Selkä -ojentajatreeniä with. Jukka Nyyssölä

Täällä on heräilty uuteen päivään pienen jomottavan ”selkäsäryn” kanssa 🙂 Syynä tähän pieneen selkäsärkyyn on, että suunnistin eilen Mayor’s Gym:lle tarkoituksena treenata itse Jukka Nyyssölän kanssa. Jos blogini lukijoista joku ei vielä tiennyt, niin Jukka Nyyssölähän on suositun penkkipunnerrus.fi -sivuston perustaja ja omaa 17 vuoden kokemuksen salitreenistä ja saattaa olla, että Jukan veli on myös tuttu nimi monelle. En tiennyt yhtään, mitä odottaa, mutta kieltämättä vähän jännitti nämä treenit plus vielä pieni jännitys Mayor’s:lla treenaamisesta ensimmäistä kertaa. Sali yllätti minut todella positiivisesti. Siellä oli kunnolla tilaa, mutta samalla tunnelma oli sopivan underground, josta pidän. Tunnelma salilla oli myös mutkaton ja kaikki tarvittava löytyy. Harkitsen vakavasti salikortin ostoa Mayor’s:lle, nyt kun on mahdollista käydä helposti millä tahansa keskustan läheisyydessä sijaitsevalla salilla.

No, sitten siihen itse treeniin. Ensin venyteltiin hyvin paikat auki -ja onneksi tein sen, nimittäin pikkuhiljaa alkoi paljastua, että treeni tulisi olemaan todella erilaista, mitä mulla yleensä on.

Tehtiin ensimmäisenä liikkeenä ihan perus kulmasoutua tangolla kunnon loppupuristuksella. Kulmasoutu tangolla toimi vasta lämmittelynä ja sitähän tehtiin jo ihan kiitettävästi 30kg x 10, 40kg x 10, 50kg x 10 ja pudotuksina sama homma alaspäin. Näitä tehtiin parikin kierrosta.  Mun ”latsit” oli jo tässä vaiheessa tulessa ja tuntui, että vihlonta alkoi jo jostain ensimmäisten kylkiluiden kohdalta 😀 Perille siis meni. En ole pitkiin aikoihin treenannut kaverin/pt:n kanssa ja oli kyllä mukavaa, kun joku toinen käski täysin, mitä tulee tehdä. Jukka oli sopivan tiukka, mutta kehujakin tuli treenin välissä, mikä sai treenaamaan vielä lujempaa.

Seuraavaksi siirryttiin tekemään kulmasoutua laitteissa eri kulmista. Eri kulmia taisi tulla yhteensä kaksi tai kolme, mutta tämän seuraavan muistan sen kivun vuoksi kaikista parhaiten.

Kulmasoutua istuen
Kulmasoutua istuen

Jukka piti huolen, että mun treenitekniikka oli jatkuvasti kunnossa ja se saikin liikkeet tuntumaan entistä inhottavimmilta. En muista, paljon tuossa oli painoa, mutta kyllä siellä ihan mukavasti kiekkoja oli. Omat selkätreenini ovat olleet kyllä vähän liian tehottomia, täytyy myöntää ja tämä tekee kyllä varmasti hyvää kehitykselle. Otimme tästä liikkeestä videota, joka on lisätty nyt myös ”Youtube -kanavalleni” 😀

 

Selkä oli jo tuossa vaiheessa hyvässä tuntumassa ja tuon jälkeen teimme vielä kulmasoutua ylhäältä istuen. Sen jälkeen siirryimme treenaamaan ojentajia, jotka ovatkin mun heikoin kohta. Onkin hyvä saada niiden treenaamiseen uutta näkemystä.

Teimme ojentajille supersarjaa niin, että ensin tein kapeaa penkkipunnerrusta penkissä niin monta, kuin meni (tähänkin lisäsimme painoa ja ”parhaimmillaan” tangon päissä oli 5 kilon painot). Tätä kapeaa penkkipunnerrustakin olen tehnyt vähän liian kauan pelkällä tangolla ja aika väärällä tekniikalla. Jukka korjasi vähän mun tekniikoita ja saatiin liike tuntumaan ainoastaan ojentajassa.

Lopulta ei kauheasti hymyilyttänyt ;)
Lopulta ei kauheasti hymyilyttänyt 😉

Kapean penkkipunnerruksen lopuksi tehtiin supersarjana liikettä nimeltään Arnold Press, joka olikin mulle ihan uusi tuttavuus. Liike otti olkapäille, joita koitan myös kehittää parhaani mukaan tällä hetkellä. Tästä otettiin myös pieni pätkä videota.

Uusi tehokas tuttavuus
Uusi tehokas tuttavuus

arnold press

Ja sama videolla:

 

Tässä vaiheessa alkoi tyttö olla jo aika nuijitun oloinen, mutta teimme vielä muutamat vedot ojentajille taljassa.

ojentajat

Lopuksi rullailimme vielä paikkoja auki putkirullilla (kannattaa muuten ehdottomasti kokeilla, jos saliltasi löytyy sellaisia). Niitähän on erilaisia ja joissakin on oikein kunnon ”piikit”, eli sellaiset nystyrät. Koitin sellaisella rullailla selässä olevia kipeitä kohtia, mutta oli pakko vaihtaa ihan normaaliin putkirullaan sen kivun vuoksi.

Mun oma ihannefysiikkani on ehdottomasti bikini fitness -tyyppisessä kropassa, mutta välillä on hauska leikitellä ajatuksella, jos olisi body fitness -kilpailija. Otettiin siis vielä loppuun body fitness -selkäpose, joka ei siis todellakaan ole varmasti millään lailla maneerien mukainen, mutta tässä näette nyt, miltä näyttää bikini fitness -kilpailija body fitneksen takaposessa 😀

Vähän tarvis lisää pattia, jos body fitnekseen halajais :D Bikinissähän selkä ei ole niin suuressa roolissa.
Vähän tarvis lisää pattia, jos body fitnekseen halajais 😀 Bikinissähän selkä ei ole niin suuressa roolissa.

Kertakaikkiaan ihan mahtavat treenit oli ja saattaa olla, että muutama päivä menee näistä treeneistä toipuessa 😀 Tästä sai taas lisää motivaatiota treeneihin. Mulla olis tässä suunnitelmissa ottaa taas treeniohjelmaan kyykkyä vapaalla tangolla, joka on kokonaisvaltaisempi liike, kuin smithissä tehtynä, jota olen nyt tehnyt. Joka päivä oppii jotain uutta ja mä en vaan niin saa tarpeekseni tästä hommasta! 🙂

pauliinafitworld

4 vastausta artikkeliin “Selkä -ojentajatreeniä with. Jukka Nyyssölä”

  1. Anteeksi ei liitt kauheasti postaukseen mutta ois kiva jos vastaisit!

    Mulla on siis suht löysähköt kädet mutta hassuinta tässä on se että muuten oon ihan timmi ja treenaan kyllä tietty käsiäkin. Pitäskö mun sit alkaa vaan laihduttaa että noi käsien löysät lähtis veke mutta mietin vaan sitä että laihdunko sitten jostain muualtakin 😀

    • Ei haittaa ollenkaan, aina saa kysyä, vaikkei liittyiskään postaukseen! 🙂

      Kyllä. Tulet laihtumaan kokonaisvaltaisesti joka puolelta. Ihmisestä riippuen meillä on kohtia, jotka alkaa kiristyä toisia kohtia aikaisemmin ja jos alkaisit laihduttaa (en pidä tuosta sanasta), hyvin todennäköisesti kädet tulisivat siinä ihan viimeisenä.

      Mulla oli ennen itselläni kanssa varsinkin aika löysät ojentajat, mutta oon opetellut treenaamaan käsiä lujaa, jolloin ne on ”tiivistyneet” ajan myötä.

      Mun neuvo siis olis kovaa treeniä myös käsille ja tietty ruokavalio tukemaan treenejä, niin koko kroppa muokkaantuu samalla. Kuukausia siinä menee, mutta kyllä ne löysät muuttuu tiiviimmäksi, jos tekee hommat oikein 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta