Kun hermosto ei jaksa enää

Mä oon nukkunut jotenkin huonosti melkeinpä koko tän viikon ja aamulla herätessä väsyttää melkein yhtä paljon, kuin nukkumaan mennessä. Oon myös ollut jollain tapaa levoton ja vähän välinpitämätön, en oikein innostu mistään.

Mä avasinkin kalenterin ihan vain tarkistaakseni, että kuinka monta viikkoa olen treenannut uudella 5-jakoisella treeniohjelmalla ja neljä viikkoahan tässä on mennyt ihan hujauksessa. Neljä viikkoa sitten kiristin tahtia ja aloin treenata viisi treeniä seitsemän päivän kierrolla aiemman kahdeksan päivän kierron sijasta.

Se lisää treeneihin intensiteettiä, mutta samalla rasittaa hermostoa enemmän. Hermostohan rasittuu kovaa treenatessa aivan yhtä paljon, kuin kroppa ja ihan hermostonkin palautumisen kannalta on tärkeää pitää lepoviikkoja.

Tänä viikonloppuna treenasin Tampereella :)
Tänä viikonloppuna treenasin Tampereella 🙂
Ihan paras treenijuoma, Sportlife EAA
Ihan paras treenijuoma, Sportlife EAA

Paljon puhutaan siitä, että fitnesskilpailijoilla kroppa vaan pettää, mutta usein syynä on se, että hermosto ei enää kestä, kun se on viety äärirajoille dieetin ja kovan treenin yhdistelmällä.

Hävettää ihan myöntää, mutta menin ennen montakin vuotta niin, että en pitänyt ollenkaan lepoviikkoja.

Mä tiedän sen, millaista on elää siellä fitnesskuplassa ja oikeastaan silloin unohdat tosiasiassa itsesi, vaikka ulkoapäin kunto näyttää mahtavalta.

Tätä on vaikea selittää, mutta nyt tässä kun olen antanut itselleni myös lepoa sopivassa suhteessa ja olen muutenkin ottanut rennomman otteen kaikkeen nyt noin vuoden ajan, niin olen tajunnut, miten väsynyt olen oikeastaan ollut tuolloin, kun treenasin täysin ilman lepotaukoja. Tuossa ajassa ehdin käydä kuudet kisat ja olla neljällä kisadieetillä, jotka kestivät noin 15 viikkoa jokainen. 

Vasen ylä: Fitness Classic 2014, oikea ylä: Tampere karsinnat 2014, vasen ala: Nicole Wilkins 2014, alaoikea: SM 2014
Vasen ylä: Fitness Classic 2014, oikea ylä: Tampere karsinnat 2014, vasen ala: Nicole Wilkins 2014, alaoikea: SM 2014

En halua edes kuvitella, että mitä olisi voinut tapahtua, jos olisin jatkanut samalla tahdilla. On vaikea sanoa, että mikä on vaikuttanut siihen, että esimerkiksi hormonitoiminta on toiminut mulla normaalisti kaikilla dieeteillä. Mulla alko viimeksi menkat samana päivänä, kun kisasin SM-kisoissa Lahdessa vuonna 2014. Puoli tuntia ennen lavalle menoa oli kiva alkaa metsästää tamponia 😀 

Mä luulen, että suurin syy siihen, miksi kaikki on mennyt hyvin, johtuu siitä, että olen syönyt aina paljon hiilihydraatteja, myös dieetillä ja aerobinen harjoittelu on ollut pikemminkin lyhyttä ja tehokasta, kuin pitkää ja kuluttavaa. Ehkä jotain tekemistä on myös geeneillä, että kroppa kestää kovaa rasitusta. 

Nyt on kuitenkin viisastuttu sen verran, että aion pitää ensi viikon lepoviikkoa ja palautella kroppaa. Ei ole ihmekään, että tässä on vähän väsynyt, kun monta rautaa on tulessa. Henkinen stressi vaikuttaa myös treeneissä jatkamiseen.

Todennäköisesti tulen tekemään palauttavaa treeniä, jos eksyn salille ensi viikolla ja hieronta tekisi myös terää. Aion panostaa myös rullailuun, joka on jäänyt viime aikoina vähemmälle. Mä huomaan myös, että sauna on sellainen, joka rentouttaa lihaksia ja mieltä ja otankin nyt tavoitteeksi käväistä saunomassa ainakin kerran seuraavalla viikolla! 🙂 Viikonloppuna onkin tiedossa kivaa, kun lähdemme käymään Tallinnassa ja siitä kerron varmasti lisää! 🙂

Oikein rentouttavaa sunnuntaita kaikille ja muistakaa myös levätä! 🙂

pauliinafitworld

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta