Fitness harrastuksen ja kilpaurheilun ero

Mä olin eilen tapaamassa mun uutta valmentajaa, jonka kanssa suunniteltiin tulevaa kisakautta. Uusi valmentaja oli tehnyt hyvää pohjatyötä ja oli huomannut, että mun kisakunnot ovat jääneet kerta toisensa jälkeen vähän vajaiksi. Mullahan on sellainen yläkroppa, joka alkaa kiristyä hetkessä, mutta alakropan kanssa saa tehdä tosissaan töitä. Vaikka lavakuvissa kroppa on näyttänyt hyvältä, niin edellisistä kisakunnoista olisi voinut hyvin puristaa pois vielä ainakin pari kiloa rasvaa.

Tampereen SM-karsinnat syksy 2014.
Tampereen SM-karsinnat syksy 2014.

Mä kerroinkin jo aiemmissa postauksissa, että painan tällä hetkellä 63 kiloa ja mun villi arvaus kisapainosta oli jossain 54 kilon paikkeilla. Siellä se varmaan olisikin, jos haluaisin mennä näyttämään lavalle samaa kuntoa, kuin aina aiemminkin. Nyt on kuitenkin niin, että kisapaino tulee olemaan siellä 50 kilon hujakoilla, eli aika lailla alempana, mitä itse olin arvioinut. Tavoitteena on kerrankin viedä myös kireät jalat lavalle, eikä pelkkää yläkroppaa.

Jyväskylän karsintoihin on tällä hetkellä 22 viikkoa. Mun kisakausi alkaa heti ensi viikon alusta uusilla ohjeilla. Tuossa ajassa rasvaa tulisikin polttaa sellaiset 13 kiloa. Tässä tullaan siihen, miten fitness kilpaurheiluna eroaa fitness harrastuksesta. Voit olla fitness harrastaja ja näyttää hiton hyvältä yli 20 prosentin rasvoissa.

Fitness harrastuksessa riittää, että noudattaa ruokavaliota 20/80 periaatteella, 80 prosenttia puhtaasti, loput 20 prosenttia rennommalla otteella.

Fitness kilpaurheilu on on kuitenkin asia erikseen ja nimensä mukaisesti, urheilua. Aina kun puhutaan kilpaurheilusta, on siinä äärimmäisyyksiin vietäviä piirteitä. Fitness kilpaurheilussa se on pieni rasvaprosentti, joka on bikini kilpailijoilla siellä 10-12 hujakoilla. Vaatii ihan järjetöntä työtä saada rasvaprosentti noin alas, koska kroppahan pyrkii automaattisesti aina tasapainoon.

Kun lähtee kilpailemaan fitness lajeissa, tulee alusta asti asennoitua siihen, että kun tietty piste ylitetään, ei kyseessä ole enää harrastus.

Tämän lajin parissa on paljon valmentajia ja tulisikin osata hiukan itse kyseenalaistaa asioita, ennen kuin uskoo ja tekee ihan kaiken. Itse koen olevani tulevalla kisakaudella osaavissa käsissä, jossa mennään hyvinvointi edellä. Tiedän, että tuleva kisakausi ei tule olemaan helppo ja kestää varmasti totutella taas siihen, että kroppa on rasvaa polttavassa tilassa.

Jossain vaiheessa kisakautta mennään siihen, että kroppa muuttuu itselle ”tuntemattomaksi”. On oikeasti todella outoa nähdä suonikkaat käsivarret salin peilistä ja vaikka pidän kyllä myös kisakunnosta, niin kyllä mä viihdyn tässä naisellisemmassa vartalossa paremmin.

Kevään 2015 kisadieetin loppuvaiheila
Kevään 2015 kisadieetin loppuvaiheila

Kisakunto ei ole todellakaan se, mitä pitää arkisessa elämässä tavoitella. Kun näät somessa ympäri vuoden tiukassa kunnossa olevia fitness malleja, niin kannattaa miettiä, onko kunnon ylläpitämiseen olemassa myös muita keinoja, kuin treeni ja ruoka.

Toivoisin ihmisiltä vähän enemmän median lukutaitoa ja ymmärrystä myös tätä lajia kohtaan. Mitä haluan tällä postauksella sanoa on se, että esimerkiksi ne ohjeet, joita omille valmennettavilleni annan, eroavat täysin kisaamisesta, koska fitness harrastus ja fitness kilpaurheilu on kuin yö ja päivä ja kaksi täysin eri asiaa.

Mun kisakautta ja myös muuta elämää voi seurata Snapchatissa nimellä pauliinafit ja Instgramissa samalla nimimerkillä! 🙂

pauliinafitworld

10 vastausta artikkeliin “Fitness harrastuksen ja kilpaurheilun ero”

  1. Kiinnostavaa seurata taas sun valmistautumista kisaan. Sähän oot saanut lihasta viime kisoista ja silti noin paljon kevyempään kuntoon pyritään? Mielenkiintoista.

    • Kiva kuulla! 🙂 Joo se johtuu siitä, että aiemmissa kisakunnoissa jalat on ollu aina vähän pehmeet. Loput kilot siis lähtee jaloista

  2. Hyvä teksti! Tää on tärkee ero, toivottavasti moni nuori tajuais tän… Tsemppiä dieettiin, mullakin starttaa eka kisadieetti justiinsa.

    • Kiitos! Oon samaa mieltä, tästä pitäs puhuu enemmänkin. Jeei mä oonkin seuraillut et sul on tainnu dieetti alkaa, tsemppiä siihen! 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 1
Tykkää jutusta