Stressihormoni – kehityksen pahin vihollinen

Tavoitteellisesti treenaavan tulee välttää kortisolia, eli stressihormonia viimeiseen asti.

Mä olen ollut aikaisemmin oikein super stressaaja, mutta pikkuhiljaa olen opetellut siitä pois. Se on vienyt paljon aikaa ja opettelua, mutta vihdoin voin sanoa, että osaan olla myös stressaamatta asioista.

Stressistä pois opettelu on ollut aika yksinkertaista. Yritän ajatella kaikki asiat aina positiivisen kautta ja olen antanut itselleni armoa ja ymmärtänyt, että kaikille asioille ei nyt vain aina voi mitään ja kaikki ei mene aina suunnitellusti. Tulevaa ei kannata murehtia etukäteen, koska se mitä tapahtuu, on tarkoitettu niin.

Välillä tulee kuitenkin päiviä ja viikkoja, kuten tämä meneillään oleva viikko, että kalenteri on yksinkertaisesti niin täynnä, että sitä tulee stressattua tulevan viikon tapahtumia jo etukäteen. Jokainen päivä on siis täysin bookattu.

Korkeat kortisolitasothan vaikuttavat meihin psyykkisellä ja fyysisellä puolella ja esimerkiksi kisadieetillä sitä pitää yrittää välttää, koska se häiritsee myös rasvanpolttoa.

Mä lähdin tänään tavoittelemaan stressihormonin vastakohtaa, eli hyvän olon hormonia endorfiinia ja hyvin onnistuin.

Sain oikein kivan selkätreenin tehtyä ja lopuksi pumppailin vielä takaolkapäitä, koska haluan saada niihin vähän lisää muskelia ennen kesällä alkavaa dieettiä.

Alatalja, selkätreenin luottoliike
Alatalja, selkätreenin luottoliike
Valmis!
Valmis!

 

 

pauliinafitworld

7 vastausta artikkeliin “Stressihormoni – kehityksen pahin vihollinen”

  1. Ihanaa huomata, että oot bloggaaja jolle voi oikeasti antaa sitä rakentavaa palautetta ja huomioit sen! Aiemmin siis sanoin näistä muidenkin kuvien lisäämisestä blogiin ja heti toteutit sen. 🙂 jee! Selkätreeni on täälläkin yksi lemppareista!

    • Joo kyllä sitä kritiikkiä pitää osata ottaa vastaan niin pystyy kehittymään 😉

  2. Ootko sitä mieltä, että kannattaa ihan suosiolla vaan alkaa syömään noin 2000 kcal sen 1500 kcal sijasta, jotta aineenvaihdunta lähtee liikkeelle? Alkaako rasva palaa sitten myös? Salilla ajattelin alkaa käymään nyt 4-6 krt joka pitää sisällään 1-2 hiittiä!

    • Pitäis tietää sun paino ja pituus niin osaisin tarkemmin sanoa, mutta jos menet liian alhaisilla kaloreilla niin rasvanpolttoakaan ei tapahdu. Monesti ruokavalion korjaantumisella rasva jatkaa palamistaan, vaikka kaloreita nostetaan. Jos treenaat ton verran niin kaloreita saa olla reilusti yli 2000, mut nää on niin yksilöllisiä 🙂

    • Okei, ompa jännää!:) Tunnut kyllä tietävän hyvin asioista:)

      Oon 166cm ja painan noin 63kg!

  3. Täällä yks stressaaja! Oon alottanut salilla käymisen muutama kuukausi sitten, tarkoituksena laihduttaa. Paino ei oo tippunut, päinvastoin! Senttejä on kyllä lähtenyt jonkin verran ja lihaket etenkin jaloissa alkaa löytymään. Turhauttaa vain, ettei toi keskikropan löysä lähde millään :/ Ja tähän varmasti syy juurikin se, että elämässä tällä hetkellä tosi stressaavaa. Täytyy yrittää vain jotenkin nollata päätä, jotta stressi helpottaisi.

    • Kuulostaa siltä, että stressi varmasti vaikuttaa tuloksiin. Jos on kova stressi, niin rasvanpoltto on plus miinus nolla korkeiden kortisolitasojen vuoksi. Toivottavasti tilanne helpottaa ja pääset tavoitteisiin! 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta