavat palautumisessa, vähentävät tulehduksia ja stressiä. Itse huomaan hyvin nopeasti jo muutaman päivän jälkeen, jos rasvat ovat olleet jostakin syystä vähillä ruokavaliossa, että olo on vetämätön ja treenitkään eivät meinaa luistaa yhtä hyvin. 

 

Mitkä ovat hyviä rasvoja ja mitä on hyvä ottaa huomioon?

 

Pähkinät

Pähkinöissä on hyvälaatuista rasvaa ja sen lisäksi ne sisältävät E-vitamiinia, muita vitamiineja, mineraaleja, antioksidantteja, kuitua ja proteiinia. Saksanpähkinöissä on lisäksi vielä Omega 3 -rasvahappoja. Itse rakastan erilaisia pähkinöitä, joista omat ehdottomat suosikkini ovat cashewpähkinät, pistaasipähkinät ja pienissä määrin saksanpähkinät.

Pistaasipähkinät <3
Pistaasipähkinät <3

Vaikka pähkinät ovatkin erittäin terveellisiä, niin niissä piilee myös pieni sudenkuoppa. Ne sisältävät nimittäin aivan älyttömästä kaloreita. Katsotaan vertailun vuoksi, kuinka paljon kaloreita sisältää 100 grammaa cashewpähkinöitä ja vaikkapa 100 grammaa naudanlihaa.

Cashewpähkinät: 574 kcal / 100 grammassa ja Naudanliha: 153 kcal / 100 grammassa

Moni ei tätä tule välttämättä miettineeksi ja sopiva määrä pähkinöitä olisikin muutama kourallinen päivässä.

 

 

Rasvainen kala

Onko täällä muita, jotka rakastavat lohta? Lohi on hyvä esimerkki kalasta, joka sisältää hyvälaatuisia rasvoja ja Omega 3 -rasvahappoja. Yleinen suositus onkin, että kalaa tulisi syödä muutamankin kerran viikossa. Täytyykin lähiaikoina valmistaa oikein kunnon lohta, sen verran alkoi tehdä mieli, kun sitä tässä kirjoitellessa ajatteli 🙂

 

 

Öljypohjaiset salaatinkastikkeet

Itse syön ruokani näin rakennuskaudellakin lähes aina ”kuivana”. En koskaan osta kaappiin esimerkiksi ketsuppia, majoneeseja tai salaatinkastikkeita. Ne kerryttävät turhaa höttöä kroppaan, joskus todella nopeastikin. Kyllähän se vaatii välillä hampaiden kiristelyä, täytyy myöntää, mutta valitsen mieluummin siistin kropan, kuin sen hetkellisen nautinnon, joka lisukkeista tulee. Sama koskee erilaisia einessalaatteja, ne eivät kuulu puhtaaseen ruokavalioon.

Jos on kuitenkin pakko maustaa esimerkiksi salaatti jollakin, niin se kannattaa tehdä öljypohjaisella salaatinkastikkeella. Näitä ovat esimerkiksi rypsiöljy, pellavansiemenöljy ja camelinaöljy. Näihin en mene sen enempää, koska tosiaan omasta ruokakaapista ei kastikkeita yleensä löydy.

 

Avokado

Myös avokado sisältää runsaasti hyvälaatuista rasvaa ja E-vitamiinia. Avokadon sanotaan olevan yksi parhaimmista, jos haluaa pitää ihon nuorekkaana ja sileänä. Avokado on ihanaa vaikkapa salaateissa tai leivän päällä levitteen sijasta.

 

Mielestäni rasvaa on siis aivan turha pelätä, kunhan muistaa ottaa sen oikeista lähteistä ja käyttää sitä kohtuudella. Tässäkin asiassa siis pätee se kultainen keskitie ja ehkä vähän maalaisjärjenkin käyttö.

 

 

 

 

 

pauliinafitworld

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta