Mitä tehdä, kun iskee herkkuhimo?

Tähän alkuun täytyy sanoa, että muutama taisi käsittää mun edellisen postauksen hiukan väärin ainakin siihen tulleista kommenteista päätellen. En ole sanonut, etteikö juoksu muokkaisi kroppaa, mutta eri tavalla, kuin esimerkiksi salitreeni. Toki monella juoksijalla kroppa on kiinteä ja jaloissa on voimaa, mutta ei siellä lenkillä niitä lihaksia kasvateta. Lihas kasvaa lihassolujen vaurioituessa ja korjaantuessa uudelleen, joka on mahdollista painoilla treenatessa. Ihmettelin lähinnä sitä, että miksei muodokkaampaa kroppaa tavoittelevia juoksijoita nähdä enemmän punttisalin puolella, jossa rasva palaa samalla ja lihas kasvaa. Toki kaikilla on omat tavoitteensa ja tietysti silloin, jos ulkonäkö on viimeisin seikka harjoittelussa, niin ei siihen välttämättä salia tarvita.

Nyt mennään hyvää vauhtia toista viikkoa ”dieetillä”. Dieetti on lainausmerkeissä sen takia, että ei tässä nyt vielä ihan hirveästi ole tullut ”kärsittyä”. Mä joudun joskus tahtomattani tilanteisiin, joissa fitnesslajeja spekuloidaan ja niitä pidetään hirveänä kärvistelynä. Jos tälläiseen keskusteluun joudun, niin mun ensimmäinen toteamus on, että ”jos dieetti on alusta alkaen pelkkää kärsimystä, niin silloin teet todennäköisesti jotain väärin”.

Hyvässä tilanteessa dieetille pitäisi lähteä niin, että kaloreita on vielä paljon ja kaikkia ”aseita” ei oteta kerralla käyttöön. Eli ei esimerkiksi laiteta maksimaalista määrää aerobista heti dieetin alkuun. Mitä sitten jää jäljelle, jos kalorit on minimissä ja et yksinkertaisesti pysty enää liikkumaan enempää tai lisäämään tehoja?

Kohta tulee kaksi viikkoa täyteen herkkulakossa ja rehellisesti sanottuna muutaman kerran on tehnyt herkkuja mieli. Lähinnä jotain rasvaista, kuten hampurilaisia tai pizzaa ja makeista herkuista jäätelöä, joka on mun ihan yks suosikkiherkku. Jotenkin nuo ajatukset kuitenkin lähtevät mielestä yhtä nopeasti, kuin ovat sinne tulleetkin. Vaikka se kuulostaa hullulta, niin mä nautin mun tän hetkisistä ruuista. Ne on monipuolisia ja hyviä.

Olo on ihanan energinen, kun ei tule syötyä turhaa sokeria tai liian suolaista ja rasvaista ruokaa. Tämä dieetin alku toimiikin hyvänä kehon puhdistajana.

Mä oon sitä mieltä, että niin kuin elämässä muutenkin, niin tärkeintä on oma asenne. Jos mietit, että nyt mä kuitenkin taas ratkean, niin todellakin silloin ratkeat. Mikset voisi ajatella asiaa niin, että sulla on tavoite, johon haluat päästä ja haluat voittaa vastaan tulevat vastoinkäymiset ja myös päätät, että voitat ne? Jos on helposti ratkeavaa tyyppiä, niin kannattaa asettaa pieniä välitavoitteita. Mulle tämä kisadieetti on vähän pidempi välitavoite, mutta kun mulla on selkeä tavoite, eli kisat mielessä, niin en ajattele, että voisin poiketa ruokavaliosta tai treeneistä.

Jollekin toiselle välitavoite voi olla se, että syön puhtaasti kuusi päivää viikosta ja yhtenä päivänä herkuttelen. Asioista ei kannata tehdä isoja mörköjä ja pitää muistaa, että pienilläkin muutoksilla voi saada paljon aikaan.

Tähän kuntoon päästiin syömällä 6 päivää viikosta puhtaasti ja yksi herkkupäivä :)
Tähän kuntoon päästiin syömällä 6 päivää viikosta puhtaasti ja yksi herkkupäivä 🙂
pauliinafitworld

5 vastausta artikkeliin “Mitä tehdä, kun iskee herkkuhimo?”

  1. Sä olet edelleen vähän siellä fitnesskuplan sisällä, mutta se on toisaalta ymmärrettävää, sun laji on fitness ja siinä on kyse nimenomaan ulkonäöstä 🙂

    ”Ihmettelin lähinnä sitä, että miksei muodokkaampaa kroppaa tavoittelevia juoksijoita nähdä enemmän punttisalin puolella, jossa rasva palaa samalla ja lihas kasvaa. Toki kaikilla on omat tavoitteensa ja tietysti silloin, jos ulkonäkö on viimeisin seikka harjoittelussa, niin ei siihen välttämättä salia tarvita.”

    Tossa meinaan menet jo ajatustasolla hieman metsään, ts yhä vain tarkastelet juoksua fitneksen ulkonäkökeskeisestä näkökulmasta. Muodokkaampaa kroppaa tavoittelevia juoksijoita kun ei paljoa ole, koska juoksua harrastetaan nimenomaan muista syistä kuin muodokkaamman kropan perässä.

    Urheilulajeja on erilaisia. Fitnesslajeissa ydinjuttu on ulkonäkö, kehon rakentaminen tietynnäköiseksi. Silloin on tärkeää, että treenin pääpaino on saliharjoittelussa ja mahdollinen viikottainen lyhyehkö juoksu- tai pyöräilytreeni korkeintaan tukee sitä fitnessharrastusta.

    Joukkuelajeissa taas kyse on koko porukan yhdessä tekemisestä. Monille joukkuelajiharrastajille se yhdessä tekeminen on se ydinjuttu, tärkeintä on se yhdessä rakkaan lajin harrastaminen, ei ulkonäkö. Joukkuelajeissakin tehdään lihaskuntoa, mutta ei pyöreämmän takapuolen tai olkapäiden vuoksi, vaan joukkueen parhaan suorituksen vuoksi.

    Sitten on kestävyyslajit, kuten juoksu ja triathlon, joiden harrastajille ydinjuttu on kestävyyskunto, se, että pystyt puolesta tunnista aina kymmeniin tunteihin asti tekemään suoritusta tietyllä tavalla. Myös kestävyysharrastajat tekevät lihaskuntoa, osa salilla, osa kotona tai lenkkipolulla treenin aikana, mutta siinäkin tavoitteena on se kestävyyskunnon parantaminen eikä takapuolen muokkaus. Jos vilkaiset mitä tahansa netistä löytyvää ilmaista juoksijan tai triathlonistin harjoitusohjelmaa, huomaat, että kyllä siellä on kerran viikossa lihaskuntotreeni jonka tavoitteena on tukea sitä lajisuoritusta.

    Olen siis itse kestävyysharrastaja, mutta mulla on hyvänä ystävänä fitnessharrastaja. Me jutellaan paljon treeni- ja ruokajuttuja, mutta tiedostetaan kokoajan, että meillä on hyvin erilaiset treeni- ja ravinnontarpeet. Mä tarviin paljon enemmän hiilaria kuin hän, hän taas tankkaa protskua paljon enemmän kuin minä. Mun lihaskuntotreenit perustuu täysin lajin kuntovaatimuksiin, hänen treenit taas siihen mitä milläkin hetkellä kropassa tarvii kiristää tai kasvattaa.

  2. Mua on mietityttäny, että jos laihtua pitäis n. 5kg, niin millanen kalorimäärä pitäis olla suurinpiirtein päivässä, jos kerran viikkoon pitää herkku/mättöpäivän? Osaisitko mitään osviittaa antaa. Liikun n. 4krt viikossa. 2xsali ja 2xjuoksu.

    • Se riippuu ihan täysin sun pituudesta, painosta, tavoitteista. Teen yksilöityjä ravinto -ja treeniohjelmia. Lisätietoja sähköpostilla [email protected]

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 1
Tykkää jutusta