Miksi laihduttaminen on niin vaikeaa?

Nyt on kisadieettiä (tai no tässä vaiheessa sitä ei oikein voi vielä dieetiksi kutsua näin korkeiden kaloreiden vuoksi) melkein neljä päivää takana ja alan huomaamaan vaikutuksia olossa. Suurin muutos tapahtui varmasti ruokavalion makroissa, jotka heittivät härän pyllyä. Kaloreita on paljon, mutta hiukan eri lailla jaotelluista lähteistä.

Ensimmäisenä kahtena päivänä en oikeastaan havainnoinut vielä muutoksia muuta kuin treenin jälkeisissä fiiliksissä. Nyt alkaa myös kroppa lähteä muutokseen mukaan ja huomaan sen siinä, että esimerkiksi vatsaa ei turvota ja muutenkin olo on kevyempi. Tässä vaiheessa tulevat muutokset ovat vielä todella pieniä, mutta en voi olla niitä huomaamatta.

Mulla oli tänään myös ensimmäistä kertaa pienen pieni nälkä yhden aterian välissä. Nyt kun ollaan dieetillä, niin korostuu ateriaväleistä kiinni pitäminen. Mulle itselleni vuosien saatossa sopivaksi muotoutunut ateriaväli on kolme tuntia. Jos sen yli mennään, niin nälkä alkaa kurnia hullun lailla ja musta tulee todella kärttyinen. Välillä ei tule nälkä tuossa välissä ollenkaan, mutta syön silti!

Se, että ei ole nälkä, ei ole tekosyy jättää ateriota väliin.

Kun dieetin aloittaa, voidaan ottaa helposti sellainen viikko tai pari, ennen kuin kroppa tottuu uuteen ruokavalioon ja kaloreihin. Ennen sitä ei kannata tehdä suurempia johtopäätöksiä.

Alussa saattaa ilmaantua myös erilaisia oireita, väsymystä, vatsaoireita, sitä nälkää ja mulla itselläni ”dieettipäänsärky”, joka kesti taas ensimmäiset kaksi päivää, mutta on nyt poissa.

Tuloksiahan ei voi vielä kropassa nähdä ja sen takia moni luovuttaakin yleensä ensimmäisten viikkojen aikana.

Toinen yleisin syy on varmasti erilaiset oireet, jotka tulevat dieettiin tottumisesta. Dieetillähän ei ole varsinaisesti nälkä, jos on kyse kiinteytymisestä. Silloin kalorit ovat aika lähellä normaalikulutusta. Silloin taas, kun puhutaan laihduttamisesta, voi kalorivaje olla jopa monia satoja kaloreita, jolloin myös ensioireet tulevat rankempina. Siinä vaiheessa on helppo luovuttaa ja palata entiseen. Mä voin kuitenkin luvata, että kun pahimman vaiheen yli jaksaa mennä, niin sen jälkeen helpottaa.

KisadieettiPauliina
Melkein yksi viikko taputeltu. Muutokset vielä tosi pieniä, mutta jotain on havaittavissa

Mä oikeasti tykkään olla kisakaudella, koska tulee syötyä terveellisesti ja monipuolisesti, oikeasti jopa monipuolisemmin, kuin rakennuskaudella, jolloin on varaa soveltamiseen ruokavaliossa. Nyt on vähän niinkuin pakko huolehtia siitä, että saan tarpeeksi eri ravintoaineita, juon tarpeeksi vettä ja huolehdin myös palautumisesta ja kehonhuollosta entistä tunnollisemmin!

Joka iltainen rutiini, kropan rullaus läpi :D
Joka iltainen rutiini, kropan rullaus läpi 😀

Viikonloppuna onkin taas tiedossa treeniä valmentajan kanssa. Jatkossa tullaan treenaamaan ainakin kerran viikossa. Kisabikinien suunnittelu on myös laitettu alulle ja hotelli pitää varata. Tällä kertaa haluan olla hyvissä ajoin liikkeellä! 🙂

pauliinafitworld

7 vastausta artikkeliin “Miksi laihduttaminen on niin vaikeaa?”

  1. Ei hitto oot upeessa kunnossa! On monta kilpailijaa, joita ootan tosi innoissani näkeväni lavalla syksyllä, mutta sun näkemistä odotan varmaan kaikista eniten! Oon varma, että tuut räjäyttämään potin 😉 tsemppiä!! Ps. Minkä väriset bikinit oot ajatellu valita?

  2. Voi kuinka mielenkiinnolla odotan sun kisakaudesta postauksia! Sulla on kyllä todella siisti kunto ja ihan ihmetyttää, mistä ne tavoitekilot, mistä aiemmassa postauksessa puhuit, lähtee 😁 tsemppiä!

  3. melkein harmittaa että olet kisaaja, sullahan on nyt lähes täydellinen kroppa, voi ei kun tuosta pitää vielä kiristää :/ mutta onnea sulle kisoihin, ihmettelisin jos ei ne mene tosi hyvin!

  4. Hei!

    Pystyykö sellaisen itselleen sopivan terveellisen ruokavalion muotoilla ilman personal traineria? Kun mulla on ollut ongelmana se, että yritän syödä terveellisesti, mutta jostain syystä tuntuu että vatsa aina ottaa itteesä jostakin ja silti se turvotus vaan jatkuu ja jatkuu vaikka kuinka yrittäis syödä hyviä terveellisiä ruokia. En ymmärrä.
    Ihana blogi sinulla, oon seurannut jo kauan aikaa! <3

    • Ootko tutustunut FODMAP-ruokavalioon? Luin itse vasta kirjan ”Superhyvää suolistollesi (Leena Putkonen 2016)” ja koin melkoisia ahaa elämyksiä omiin vatsan turvotteluihin liittyen. Terveelliset ruoka-aineet (parsakaali, kukkakaali, ruusukaali, omena, päärynä jne ) aiheuttavat monille herkkävatsaisille oireita (kipua, turvotusta) , ja terveellisen ruokavalion koostaminen on niin ollen hieman kinkkisempää, muttei mahdotonta. Kirjassa oli kattava ruoka-ainelista mistä aloittaa. 🙂

    • Oon jonkin verran lueskellut siitä. Mulla ei oo oikeestaan koskaan ollut ongelmia vatsan turvotuksen kanssa (koputtaa puuta), mutta onhan tosta ajattelusta varmasti hyötyä esimerkiksi heille, jotka kärsivät ärtyneen suolen oireyhtymästä

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta