Toivepostaus: Torrevieja – pieni matkaopas

Mä sain tuossa vähän aikaa sitten postaustoiveen, että voisinko kertoa millaista on lomailu Torreviejassa, Espanjassa. Mä vietin siellä kesällä 2014 kokonaisen kuukauden elokuussa ja sinä aikana ehti tehdä kaikenlaista. Ajattelinkin koota tähän postaukseen mun omat vinkit, mitä Torreviejassa ainakin kannattaa tehdä! 🙂

Torrevieja pähkinänkuoressa

Sijaitsee Espanjan itärannikolla, Costa Blancalla. Onkin tunnettu valkoisista hiekkarannoista

Entinen kalastajakylä, tällä hetkellä noin 85 000 asukkaan kaupunki

6 eri rantaa

Lähin iso kaupunki on Alicante, noin 50 kilometriä pohjoiseen

Torrevieja on tunnettu Euroopan suurimmista suolajärvistä, joita kutsutaan nimellä Las Salinas

Mä olin Torreviejassa pahimaan helleaikaan ja elokuussa lämpötila kohosi päivittäin yli 35 asteeseen. Jo aamulla seitsemältä salille mennessä lämpötilamittarit olivat 25 asteessa ja aurinko porotti taivaalla kun yhdeksältä astui salilta pihalle, mutta tälläistä auringonpalvojaa se ei haitannut ollenkaan.

Toi rusketus oli kyllä ihan uskomaton reissun jälkeen, tässä ollaan viimeistä viikkoa.

Asuin ihka oikeassa asunnossa Espanjalaisten joukossa ja Torrevieja todella toivottaa vieraat tervetulleeksi. Pikku kaupungissa on mutkaton ja rento tunnelma. Torreviejassa on paljon eläkeiläisiä ja lapsiperheitä ja Torreviejan ilmaston sanotaan olevan parantavaa isojen suolajärvien ansiosta. Itse ainakin voin niin loistavasti tuon reissun ajan, että sanonnassa on varmasti perää! 🙂

Mitä tehdä Torreviejassa?

Vierailu Alicantessa

Me oltiin vuokrattu auto koko kuukauden ajaksi ja suosittelisin kyllä sitä, jos haluaa nähdä paikkoja. Toki julkinenkin liikenne toimii, mutta autolla liikkuminen on Costa Blancalla kätevintä. Auton saa kätevästi mukaan lentokentältä ja sen voi palauttaa lähtiessä. Kävimme noin kerran viikossa Alicantessa, jossa on ihan loistavat shoppailumahdollisuudet ja ihanat rannat. Ihan keskustassa oli muun muassa Niken liike, josta ostin kiilakorkotennarit, joita olen nähnyt vasta noin vuoden päästä niiden ostamisesta Suomen kaupoissa. Keskustasta löytyy myös suurimmat ketjuliikkeet, kuten Zara ja Bershka, joiden vaatteista pidän. Alicantessa on myös iso ostoskeskus El Corte Ingles, jossa oli juuri hyvät alet menossa.

Torrevieja illalla :)
Torrevieja illalla 🙂

Auringon palvominen / rantahyppelyt

Torreviejassa on tosiaan kuusi rantaa. Me asuimme aivan Playa de los Naufragosin rannalla, jonne meiltä oli parvekkeelta näkymät. Rannalla riittää tilaa ja sieltä löytyy kioskeja ja voit vuokrata aurinkovarjoja ja tuoleja. En nyt muistaa hintaa, koska kannoimme mukana aina omat aurinkotuolit.

Toinen ehdottomasti vierailun arvoinen ranta on kahden kilometrin pituinen La Mata vähän N-332 valtatietä pohjoiseen. Autolla on muuten aivan älyttömän helppo liikkua, suuntaat vain tälle tielle, niin et voi olla löytämättä perille! La Mata:lta löydät varmasti hyvän oman paikan ja tällä rannalla pääsee kunnolla uimisen makuun meren ansiosta, jossa pääsee pomppimaan isojen aaltojen päällä 😀 Vitsit niitä hetkiä merivedessä, niin hauskaa! 😀

Tämä kuva on La Mata:lta

Rantoja löytyy joka makuun ja jos tykkää seikkailla, niin löytää varmasti ihan omia salaisia poukamia, koska Torreviejassa rantaviivaa riittää.

Sukeltaminen

Torreviejan rannat ja vedet ovat kaikki sinisen lipun rantoja, eli vesi on puhdasta ja kirkasta. Ne soveltuvatkin mainiosti sukeltamiseen ja muihin vesiurheilulajeihin. Me kävimme kokeilemassa sukellusta Bubbles in Torrevieja nimisessä sukelluskoulussa, joka sijaitsee pienen matkan Cartagenan suuntaan Torreviejasta. Ei oltu koskaan sukellettu ja otettiin ”alkeiskurssi”, joka kesti yhden päivän ja samana päivänä päästiin koittamaan sukellusta. Hinta oli muistaakseni n. 100-120e/henkilö. Teorian jälkeen ajettiin porukalla Cartagenaan satamaan, josta jatkettiin veneellä pieneen poukamaan. Siellä sitä sitten sukellettiin pareittain 5 metrin syvyyteen. Oli kyllä ihan järisyttävän hieno kokemus! En ole koskaan pelännyt niin paljoa 😀

sukeltaminen-torrevieja-matkustaminen

Fuentes del Algar

Yhtenä päivänä teimme reissun Benidormin lähelle (joka muuten on myös tunnettu kaupunki ”pilvenpiirtäjärakennuksineen”, jotka näkyvät valtatielle) luonnon keskellä oleville vesiputouksille, jossa jäätävän kylmä pohjavesi pulppusi maan alta kivisiin luonnon altaisiin ja upea vesiputous oli myös näkemisen arvoinen. Pääsit sen allekin, jos uskalsit 😀  En ikinä unohda sitä paikkaa, niin kaunista siellä oli! Vesi oli kirkasta ja kylmää! 😀

fuentesdelalgar-benidorm

Ei ollu ihan helppo hymyillä, kun oli juuri noussut jääkylmästä vedestä :D
Ei ollu ihan helppo hymyillä, kun oli juuri noussut jääkylmästä vedestä 😀

Rio Safari Elche

Jos on eläinrakas, kannattaa suunnata tähän eläinpuistoon. Eläinpuistosta löytyy lukuisia eläimiä eri mantereilta ja kädestä syövät kirahvit sulattavat viimeistään sydämen.

riosafari-kirahvi-matkustelu

Shoppailu/Ostokset

Alicanten lisäksi shoppailla voit lukuisissa ostoskeskuksissa. Isoin ja uusin ostoskeskus on Zenia, Orihuelassa, jossa ostoskeskuksen käytävät ovat taivasalla. Mikä olisikaan ihanampaa, kuin kulkea liikkeestä liikkeeseen ulkokautta lämpimässä ilmastossa. Liikkeitä löytyy vaikka millä mitalla. Toinen ihan hyvä keskus on Habaneras Torreviejassa, jossa kannattaa myös käväistä.

Isot ostokset kannattaa hoitaa Carrefour -ostoskeskuksissa, joissa on laaja ja kansainvälinen valikoima. Hyllyistä löytyi jopa suomalaista salmiakkia ja ruisleipää! 😀 Pienempiä marketteja löytyy Torreviejasta useita.

Kannattaa myös käväistä katumarkkinoilla, joilla voi tehdä todella hyviä löytöjä. Niitä järjestetään yleensä keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Kuntosalit

Torreviejasta löytyy myös useita kuntosaleja, joista kokeilimme kahta. Ensimmäiset kaksi viikkoa kävimme Golden Fitness Gym:llä joka on todellinen UG sali. Viimeiset kaksi viikkoa treenasimme Maxx Gym:llä, joka oli iso fitness keskus ryhmäliikuntasaleineen ja solariumeineen. Sali sijaitsi ylimmässä kerroksessa ja aamuaerot pystyi tekemään ihailemalla auringonnousua meren takaa. Suosittelen varsinkin jälkimmäistä!

Treenasin tällä reissulla Tampereen karsintoihin :)
Treenasin tällä reissulla Tampereen karsintoihin 🙂
Maxx Gym:llä onnistui hyvin biksu kisaajan dieettitreenit

Tässäpä olisi mun omat hyviksi kokemani vinkit Torreviejasta. Täytyy sanoa, että kyllä iski matkakuume pahemman kerran tämän kirjoitettuani! 😀

pauliinafitworld

4 vastausta artikkeliin “Toivepostaus: Torrevieja – pieni matkaopas”

1. Hei! Tosi kiva et teit tän postauksen, innoissani luin kun elokuun olen Torressa ja varmasti luen vielä ennen lähtöä uudelleen. Hullu matkakuume iski 😀
    Paljon tsemppiä diettiin ja kisoihin, oot upea, insipiroiva ja varmasti pärjäät, jatka vaan omaa juttua!

• Oi että, täällä kans ihan kauhee matkakuume 😀 Ihanaa matkaa sulle ja elokuu on niiiin paras kuukausi siellä jos nauttii lämmöstä <3 Kiitos paljon! <3

2. Hola
    Mukava oli lukea kokemuksiasi. Olen toukokuussa lähdössä tyttäreni perheen kanssa Torreen. Olen ollut siellä 2 kertaa aiemmin ja muualle en enää haluakkaan. Perheessä on lapset 3 ja 5 vuotiaat. Ihanteellinen paikka heillekin.
    Ajattelin, että käymme Rio Safarilla ja Alicantessa Santa Barbaran linnoituksessa. Torressa on kaupat ja ranta lähellä. Paikallisbussitkin kulkevat. Ihana paikka, nyt iski kauhea matka into. Syksyllä ehkä lähden uudelleen, koska minulla on siellä vanha täti. Matkaa suunnittelevat epäilijät, reippaasti vaan matkaan. Torre on hyvä matkakohde.

• Hola! 🙂
      Todella mukava kuulla, että löysit tähän kirjoitukseen. Torreviejaa pidetään turhaan sellaisena ”tuppukylänä”, johon ei kannattaisi matkustaa. Niin kuin sanoit, niin aivan ihana paikka ja myös lapsiperheille. Kuulostaa ihanilta suunnitelmilta. Tulee kauhee matkakuume ja ikävä Torreen itselläkin 😀