Hiilihydraatit

Hiilihydraatit on energiaravintoaineista sellaisia, joista tulee varmasti eniten kysymyksiä koskien ruokavaliota. Monella on sellainen käsitys, että hiilihydraatit ovat pahasta, tai että ne lihottavat.

Energiaravintoaineisiin kuuluu hiilihydraatit, proteiinit ja rasvat.

Mikään noistahan ei yksinään lihota, mutta yhden niistä liikasaanti tai pois jättäminen voi sen tehdä. Moni noudattaa mahdollisimman vähähiilihydraattista ruokavaliota, mutta en puhu ollenkaan sen puolesta.

Päivittäisessä ruokavaliossa tulisi olla jopa 4-6g per painokilo hiilihydraatteja. 

Yhtälailla, kuin rasvatkin, niin hiilihydraatit vaikuttavat hormonitoimintaan ja itseasiassa aivot tarvitsevat hiilihydraatteja toimiakseen normaalisti. Hiilihydraatit mahdollistavat kovan harjoittelun ja hiilihydraatit täyttävät lihasten glykogeenivarastot, jotka tyhjentyvät paikallisesti treenin aikana. Jokaisella lihaksella on siis oma glykogeenivarastonsa. 

Jos hiilihydraattien saanti on puutteellista, vaikuttaa se suorituskykyyn ja kroppa alkaa pahimmillaan käyttää lihasproteiineja energian lähteenä. Vähäinen hiilihydraattien saanti alentaa vastustyskykyä ja altistaa loukkaantumisille. 

 

On tärkeää kiinnittää huomiota hiilihydraattien lähteisiin ja hiilihydraatit kannattaakin ottaa mahdollisimman puhtaista ja ravinteikkaista lähteistä.

Hyviä hiilihydraatin lähteitä ovat esimerkiksi: kaurapuuro, täysjyväpasta, tumma riisi, täysjyväruisleipä, kasvikset, marjat ja jasminriisi.

Se, miksi lähdin kirjoittamaan hiilihydraateista johtuu siitä, että lisäsin viikko sitten hiilihydraatteja mun ruokavalioon 100 kalorin verran ja olen tässä siitä lähtien kummastellut vaikutuksia. Olen nimittäin vain kiristynyt tuon lisäyksen jälkeen. Halusin vielä lisätä kalorien saantia ennen dieettiä ja helpoiten se onnistuu lisäämällä hiilihydraatin määrää ruokavaliossa. Kun päivittäinen kalorien saanti on kohdallaan, ei ole pelkoa lihomisesta, koska kroppa käyttää sen hyödykseen. 

pauliina-pakarinen-hiilihydraatit

Hiilihydraatteja on siis mielestäni turha välttää tai pelätä turhaan. Uskomattoman hyviä vaikutuksia voi saada aikaan jo pienellä lisäyksellä. 

Miltä kuulostaisi olla kesällä bikinikunnossa?! Klikkaa edelliseen postaukseen ja lue lisää! 🙂 

 

pauliinafitworld

9 vastausta artikkeliin “Hiilihydraatit”

    • Ne on ostettu Helsingistä sellaisesta liikkeestä, joka tuo ulkomailta vaatteita suomeen, oisko ollu modtex, sijaitsee rautatieaseman siellä tunnelissa. On kyllä ihan sairaan mukavat ja korkee vyötärö! 🙂

    • okei, pitää käyä tsekkailee! näyttää kyl törkeen hyviltä, ainaki sun päällä ! 🙂

    • Kantsii mennä, muitakin ihania vaatteita! Ja kiitos! 🙂

  1. Oisko sulla antaa mitää esimerkkiä että minkälaisia annoksia olis hyvä syödä , esim. Perunaa tai riisiä kuinka monta grammaa per annos ? Ja kuinka monta annosta ja kuinka paljon tulisi syödä että tuo päivän tarve täyttyisi 🙂 ?semmonen joku esimerkki päivä ? : D Itse pelkään juuri hiilareiden syöntiä ja karsin niitä varmasti liikaa .

    • Kyllä sitä riisiä tai perunaa saa olla ihan kunnolla lautasella. Se on aika yksilöllistä ja riippuu peruskulutuksesta, liikunnan määrästä ja tavoitteista. Olis hyvä syödä ainakin kaks lämmintä ateriaa päivässä + aamiainen, jossa on hiilareita. Aamiainen on se tärkein ateria 🙂

  2. Mitä mieltä olet leivästä? Itsellä tulee syötyä 2-3 palaa päivittäin, sillä se on niin helppo hiilarin lähde.

    • Ruis & täysjyväleipä on hyvä hiilarin lähde. Sitä tosin saa syödä verrattain aika suuren määrän, että saa saman verran hiilaria, jota tulisi vaikka riisistä.

    • Aijaa enpäs tiennytkään, oletin asian olevan toisin päin! Kiitos vastauksesta.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta