Kannattaako hiilihydraatteja syödä iltaisin?

Mä sain mun hiilihydraateista kertovaan postaukseen mielenkiintoisen kysymyksen koskien sitä, että kannattaako hiilihydraatteja välttää ennen nukkumaanmenoa kasvuhormonituotannon laskun pelossa? 

Mun päivittäiseen ruokavalioon kuuluu reilusti hiilihydraatteja eri muodossa, mutta ennen nukkumaanmenoa syötävä ateria tekee siinä poikkeuksen. Syön iltaisin vain maltillisen määrän hiilihydraatteja ja suurin osa hiilihydraateista keskittyy aamiaiselle, lounaalle, ennen treeniä, sen aikana ja sen jälkeen. 

kana-riisi-avokado

Erityisen tehokkaaksi olen kokenut tavan sijoittaa hiilihydraatit treenin ympärille. Hiilihydraatti ei silloin selvästikään varastoidu rasvaksi, vaan lihas käyttää sitä energiakseen. Sen huomaa siitä, että kunto pysyy suht siistinä, vaikka hiilihydraatteja on runsaasti. Tämän muutoksen tein ruokavalioon noin vuosi sitten ja oman kokeilun perusteella, toimii.

Jos treenaat/harjoittelet kovaa, hiilareita on ylipäätään turha pelätä. Jos et harrasta liikuntaa, ei hiilihydraateille ole niin suurta tarvetta. 

Joillekin hiilihydraatit illalla auttavat saamaan unta paremmin, toisilla sillä ei ole merkitystä. Sanoisin kuitenkin, että hiilihydraatit kannattaa nauttia suurimmaksi osaksi aiempaan päivälle ja jos treenaat illalla, niin lämpimän aterian lisäksi olisi hyvä syödä pienempi, proteiinipitoinen ateria ennen nukahtamista. Itse ajoitan treenin niin, että ehdin syödä myös iltapalan. 

image

 

pauliinafitworld

12 vastausta artikkeliin “Kannattaako hiilihydraatteja syödä iltaisin?”

  1. No jopas, kiitoksia varsin näyttävästä vastauksesta 🙂 Harvemmin sitä tulee kokonaisen postauksen verran 🙂

    Omat hiilarit ovat puolestaan työpäivinä kaikki ajoittuneet iltapäivään ja iltaan. Illassa suurin osa. Siksi tätä mietin, miten muut tekevät. Illassa ne pistävät minut napakasti uneen ja maistuvat hyvin. Alkuyöstä saa insuliini tehdä rakennustyötään ja loput ajasta puolestaan GH. GH jatkaa myös aamua ja päivää VHH-ruokien avustuksella. Sitten taas sokerit kehiin 🙂

    Tärkeintähän se on, että saa kalorinsa täyteen, treenaa kunnolla ja lepää. Ajoitus tulee sitten jokaisen omaan tapaan.

    Ihanaa pääsiäistä Sinulle <3

    • Joo sitähän puhutaan, että varsinkin aamiaisella on turhaa syödä liikaa hiilareita, jollei treeni ole pian aamiaisen jälkeen. Et sinänsä toi kuulostaa oikein hyvältä ja kaikille ei toimi samat jutut.
      Ihanaa pääsiäistä myös sinne <3

  2. Moikka!

    Kuulisin mielelläni perusteluja, miksi suosittelet ettei hiilihydraatteja nautittaisi ennen nukkumaan menoa? Onko tälle siis jotain tieteellistä näyttöä, että se ei olisi hyvä asia tms.?

    • Moikka!
      Tätä on tutkittu paljonkin ja on todettu, että hiilareiden välttäminen ennen nukkumaanmenoa maksimoi kasvuhormonin tuotannon.

  3. Entäpä tällainen tilanne: Salille klo 21 ja treenin jälkeen protskut+banaani. Sen jälkeen olen vielä puolen yön aikoihin syönyt normaalin lämpimän ruoan tai puuroa + raejuustoa. Eli olisiko fiksumpaa syödä salin jälkeen enää vain kevyt iltapala ettei nukkumaan tulisi mentyä ihan niin täydellä mahalla? Omiin uniin ei kyllä vaikuta söinpä miten tahansa. Onneksi tällaisia myöhäistreenejä tulee tosi harvoin. 🙂

    • Jos saan vastata (anteeksi, Pauliina 🙂 ), että treenin jälkeen saa/pitää aina ottaa hiilarit. Oli treenin kellonaika mikä tahansa. Pauliina ei varmaan itse treenaa illalla juuri ennen nukkumaan menoa? En ole tästä varma 🙂

    • Juuri näin, kyllä kroppa tarvii treenin jälkeen hiilaria palautumiseen ja rakennusaineeksi. Ja juu, en tykkää treenata juuri ennen nukkumaanmenoa, menen treeneistä aina niin ylikierroksille, että tarvitsen vähintään sen pari tuntia ihan vain rauhoittumiseen treenin jälkeen 😀

    • Salin jälkeen tulisi ehdottomasti syödä kunnon lämmin ateria, jossa on nopeita hiilihydraatteja, eli kuulostaa siltä, että ihan oikein olet tehnyt. Joo mullakin joskus tuppaa venymään tosi myöhäiseksi treenit ja sit täytyy mennä täydellä mahalla nukkumaan. Silloin olo saattaa olla tukala, mutta pyrin yleensä treenaamaan viimeistään kuudelta illalla, niin aterioille jää aikaa.

  4. Hei!

    Mulla on plussakalori ruokaohjelma lihaskasvua ajatellen käytössä ja paino ei siltikään meinaa millään nousta niin kannattaako tässä tilanteessa nimenomaa lisätä hiilihydraattia ruokavalioon? 🙂 Olen siis hoikkavartaloinen ja paino pitäisi saada vähitellen nousuun ja rakennusainetta siis lihaskasvuun 🙂 Kiitti jos viitsit vastata, jostain syystä en saa vastausta itse ruokavalion tekijältä :/

    • Heippa!
      Onpa kyllä harmi, että et saa vastausta häneltä.
      Mutta siis, hiilihydraateilla on helppo lisätä kalorien saantia ja varsinkin lihasmassan kasvatusta ajatellen lähtisin todennäköisesti lisäämään hiilareita, maltillisesti ja seuraisin painoa aina viikon lopuksi. Todennäköisesti sun kulutus on siis todellisuudessa suurempi, jos paino pysyy paikallaan/ei nouse. En voi ottaa kantaa niin hyvin, koska en nää sun tän hetkistä ruokavaliota, mutta näin mä lähtisin tekemään.

    • Heippa 🙂 En oo itseasiassa katsonut tarkkaa makrojakaumaa. Mulla on kuitenkin proteiinit ja hiilarit aika korkealla varsinkin näin rakennuskaudella

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta