Millaista on olla kisadieetillä?

Ensi viikonloppuna onkin tiedossa tämän fitness syksyn huipennus, kun Nordic Fitness Expo järjestetään Lahden Messukeskuksessa. Itsekin menen paikan päälle jo perjantaina ja olen koko viikonlopun K&F -lehden osastolla heilumassa 🙂 Saa tulla vetämään hihasta, jos satut kulkemaan ohi.

Mä aloin tässä muistelemaan tämän fitnesshumun keskellä menneitä kisadieettejäni ja kisakuntojani. Olin itsekin vuosi sitten aikamoisessa tikissä, jos niin voisi sanoa. Olen silloin tällöin selaillut puhelimen galleriaa, jonne on ikuistettu aika paljon kuvia dieetin varrelta ja kisoista. En tiedä, mutta jotkut kuvat ovat kyllä nyt omaankin silmään aika rankkaa katsottavaa. Tarkoitan siis sitä, että harvoin sitä kisadieetillä ollessan ymmärtää, kuinka pieni ja rasvaton sitä onkaan. Pakaratkin kutistuvat pieniksi kiinteiksi persikoiksi niin, että off-kaudella kiristäneet housut alkavat lerpattaa takapuolesta 😀

Mulla on takana kuudet kilpailut ja yhteensä neljä kisadieettiä. Kaikki dieetit ovat olleet kestoltaan n. 14 viikkoa ja olleet aika samanlaisia, mutta kuitenkin niin erilaisia. Ensimmäiset kilpailuni olivat vuonna 2013, joihin en nyt jaksa paneutua sen enempää. Sen jälkeen jäin vuoden kestävällä offkaudelle kasvattelemaan lihasta. Tuolla offkaudella kalorit pyörivät lähellä 4000 kaloria päivässä ja treeni luisti.

Talvella 2013 +12kg kevään 2013 kisapainoon
Talvella 2013 +12kg kevään 2013 kisapainoon
Keväällä 2014. Oisko tuossa 1-2 kk kisoihin
Keväällä 2014. Oisko tuossa 1-2 kk kisoihin

Tästä dieetistä muistan, että se oli itselleni aika helppo. Rasva paloi tasaista tahtia, eikä ruokailuissa tai aerobisissa tarvinnut tehdä mitään kikkailuja. Olisiko syynä ollut vuoden pituinen offkausi? Kroppa oli saanut levätä rauhassa ennen seuraavaa dieettiä. Pikkuhiljaa kisakunto tuli lähemmäs ja kisapäivänä se näytti tältä.

kisakunto-fitnessclassic2014Ja lavalla muutos edelliseen vuoteen.

fitnessclassic2014-muutos-bikinifitness

Itse pidän henkilökohtaisesti eniten tuon ylläolevan kuvan oikeanpuolimmaisesta kisakunnosta, joka oli Fitness Classicissa vuonna 2014 ja näiden kisojen lisäksi viime syksyn SM -kisakunnosta.

Valmentajan kanssa päätimme, että jatkamme suoraan vuoden 2014 kisasyksyyn, koska sen verran oli jäänyt hampaankoloon 4:stä sijasta kevään 2014 kisoista. Olin itsekin täynnä energiaa ja todella motivoitunut. Tuleva kesä ja tavoitteellinen treeni ei kauhistuttanut ollenkaan.

Treenejä jatkettiin ja jäin pienelle kolmen kuukauden offkaudelle, jonka aikana kaloreita lisättiin ja treenejä kovennettin verrattuna dieettiin.

bikinifitness-offkausi

Dieetti alkoi Heinäkuussa ja elokuuksi karattiin Espanjan lämpöön valmentajan kanssa. Vaikka voisi luulla, että kesällä ja varsinkin etelässä olisi vaikeaa pysyä dieetissä, niin homma meni oikeastaan päinvastoin. Sillä lämmöllä ja auringolla oli pelkästään positiivisia vaikutuksia. Iho oli hyvässä kunnossa ja pohjarusketus kisoihin tuli, kuin itsestään. Espanjassa herkuttelin vielä silloin tällöin ja söin esimerkiksi hedelmiä ihan päivittäin (varsinkin persikoita, joista tuli aivan uskomaton rusketus).

dieetti-torrevieja

Ei tarvinnut muuten paljon tehdä mitään, kun hiki valui.
Ei tarvinnut muuten paljon tehdä mitään, kun hiki valui.
Poseharjoittelua Torreviejassa
Poseharjoittelua Torreviejassa

Vietimme Espanjassa kokonaisen kuukauden. Heräsimme joka aamu viimeistään kuudelta ja olimme jo seitsemältä treenaamassa, kun sali aukesi. Lämpömittari näytti siihen aikaan jo lähelle 30 astetta. Kesä oli kuumimmillaan, mutta se ei treenejä haitannut. Tässä vaiheessa treenasin Tampereen karsintoihin syyskuun lopussa. Aerobisia tein 3-4 viikossa treenin päätteeksi juosten tai pyörällä HIIT -tyyppisesti. Ei niissäkään siis kummempia kikkailuja ja treenit oli tehty heti aamusta ja rasva paloi koko loppupäivän. Tiedättekö, miten ihanaa oli mennä treenien jälkeen rannalle makoilemaan. Jos vain mahdollista, niin järjestän kyllä itseni jonnekin etelän lämpöön, jos lähden dieetille ensi kesänä.

Elokuun lopussa tulimme takaisin Suomeen, jolloin dieettiä kiristettiin. Hedelmät ja herkuttelut jäivät pois ja vältin kaikkia turhia lisäaineita. Treenit olivat volyymityyppisiä ja kunnon rääkit sai unohtaa.

Ihan ok rusketus :) Kuukausi Tampereen karsintoihin
Ihan ok rusketus 🙂 Kuukausi Tampereen karsintoihin

Tuo kuukausi ennen karsintoja meni kuin päällä seisten ja mulla oli kotikenttäetu, koska sain viettää kisoja edeltävän yön vanhempien hoivissa. Olin todella rentoutunut kisapäivänä, jos nyt niin voi sanoa. Kunto kisaviikolla

dieetti

Ja kisoissa.

nfe-tampere-bikinifitness

Nautin oikeasti todella paljon lavalla olosta Tampereen karsinnoissa. Kunto riitti hyvin ja sijoituin hopealle. Kolme viikkoa ja edessä oli Nicole Wilkins ja SM -kilpailut. Muistan, että tuossa vaiheessa oli hiukan hankala jatkaa dieettiä, kun yksi kilpailu oli jo takana. Yhden päivän herkuttelu ja takaisin tiukkaan ruokavalioon ja treeneihin.

Omistautuminen kannatti, koska Nicolesta pamahti kuudes sija (ensimmäinen sijoitus kansainvälisissä kisoissa) ja SM -kisoista pronssia. Nicole oli lauantaina ja SM -kilpailu sunnuntaina. Lauantai oli ollut pitkä päivä, sillä Nicolen alkukilpailut olivat olleet päivällä. Muistan, että meinasin nukahtaa takahuoneeseen ennen finaalien alkua. Jokainen kisavalmistautuminen on oikeasti aika rankka. En ollut juonut vettä lähes ollenkaan melkein vuorokauteen ja mitään hirveän isoa ateriaa ei voinut syödä kilpailujen välissä, ettei se lisäisi turvotusta. Varsinkin henkinen valmistautuminen kilpailuun tuhannen väsyneenä on kamalinta, mitä tiedän, mutta joskus se on vain niin, että no can do. Vaikka kilpailijat saattavat näyttää lavalla hehkeiltä kaikkine meikkeineen ja valmistaumisineen, niin todellisuus voi olla aivan toinen.

Nicolen palkintojenjaossa.

nicolewilkins-nfe

Sain nukuttua ihan hyvin ennen SM -kisaa ja kunto ehti kuivua vielä lisää yön aikana. Muistan, että kaverina noiden päivien välillä oli ainakin mojova päänsärky. Jollain ihmeen voimalla sitä kuitenkin jaksoi vielä sunnuntainakin ja itseasiassa teimme vielä viime hetken muutoksia poseerauksiin valmentajan kanssa.

Tällä kunnolla voitetiin SM pronssi :)
Tällä kunnolla voitetiin SM pronssi 🙂

Mä en vaan voi sille mitään, mutta pidän tuosta viime syksyn SM -kisakunnosta todella paljon. Tuohon kuntoon kun pääsee uudelleen vielä isommalla lihasmassalla, niin olen tyytyväinen.

Kun lähdetään kulkemaan ajassa eteenpäin SM -kisojen jälkeen, tullaan dieettiin, joka oli itselleni henkilökohtaisesti vaikein. Näin jälkeenpäin ajateltuna tämän kevään dieetti olisi ehkä pitänyt lopettaa kesken. Elämä oli hyrskyn myrskyn ja sitä kautta henkinen puoli totaalisen romuna. Loppuvaiheilla dieetti tuntui oikeasti aika selvitymiseltä.

20150409_080726_1

Surullista myöntää ehkä näin itsellenikin, että kyllähän kuvista huomaa, että kaikki ei ole ihan kunnossa. Kroppa on liiankin kuivan näköinen, joka johtuu syistä, joihin en nyt tässä sen tarkemmin mene. Jos olisin ollut järkevä, olisin lopettanut dieetin kesken. Vielä viimeisilläkin viikoilla pysyin itsepäisenä ominaseen tapaani ja sinne lavallehan mentiin. Muista, kun olin astumassa lavalle keväällä, niin ajattelin, että voispa olla nukkumassa. Niin väsynyt olin. Jollain ihmeen sisulla selvitin kuitenkin tieni finaaliin, mutta itselleni kisasuoritus oli suuri pettymys ja kunto ei miellyttänyt omaa silmääni.

fitnessclassic Joku muu olisi ehkä ollutkin kokonaisuuteen tyytyväinen, mutta itselleni se oli pettymys, koska tiedän pystyväni parempaan. Olen ollut siinä kilpailu mielentilassa nyt 2012 vuodesta lähtien ja täytyy myöntää, että se oli jäänyt keväällä pahasti päälle. Oli vaikeaa saada itsensä ymmärtämään, että kukaan muu ei vaadi multa mitään, vaan se olen minä itse. Että mun ei ole pakko mennä sinne lavalle ja lähteä dieetille, jos musta yksinkertaisesti tuntuu siltä, että en ole siihen valmis. Muistan, kun vielä kesälläkin olin ihan sitä mieltä, että lähden tämän syksyn kisoihin. Onneksi sain taottua järkeä tähän päähän ja olen nyt onnellisesti tällä rakennuskaudella.

Mulle on tapahtunut myös niin paljon asioita tämän fitnessmaailman ulkopuolella, että osaan katsoa asioita nyt täysin eri kantilta ja myös rennommin. Mä tiedän, että tulen kyllä kisaamaan vielä, mutta silloin dieetti tulee olemaan henkisesti täysin erilainen, kuin kaikki edelliset dieetit. En mä nyt sanoisi, että mulle on jäänyt traumoja kevään dieetistä, mutta sen voin kyllä myöntää, että alan olla vasta nyt kunnolla palautunut kaikesta kisaamisesta henkisesti. Olen tavallaan saanut nollattua kaiken ihan totaalisesti. Kun katson asioita vähän kauempaa, osaan hahmottaa mikä toimii ja missä mennään täysin metsään.

Olen myös oppinut pitämään tästä vartalosta, joka mulla tällä hetkellä on. Kyllä mä olen aina pitänyt vartalostani, mutta on ollut myös niitä offkausia, kun olen päivitellyt, että miten tuollakin on ylimääräistä, vaikka olen ollut aivan normaalipainoinen ja näköinen ja ehkä sen allekin. Mä en enää etsi itsestäni vikoja vaan koitan keskittyä niihin hyviin asioihin ja korostaa niitä. Mä kuljen ihan täysin omaa polkuani, eikä enää kukaan voi tulla mulle sanomaan, että en kelpaisi sellaisena, kuin olen.

En tiedä siis olenko tullut vain vanhaksi, vai olenko kasvanut henkisesti niin paljon kevään jälkeen, että mieleen kumpuaa tälläisiä ajatuksia. Nämä eivät nyt varsinaisesti liity jutun otsikkoon, mutta ovat tärkeitä asioita, joista täytyy myös puhua.

Kokonaisuudessaan olen tyytyväinen kilpailuihin, joissa olen ollut ja mulla on ihan järjetön palo saavuttaa vielä lisää. Vaikka nyt tässä vain treenaillaan, niin mietin joka ikinen päivä, että treenaan seuraavia kilpailuja varten. Tässä vaiheessa tuntuu, että seuraavaan dieettiin on pitkä aika, mutta kyllä se ensi kesäkin tulee nopeasti.

 

pauliinafitworld

3 vastausta artikkeliin “Millaista on olla kisadieetillä?”

  1. Hyvältä näyttää! Kuvia katsellessani huomasin, että sun jalat näyttää samanrakenteisilta kuin mun (välillä murheenkryynit). Onko sulla jtn hyviä vinkkejä jalkojen, tarkoitan lähinnä säären, pohkeen ja nilkan treenaamiseen? Rasvanpolttoa niihin ei tietenkään voi kohdistaa. Mulla on ongelmana usein myös pohkeiden ja nilkkojen turvotus, maailman ankein vaiva!

  2. Sun reidet on huikeet tuolla ylempänä kaks kuvaa, mis sulla on noi punaset housut! 🙂 Haluan myös tuollaiset reidet! 🙂

  3. Olen samaa mieltä, että toi sun suosikkikunto on näistä paras. Täytyy silti sanoa, että noi viime kevään kisabikinit on upeat. Katselin kuvia The Blog Awardseista ja kiinnitit mun huomioni. Jotenkin noissa tuona iltana otetuissa kuvissa sä oikein hehkut! Olet upea! Muutenkin näissä kesän lopulla ja syksyllä otetuissa kuvissa oot jotenkin niin terveen, hyvinvoivan ja onnellisen näköinen. Myös tekstejäsi on ollut jotenkin mielekkäämpi lukea kuin aiemmin. Olet tainnut kasvaa hurjasti ihmisenä! Jatka samaan malliin 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 1
Tykkää jutusta