Haaveiletko bikini fitnesissä kilpailemisesta?

Vaikka fitnessbuumi on laantumaan päin niin silti fitness kisoista kiinnostuneita riittää. Mä ajattelinkin nyt koota mun ajatuksia siitä, että miten voit alkaa ihan päivittäisillä valinnoilla alkaa elää kuin bikini fitness kilpailija, pois lukien kisadieetti. Loppujen lopuksi se on kuitenkin aika yksinkertaista. 

Opettele syömään puhdasta ruokaa 

Jätä pois marinoidut lihat ja kanat ja mausta ruokasi itse. Syö paljon vihreitä kasviksia. Syö hyvälaatuisia rasvoja, kuten pähkinöitä, manteleita ja avokadoa. Bikini fitness kisaajan tulee huolehtia myös ihosta ja kauneudesta, joten ei ole varaa jättää hyviä rasvoja pois ruokavaliosta, jotka pitävät ihon kosteutettuna ja kauniina. 

Itse tykkään ostaa enemmän lihaa kerralla ja tehdä lämpimiä ruokia valmiiksi pakkaseen
Itse tykkään ostaa enemmän lihaa kerralla ja tehdä lämpimiä ruokia valmiiksi pakkaseen

Vältä sokeria/sokeripitoisia ruokia

Kun puhutaan bikini fitness kilpailijasta niin itsekuria tulee löytyä jonkin verran, koska tässä lajissa kilpaillessa tulee syödä puhtaasti vuoden ympäri.

Ruokavaliota tulee noudattaa vielä tiukemmin, koska paino ei mielellään saisi nousta yli 5 kiloa kisapainosta rakennuskaudella. Se, että paino pysyy lähellä kisakuntoa ja kroppa suht rasvattomana, vaatii tarkkaa ruokavalion noudattamista. 

Treenaa painottaen jalkoja, mutta älä unohda X-mallin tavoittelua 

Kun tätä lajia harrastaa niin tulee rakastaa jalkatreenejä, koska niitä tulee treeniohjelmaan riippuen painotuksesta 2-4 viikossa. Jalkalihakset ja se kuuluisa pakara kasvaa vain kovalla työllä. Pohjatyö kannattaa tehdä siis hyvin. 

2 vuoden muutos
2 vuoden muutos

Älä unohda myöskään olkapää ja selkätreenejä, joilla saadaan metsästettyä X-muotoa vartaloon. 

Treenaa esiintymistä 

Esiintyminen on bikini fitnesissä todella tärkeää ja sitä ei voi koskaan harjoitella liikaa. Mikset harjoittelisi sitä, vaikkei kisapäivää olisikaan lyöty lukkoon? Kannattaa myös keimailla peilin edessä ja vaikka omalle poikaystävälle niin paljon kuin jaksaa ja etsiä niitä omia parhaita kulmia lava-asentoihin. 

Seuraa kilpailuja Suomessa ja maailmalla 

Kilpailuja seuraamalla saa aika hyvän kuvan siitä, mitä lajissa haetaan. Mulla oli ennen mun ensimmäisiä kisoja motivaatiokuvia ympäri asuntoa, joita katselemalla muistuttelin, mihin suuntaan täytyy mennä. Kun osaa tunnistaa omat heikot kohdat, on helppo muuttaa ohjelmia sen mukaan. 

Ammattilaiskilpailijoista saa aivan älyttömästi motivaatiota
Ammattilaiskilpailijoista saa aivan älyttömästi motivaatiota

 

Näillä vinkeillä pääsee mun mielestä hyvin alkuun. Multa saa myös aina kysyä, jos tulee mieleen jotain kisaamiseen liittyen, vastailen mielelläni. Ihanaa torstai-illan jatkoa kaikille!! Mä pääsen huomenna taas pt-opintojen pariin ja niistä lisää viikonlopun aikana! 🙂

 

pauliinafitworld

4 vastausta artikkeliin “Haaveiletko bikini fitnesissä kilpailemisesta?”

  1. Tää ei varsinaisesti liity sun postaukseen eikä oo sua kohtaan hyökkäys, vaan mua ärsyttää kun aina lehdissä/blogeissa tms. listataan ominaisuuksia esim. Mentaaliset voimavarat/”jos et pysty tähän, sinusta ei ole kilpailijaksi” ja sanotaan ettei kannata ruveta bikini/body kilpailijaksi jos ei ole sitä ja tätä pälä pälä. Täähän on urheilua ja harrastus! Musta jokaisen pitäs saada itse koittaa ja päättää onko hänestä siihen, eikä niin että joku kerran bikinissä kisannut (et sinä) latelee bikinikilpailijalle jonkun muotin ja ”säännöt.”
    Hehe, avautuminen… Ei siis ollut sua kohtaan, tuli vaan tästä postauksesta mieleen! Tässä oli hyviä vinkkejä just lajin harrastamiseen, vaikka ei vielä kilpailisi. 🙂
    Ihanaa kevättä sulle!

    • Tiiän mitä tarkotat. Ohjeita on joka paikka täynnä ja siinä onkin sitten ihan hukassa, että mitä pitäis kuunnella ja noudattaa. Jokaisella on oikeus kokeilla omalla kohdalla miten vaikka just kisaaminen sujuu.
      Ihanaa kevättä myös sulle! 🙂

  2. Mun haaveena on joskus kyllä päästä kilpailemaan bikinissä! Oon 18 vuotias ja käynyt salilla tavoitteellisesti ehkä kolmisen vuotta (tosin tästä meni about puolitoistavuotta ”hukkaan” kun sairastin anoreksian/ortoreksiaa) ja nyt oon kokoajan vahvemmin sitä mieltä että joskus haluan kisalavoille kiivetä! En kyllä pitkään aikaan vielä, koska en halua sinne todellakaan näin keskeneräisenä mennä, ja tiedostan että vois olla parempi että tosta sairastelusta on kulunu vähän kauemmin, kun alkaa dieetille. Sen vaan halusin sanoa että oon lukenu sun blogia melkosen kauan, ja taso on noussut kohisten viimeaikoina!! Nykyään blogi on yks lemppareita! 🙂

    • Hienoa, että olet tervehtynyt ja haaveilet kisaamisesta. Niin se usein meneekin, että kisahaaveiden/kisaamisen kautta sitä oppii syömään terveellisesti ja tarpeeksi, kun ymmärtää mikä merkitys sillä on lihaskasvuun ja jaksamiseen. Jatka samaan malliin niin hyvä tulee! 🙂 Ja ihana kuulla noin positiivista palautetta! 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta