Aki Mähönen Penkkipunnerruksen haastattelussa

Miten paljon jalkoja pitää ja voi treenata? Miten heikkoa lihasryhmää kehitetään? Kilpirauhasen vajaatoiminta, naisten lahjakkuus bikini fitnesissä, maitotuotteet, kehon happamuus. Mitä tapahtuu naisille, jotka eivät pärjää ja jättävät fitnesslajit? Muunmuassa näihin mielenkiintoisiin kysymyksiin vastaa tunnettu fitness -ja kehonrakennusvalmentaja Aki Mähönen Penkkipunnerruksen tuoreessa haastattelussa.

Melkein kahden tunnin mittainen haastattelu on todellinen tietopaketti ja sisältää paljon hyödyllistä tietoa aloittelijoista kilpailijoille. Mä itse arvostan todella paljon tälläisiä pitkän linjan ammattilaisia kehonrakennuksen parissa. Mä pyrin jatkuvasti oppimaan uutta ja mun mielestä on hyvä pitää silmät ja mieli jatkuvasti auki uudelle tiedolle.

Koko haastattelu oli mielenkiintoista kuunneltavaa, mutta mua itseäni kiinnosti erityisesti muutama aihe, joihin tartun tarkemmin.

Kohdassa 4:30 Aki puhuu siitä, kuinka paljon jalkoja voi ja kannattaa treenata, jos niihin haluaa kehitystä. Aki painottaa ensinnäkin, että tekniikka ja tekniikan opettelu on jalkatreenien punainen lanka. Toinen tärkeä asia on myös työmäärän lisääminen. Akin mukaan, jos treenaat viisi kertaa viikossa, tulisi ihan hyvin pystyä treenaamaan joka toinen päivä koko jalkaa ja joka toinen kerta eristävin liikkein, kun treenaamisessa saavutetaan tietty taso.

Tämä jalkojen treenaaminen onkin sellainen aihe, josta olen itsekin blogiin kirjoittanut ja jopa hiukan väitellytkin lukijoiden kanssa. Mulla on ollut treenikausia, jolloin olen treenannut jalkoja jopa 4 kertaa viikossa. Muistan, kun kerroin sen hetkisestä treeniohjelmasta blogissani, niin kommenttiboksi suorastaan räjähti käsiin. Moni oli aivan kauhuissaan siitä, miten voin treenata jalkoja niin usein, kun jokaisessa oppikirjassa sanotaan, että jalkoja voi treenata maksimissaan kaksi kertaa viikossa. Olen jalkojen treenaamisesta Akin kanssa täysin samaa mieltä. Olen itse oman kokemuksen kautta nähnyt, että kun tiettyyn lihasryhmään kohdentaa useamman, kuin kahdet treenit viikossa, niin kehitystä todella tapahtuu.

Vuoden muutos 4 jalkatreenin ohjelmalla
Vuoden muutos 4 jalkatreenin ohjelmalla

Mä olen myös jonkin verran puhunut lihasten hermottamisesta ja miten huonosti kehittyvää lihasryhmää tulisi treenata. Aki antaa videolla omat vinkkinsä tähän ongelmaan. Akin mukaan hermotuksen löytämiseen ei ole olemassa oikotietä, vaan aluksi treenit tulevat koostumaan tekniikkaharjoittelusta. Tekniikkaa harjoitellaan niin kauan, kunnes tuntuma yksinkertaisesti löytyy. Tekniikan opettelu voi olla tuhottoman tylsää, mutta palkitsevaa. Jos sanoisin jonkun esimerkin omista treeneistäni, niin teen ajoittain esimerkiksi vipunostoja ilman painoja sarjan lopuksi ja aluksi. Tämä auttaa parantamaan hermotusta lihaksessa, vaikka olo onkin suoraan sanottuna typerä tuntumaharjoituksia tehdessä, kun silloin ei todellakaan tunnu siltä, että tekisi ”oikeaa” treeniä, vaikka tuntumasta sen kaiken pitäisikin lähteä.

Akin mukaan hyvä keino on myös yksinkertaistaa treeniä. Jos löydät jonkin hyvän liikkeen, jossa saat tuntuman vaikkapa selälle, niin sitä sitten toistetaan pelottomasti. Kun yhden liikkeen saa toimimaan, siirtyy sama tuntuma pikkuhiljaa myös muihin liikkeisiin.

Mä kuuntelin korvat höröllä kohtaa, jossa alettiin puhua naisten lahjakkuudesta bikini fitnesissä. Aki painottaa heti aluksi, että bikini fitness on kauneuskilpailu. Ongelmaksi saattaa kuitenkin Akin mielestä koitua se, että ero kansainvälisissä ja kotimaisissa kilpailuissa on todella suuri. Mä kirjoitin itsekin vähän aikaa sitten postauksen, jossa valotin hiukan millaisia kilpailijoita amatööritasolla kilpailee kansainvälisesti. Tuohon kirjoitukseen tästä. Täällä kotimaassa kaikki rökittänyt kaunein kilpailija saa todennäköisesti hyvinkin kylmää kyytiä kansainvälisiltä kilpasiskoilta, kun kauneus on peittänyt mahdollisesti muita heikkoja ominaisuuksia, kuten pitkää selkää tai lyhyitä sääriä.

Akin mukaan bikini fitnesissä ei ole niin tärkeää hartioiden levinneisyys vaan vyötärö-lantio-suhde, jonka tulisi olla kunnossa. Itse olen samoilla linjoilla. Olen aina treenannut selkää jonkin verran, mutta vasta nyt olen alkanut tehdä selälle kohdistetumpaa treeniä, koska kaikki valmentajani ovat aina olleet sitä mieltä, että selällä ei ole niin kovin suurta merkitystä bikini fitnesissä. Lähinnä selkätreeneillä parannetaan kehon X -mallia.

Syksyn selkätreenien tuloksia
Syksyn selkätreenien tuloksia

Seuraavaksi tullaankin erittäin mielenkiintoiseen kohtaan, jossa Aki kertoo oman pohdintansa siitä, miksi bikini fitness on tällä hetkellä niin suosittua. Analyysin jälkeen Aki lataa suorapuheista tekstiä ja en voi olla lainaamatta tähän yhtä parhainta lausetta:

”Bikini fitneksen määre on se, että se on ensimmäinen IFBB:n laji, jossa minkä tahansa tason mestari voi olla kuntosalilla käymätön henkilö”.

Aika surullista kuunneltavaa, mutta valitettavasti totta.

Aki lukee paljon kirjallisuutta ja pitää itsensä ajan tasalla IFBB:n tulevista kilpailuista ja hän paljastaakin videolla, että MM kisoissa tullaan näkemään täysin uusi laji, joka on samantyyppinen, kuin meidän Fitnessmalli -kisa, mutta jossa ei kuitenkaan jaeta MM -mitaleita. Jään itse mielenkiinnolla odottamaan, mikä laji on kyseessä. Akin mukaan bikini fitnesissä ei olla välttämättä menossa parempaan suuntaan. Itsekin olen asiasta vähän ristiriitaisissa tunnelmissa. Syksyn kisoissa oli hiukan hajontaa sarjojen kesken ja nähtäväksi jää, mitä tapahtuu kevään kisoissa.

Kannattaa kuunnella videota vielä lisää, sillä tämän jälkeen Aki vastaa kysymykseen, että ”Mitä tapahtuu fitnesistä poistuville naisille?”, joka kiinnostaa aiheena itseänikin, koska some nyt tuntuu olevan pullollaan pelastautumistarinoita siitä, kuinka fitness pilasi elämäni. Akilla on asiaan erittäin hyviä näkökulmia omalla suorasukaisella tavallaan.

Mä pidän itse siitä, kun asioista puhutaan niiden oikeilla nimillä ja tämä haastattelu todella on sitä ja sisältää sen lisäksi älyttömän määrän hyödyllistä tietoa. Mä olenkin kuunnellut haastattelun jo monesti ja joka kerta tuntuu siltä, että opin uusia asioita.

 

Videoon tästä.

Youtube -sivulta näet koko videon sisällysluettelon, jolloin voit halutessasi siirtyä suoraan mielenkiintoiseen kohtaan!

 

Tulkaapa kertomaan haastattelun katsomisen jälkeen, mitä mieltä olette! 🙂

pauliinafitworld

11 vastausta artikkeliin “Aki Mähönen Penkkipunnerruksen haastattelussa”

  1. Luin tuossa sun aiemman postauksen, ja ihmettelin miksi heräät vapaapäivänä noin aikaisin? vaikka saisit nukkua?

    • Mun ”sisäinen kello” herättää mut yleensä viimeistään 8 aikaan. Jos menen klo. 23-00 välissä nukkumaan, herään viimeistään yhdeksältä. Yleensä mun yöunet on sellaiset 7-9 tuntia pitkät.

  2. Pitääpäs kuunnella ja katsoa toi haastattelu. Sun tekstin perusteella ainakin kuulostaa mielenkiintoiselta. Toi ”Bikini fitneksen määre on se, että se on ensimmäinen IFBB:n laji, jossa minkä tahansa tason mestari voi olla kuntosalilla käymätön henkilö” kyllä pisti irvistyksen naamalle. ..
    Tosta tason nousemisesta en tiedä, kovia kisaajia on, mutta on niitä myös vaikka millaisia. Lajin suosio kuitenkin tekee sen että monenlaisella taustalla ja innolla lavalle mennään, niin se toki tekee aika paljon hajontaa. Mielenkiinnolla odotan mitä tapahtuu kun aloittelija-sarja (vai mikä se oli) otetaan käyttöön.

    • Joo älä muuta sanoa, irvistelin kans täällä ihan huolella 😀

  3. ”Olen itse oman kokemuksen kautta nähnyt, että kun tiettyyn lihasryhmään kohdentaa useamman, kuin kahdet treenit viikossa, niin kehitystä todella tapahtuu.”
    Tällä logiikallahan sun kantsis sit treenata joka päivä joka lihas nii kehitysthän tulis ihan hirveesti…….. :D:D

    • Sehän tässä lajissa onkin se juttu, että jotkut jonnet treenaa joka päivä hauista ja ihmettelee miksei se kehity. On eri asia treenata lihas useasti ja älykkäästi kuin hakkaa se joka päivä muusiksi.

    • Nimenomaan näin. Samaa lihasryhmää voi hyvin treenata monta kertaa viikossa, jos sen tekee järkevästi.

    • No mikset sitten treenaa joka päivä kaikkia lihaksia jos osaat sen tehdä järkevästi 😀 Näinhän saisi pro tason massat helposti vuodessa 😀

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta