Fitness – hyvinvointiurheilua vai ei?

Onko tämä iänikuinen aihe? Jonkun mielestä ehkä on, mutta omasta mielestäni ei ollenkaan. Kovin usein törmään harmikseni blogikirjoituksiin tai artikkeleihin, jossa ilman minkäänlaista kilpailu/kovaa treenitaustaa omaavat ihmiset kertovat ”totuuksia” fitneksen vaaroista ja haitoista. Ehkä yleisimmät ”vaarat”, joihin fitness yhdistetään, ovat hormonitoiminnan häiriöt ja erilaiset syömishäiriöt.

Mulla on itselläni takana neljä kisadieettiä, joiden kesto on ollut n. 12- 14 viikkoa jokaisella dieetillä. Olen lähtenyt dieetille vähän vaihdellen 8-12 kilon lähtöpainosta katsoen kisapainoon. Kisadieetin aikaiset treenit ovat olleet intensiivisiä ja olen tehnyt paljon HIIT -tyyppistä aerobista ja myös matalasykkeistä aerobista vähän vaihdellen dieetistä ja mikä on tuntunut toimivan kropalle parhaiten. Jos voisin sanoa näin, niin minulla on aivan riittävästi kokemusta erilaisista kisadieeteistä, että voin puhua sillä kokemuksen syvällä rintaäänellä näistä asioista 🙂

 

Syömishäiriöt

Syömishäiriö ja fitness samassa lauseessa saa verenpaineeni automaattisesti nousemaan. Ihminen, joka yhdistää nämä kaksi samaan lauseeseen, ei ymmärrä lihaksen kasvatuksen/ylläpitämisen päälle yhtään mitään. Lihas tarvitsee kasvaakseen oikeanlaista ravintoa, joka on ajoitettu oikeaan aikaan ja jota on niin paljon, että kroppa on ns. ”plussakaloreilla”, eli energiaa tulee yli kulutuksen. Itse olen tällä hetkellä juurikin tällaisellä rakennuskauden ruokavaliolla, kun kasvatan ja muokkaan lihasta. Syön aina viimeistään kolmen tunnin välein ja pyrin syömään mahdollisimman puhdasta ruokaa.

Pidän tasaisilla ateriaväleillä verensokerini jatkuvasti tasaisena ja olen ympäri päivän pirteä ja energinen. Jaksan käydä töissä ja tehdä kaiken lisäksi myynnillistä työtä. Illalla jaksan lähteä treenaamaan pitkänkin päivän jälkeen, koska olen huolehtinut kropan energiavarastoista jo päivän aikana. Kärsin harvoin vatsaongelmista, vaikka syön päivittäin esimerkiksi todella paljon maitotuotteita. Nykyään tuntuukin olevan trendikästä jättää kaikki maitotuotteet pois ruokavaliosta. Varmaankin toimii jollekin, mutta olisi hyvä ensin katsoa ruokailujen kokonaiskuvaa, ennen kuin laittaa kaiken maitotuotteiden syyksi. Sitä tulee huomaamattaan päivän aikana popsittua kaikkea ylimääräistä, joka saa vatsan turpoamaan, jos ruokailujen suhteen ei tee tietoisia valintoja.

Kovaa treenaava ihminen ei antaisi kroppansa mennä säästöliekille, jolloin syödään reilusti vähemmän kulutuksen ja kroppa alkaa ottaa energiaa esimerkiksi lihaksistosta. Miettikääpä, miltä näyttää ihminen, joka on kuihduttanut itsensä elämällä säästöliekillä. Se on kaukana fitnessihmisen vartalosta. Tähän väliin voisi nokkelana nyt vetäistä kisadieetin ja miten sillä näännytetään itseänsä viikkotolkulla. VÄÄRIN. Myös kisadieetillä täytyy huolehtia siitä, että säilytetään mahdollisimman paljon lihasta –> pärjätään kisoissa paremmin. Se ei yksinkertaisesti onnistu kuihduttamalla kilpailijaa. Jos syödään väärin, on riski polttaa vaivalla hankittu lihas pois. Jos joku on kuivan kesän oravan näköinen kisoissa, ei sitä lihasta ole ollut tarpeeksi pohjalla, että lihaksisto näyttäisi hyvältä lavalla tai kroppa on pilattu liian alhaisella energiansaannilla.

Hormonitoiminnan häiriöt

Tässä sitten taas toinen aihe, joka saa verenpaineeni kuohumaan vielä lisää. Mä haluan nyt kertoa teille ihan omakohtaisia kokemuksia tästä asiasta. Ensinnäkin sanon sen, että mulla ei ole koskaan ollut mitään ongelmia hormonitoiminnan kanssa yhdelläkään mun kisadieeteistä. Mä haluan aina koputtaa puuta, kun puhun tällaisia ääneen, mutta mulla ei ole koskaan jäänyt kuukautiset pois edes dieetin loppuvaiheilla.

Viime syksyn SM -kisoissa mulla alkoi menkat juuri ennen lavalle nousua. Thank god yhdellä huoltajista sattui olemaan tamponi. Siinä oli lavalle astumisen estyminen niinkin pienestä asiasta kiinni. Tästä opin, että omat tamponit mukaan myös kisapaikalle 😀 On tullut myös ihan käytännössä todistettua, että hormonitoiminta voi hyvinkin toimia ihan koko dieetin läpi ja hedelmällisyys säilyy.

Nordic Fitness Expo SM 2014 :)
Nordic Fitness Expo SM 2014 🙂
nordic fitness expo
Voi että, kun tulee ikävä lavalle, kun näitä kuvia katsoo

 

Jos kilpailija pilaa hormonitoimintansa, on hyvä miettiä ensin valmennuksen laatua. Kovin usein näkee kisadieettejä, joissa kilpailija tarpoo eteenpäin muutama parsan palanen ja kananmunan valkuainen lautasella. Siihen, kun yhdistää kovat aerobiset päivästä toiseen, niin en ihmettele, jos hormonitoiminta sanoo stop. Mutta kun tämä ei ole välttämättä se kaikille sopiva valmennustyyli. Ammattitaitoinen valmentaja osaa kyllä huomioida, että myös kilpailija on ihminen ja tarvitsee ihan oikeata ruokaa elääkseen. Itse en osaa sanoa mitään esimerkiksi ketoosista, koska en ole koskaan sellaisella ollut.

 

Salitreenin hyödyt

Mä ihmettelen, miksi niin moni vierastaa salitreenin aloittamista tai ”fitnestä” yleensäkin. Pienellä pt:n opastuksella ja omalla vaivannäöllä siitä saa itselleen helpon harrastuksen, jossa pääsee lisäksi keskittymään täysin itseensä. Salitreenin avulla oppii tuntemaan oman kropan ja koko ajan paranevat treenitulokset motivoivat. On salitreenillä monia hyötyjäkin, joita ei välttämättä edes tule ajatelleeksi.

  • Lihasmassa kasvaa, joka taas lisää kalorinkulutusta – ihan mahtava tapa laihtua!

 

  • Lepoaineenvaihdunta kiihtyy. Jos olet treenannut edellisenä päivänä, niin seuraavana päivänä jopa sohvalla makoilu kuluttaa enemmän kaloreita, kuin ilman treeniä. Eikö olekin kätevää 😉

 

  • Lihasvoima kasvaa. Tunnet itsesi voimakkaaksi fyysisesti ja henkisesti. Treenitulokset kohottavat itsetuntoa.

 

  • Kroppa muokkaantuu. Teet pari kunnon treeniä viikossa (45-60 minuuttia kerrallaan) ja syöt oikein ja kroppa muuttuu. Mun mielestä paljon helpompi tapa, kuin esimerkiksi juosta päivät pitkät tai hinkuttaa cross traineria 🙂

 

  • Verenpaine laskee, kolesteroliarvot kohenevat, sokeriaineenvaihdunta paranee ja luusto vahvistuu. Luuston vahvistumiseen ei tarvita välttämättä tärähtävää liikuntaa, vaan myös salitreeni vahvistaa luustoa. Itse väittäisin myös että enemmän kulumia syntyy pitkään kestäneessä kestävyysurheilussa, kuin salitreenissä. Edellytyksenä tietysti on, että liikkeet tehdään oikein, eikä esimerkiksi kyykätä selällä.

 

 

Mun mielestä fitness teilataan vähän turhan kärkkäästi aina, kun siitä puhutaan. Parhaimmillaan se voi olla kuntoa ja itsetuntoa kohottava harrastus tai elämäntapa, jonka kautta tutustuu mahtaviin ihmisiin. On myös nähty tarinoita, joissa on parannuttu syömishäiriöstä fitneksen avulla. Ja sitä se voi juuri tehdäkin, kun asiat tehdään oikein. Itse en ainakaan kehtaisi kirjoittaa jostain itselleni täysin tuntemattomasta lajista, kuinka epäterveitä kyseisen lajin harrastajat ovat. On olemassa paljon urheilulajeja, joissa dieetit ovat vielä rajumpia, kuin fitneksen parissa, niistä ei välttämättä vaan puhuta ääneen.