Juoksijakansa

Nyt kun ilmat on lämmennyt niin sen näkee selkeesti myös lenkkipoluilla, joka on täynnä juoksijoita. Suomi on selkeästi juoksijakansaa. 

juoksu

Mä olin itse tänään kevyellä lenkillä palauttelemassa näitä jalkoja, jotka on kovilla treenin intensiteetin nostamisen ja jalkatreenien lisäyksen myötä. Kävelin reippaasti ja nautin lämmöstä ja kauniista säästä. Mulla ei tällä hetkellä ole vielä aerobisia ollenkaan, joten voi helposti tehdä tälläisiä ”fiilistelylenkkejä”. 

Kun puhuu fitnessharrastajasta ja aerobisesta kunnosta, törmää hyvin usein siihen ennakkoluuloon, että eihän ne fitnessurheilijat oo kestävyyskunnoltaan mitään. Jos ajattelee näin, se tarkoittaa vain sitä, että ei ole ymmärrystä siitä, millaista salilla treenaaminen parhaimmillaan on. 

Jos mietin omiakin treenejäni tällä hetkellä, voidaan melkein puhua jonkin sortin intervallitreenistä, vaikka treenaan ”vain” painoilla. Sykkeet nousee helposti sarjoja tehtäessä melkein maksimiin, seuraavaksi palautellaan hetki ja sitten sama setti uudestaan. 

Mä en voi olla välillä huomaamatta, että moni juoksija ei mun omaan silmään näytä kovin terveeltä. Moni tekee asioita liikaa ja järjenkäyttö unohtuu kokonaan.

Jos havittelet pyöreätä peppua ja olkapäitä lenkkipolulta, niin olet väärässä paikassa. Kehonmuokkaus tapahtuu salilla, ei lenkkipolulla. 

Salitreenillä ja juoksulla on molemmilla omat riskinsä, mutta on ihan selvää, että oikein tehty salitreeni vahvistaa niveliä ja tietysti myös lihaksia. Juoksijoillahan tavataan todeta esimerkiksi rasitusvammoja. 

Mä ymmärrän hyvin sen, miten hyvä olo juoksusta tulee ja miten myös siinä pääsee ylittämään itsensä. Ihmettelen lähinnä sitä, miksi sitä salitreeniä vierastetaan niin kovasti, jos tavoitteena on ihan vaikka pelkästään kiinteämpi kroppa. Mun mielestä kun samat vaikutukset saa periaatteessa jopa ”helpommin” oikein suunnitellun salitreenin ansiosta.

Esimerkiksi juokseminen on hyvä lisä lihaskuntoharjoitteluun, mutta lihasten muokkaajaksi siitä ei ole. 

pauliinafitworld

11 vastausta artikkeliin “Juoksijakansa”

  1. Niin Totta.moni vaan näivettää itsensä ja kuitenkin on laihaläski.
    Samoin tekee pahaa kun näkee jonkun pahasti ylipainoisen hölkkäävän,ei kyllä paras valinta painonpudotukseenkaan,kyllä on polvet ja nivelet tosi kovilla..

  2. Itse siirryin salilta ulos juoksupoluilleni heti, kun se ilmojen puolesta oli mahdollista. Aikataulu on todella kiireinen, kun päivät menee yliopistolla ja illat töissä, joten aikaa kuntoilulle ei ihan oikeasti ole. Salille olen väkisin yrittänyt talvikaudella raahautua muutaman kerran viikossa. Joskus en ole ehtinyt kertaakaan.
    Kesäaikaan kaikki helpottaa paljon, kun edes joka toinen päivä pääsee juoksemaan ihan mihin kellonaikaan tahansa. Lisäksi siinä ulkojuoksentelussa on etuna moni muukintekijä, kuten raitis ilma, kesätuuli, luonto, aurinko, laulavat linnut puissa, kukkaset ja perhoset, joiden vaikutusta stressin purkamiseen en itse vähättelisi.
    Itse en treenaa tavoitteellisesti, enkä halua kasvattaa esim. habaani tai vaikkapa pakaroita.
    Lähinnä tarkoitus on vain liikkua. Edes jollain tavalla. Lähes kaikki liikunta on kuitenkin parempi kuin ei mitään. Itse en ajattele niin, että nuo keväisin heräävät lenkkeilijät ovat siirtyneet sinne salilta. Voi olla että he ovat löysäilleet koko talven ja nyt vasta saaneet itseään niskasta kiinni. Musta on ikävää, että ihmisille ylipäätään luodaan liikaa paineita sen liikkumisen suhteen. Treenaatko oikein ja mitä mikäkin laji tekee ja mitä ei tee. Ja kaikilla ei välttämättä ole rahaakaan siihen halvimpaankaan salikorttiin.
    Suurimmalle osalle kuitenkin jo pelkästään se kotoa liikkeelle lähteminen on jo tarpeeksi iso haaste. Jos sitten vähänkin vielä tuntuu, etten osaa tai pysty, niin se ei kyllä ole motivaatiolle hyväksi. Kyllähän minäkin tiedän, että monipuolisella puntti- ja aerobisella treenillä saisin varmaan parhaan tuloksen aikaan. Ihmisten tilanteet on vain niin erilaisia.

  3. En oikein ymmärtäny mikä sun pointti oli tässä postauksessa. Ei kaikki tavoittele pyöreitä pakaroita ja olkapäitä, joillekki se lenkkipoluilla juokseminen on se juttu kuten joillekki kuntosali. Mun mielestä on myös mukava yhdistelmä aerobinen + sali. Ainaki itelleni vanhana juoksijana salin lisäksi hiit treenit ja yksi pitkä lenkki viikossa on mulle se oikea tapa treenata

    • Komppaan tätä kommentoijaa.

      ”Mä en voi olla välillä huomaamatta, että moni juoksija ei mun omaan silmään näytä kovin terveeltä. Moni tekee asioita liikaa ja järjenkäyttö unohtuu kokonaan.
      Jos havittelet pyöreätä peppua ja olkapäitä lenkkipolulta, niin olet väärässä paikassa. Kehonmuokkaus tapahtuu salilla, ei lenkkipolulla.”

      Miten nämä kaksi tekstisi peräkkäistä lausetta liittyvät toisiinsa?

  4. Olen normaalipainoinen, hoikemman puoleinen 30 vee nainen. Vyötärölleni on alkanut kertyä sitä kamaa ihan näkyvästikin ja perse roikkuu, kiitos painovoiman. Viime kevään treenasin juoksutapahtumaan eli juoksin 3-4 kertaa viikossa eri pituisia ja kovuisia lenkkejä. Vatsa litistyi kuin itsestään ja pystyin samalla syömään mitä tahansa (burgerit, kaikenlaiset mätöt, plus viinanjuonti) ja pitämään silloisen figuurini.
    Talvella otin taas iisimmin eli vatsamassat ja roikkuperseen takaisin. Nyt vedän salitreeniä ja lenkkiä. Kiinteytyminen on huomattavasti hitaampaa kun juoksukertoja vähemmän.

    En siis täysin allekirjoita että juoksu ei muokkaisi lihaksia. Onhan se aika kokonaisvaltaista treeniä kuitenkin. Toki olen huomannut että saliteenin myötä askel nousee kepeämmin = pääsee vauhdikkaammin eteenpäin

  5. Mä en ole juoksija. Mä aina välillä innostus ja pystyn juoksentelemaan matalalla temmolla pari kilometriä mutta saan itseni tosi nopeasti piippuun – siis jotenkin juokseminen ei vaan ehkä sovi mulle, ja paremmin sopii HIIT-treenit kuin kestävyysliikunta. Pyöräily on mulle paljon enemmän mieleen. Silti hölkkälenkin jälkeinen euforia on kyllä aika huima. Lähtiessä mietin että mä oon hullu kun edes yritän, palatessa sitten endorfiiniryöppy valtaa ja onkin ihan kevytpäinen mutta hyvä olo. Sen takia kai sitten välillä pitää kiusata itseään ja toisaalta olisihan se kiva kun olisi semmoinen kunto että voisi yhtämittaa mennä vaikka edes semmoset 5km niin tuntuisi että se kestävyyskuntokin olisi edes keskitasolla vaikka muuten kunto ihan ok onkin.
    Mutta sitä jäin miettimään että eikös juoksuspurttien sitten kuitenkin nimenomaan ole katsottu aktivoivan pakaralihaksia? Siis että kyykkyjen ja muiden lisäksi kai usein suositellaan jotain räjähtävämpää lihaksille, ei ole toki pakko olla just juoksemista, mutta sekin käy? Toki pelkkä kestävyysurheilu ja varsinkin riittämättömällä tankkauksella ( kestävyysjuoksija tarvitsee tankkailla hiilariakin eri tavalla kuin salitreenari) ei ole salitreenin tapainen tapa saada itselleen monipuolisesti lihata koko kroppaan.
    Ihana kuitenkin että on kesä tulossa ja voi välillä tehdä myös ulkotreeniä – oli ne sitten juoksemista, streetworkouttia puistossa tai vaikka kahvakuulailua rannalla 🙂

  6. Eri mieltä olen..aina juoksennellut, jopa pari maratonia. Tähän yhdistettynä muutakin liikuntaa niin kyllä löytyy pyöreät pakarat ja muutenkin lihaksikas kroppa. Harva juoksija treenaa pelkästään tasavauhtista pitkää matkaa ilman muunlaista liikuntaa. En saa mistään muusta lajista vastaavaa tunnetta kun juoksusta. Vielä kun yhdistää lenkkiin askelkyykkyjä ja muita oman kehon painolla tehtäviä liikkeitä niin hakkaa salitreenin mennen tullen. Silti käyn myös salilla tekemässä erilaisia harjoituksia. Monipuolisuus kunniaan!!

  7. Juoksulenkkejä kuuluu varioida, ja esim. nopeuskunto -lenkit vetoineen on ainaki mulla lisännyt voimaa reisiin ja pakaroihin, ja lisäksi keskivartaloni on paljon voimakkaampi ja ryhdikkäämpi kuin ennen lenkkeilyn aloittamista. Teen myös juoksua tukevia lihaskuntoliikkeitä, mutta nekin vain siksi, että juoksu tuntuisi kevyemmältä ja palautuminen olisi nopeampaa – vaikka ei jäntevästä vartalosta esteettistäkään haittaa ole! juoksemisessa tärkeintä ja korvaamatonta on kuitenkin se euforinen fiilis, jonka ulkoilmassa liikkumisesta parhaimmillaan saa <3 On ihanaa, että voi tuosta noin vaan lähteä lenkille luontoon kun siltä tuntuu! Lenkillä tulee aina hiki, niin Suomen muuten aika tynkä t-paitakausi pitenee huimasti juoksuharrastuksen myötä! Itse juoksen läpi talven, paitsi aivan paukkupakkasilla, ja on se vaan aika henkireikä että pääsee ulos huhkimaan. Tietty pitää muistaa syödä tosi paljon, itse joskus unohdan kasvaneen energiantarpeen, ja siksi laihduin todella paljon aloitettuani kunnolla juoksuharrastuksen…

  8. Et voi väittää että kaikki juoksijat näyttäisi jotenki ’epäterveellisiltä’ ja heillä ei olisi lihaksia.
    Monet kilpaurheilijatkin tekevät saliharjoitteita, jotka sopivat juoksuun. Kyllä mun silmään ainakin juoksijoiden varsinkin pikajuoksijoiden kroppa näyttää hyvältä.
    Kyllä aloitteleva salitreenaajakin voi mokata salilla, sielläkin se järjenkäyttö voi olla hieman huonoa.

  9. ”Jos ajattelee näin, se tarkoittaa vain sitä, että ei ole ymmärrystä siitä, millaista salilla treenaaminen parhaimmillaan on. ”
    Ja jos ajattelee, että salitreeni on paras tapa kasvattaa aerobista kuntoa, ei ymmärrä mitään kestävyyslajeihin treenaamisesta 😉

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta