Miten yhdistää kilpaurheilu ja arki?

Moni ihmettelee miten pystyn pyörittämään mun arjessa niin montaa asiaa yhtä aikaa ja itseasiassa tänään on yksi niitä päiviä, kun joudun miettimään sitä itsekin.

Mulla oli eilen pitkä päivä, ensin töissä täys päivä ja siihen päälle Jari Sarasvuon valmennus. Vaikka päivä oli rankka, niin silti niin palkitseva. Mä oon näistä valmennuksista aina innoissani, koska opin niissä sellaisia asioita, joita ei koulun penkissä opita. 

Sali jäi eiliseltä suosiolla väliin, sillä kotona olin vasta kahdeksalta illalla. Tänä aamuna soi kello taas kuudelta, joten haluan päästä nukkumaan aikaisin. Sen tiedän, että tälläistä elämää on halua loputtomiin elää, mutta koen, että tästä työn teosta on hyötyä nyt tulevaisuutta varten. 

Miten mä sitten oikein yhdistän arjen ja kilpaurheilun, jossa kuitenkin täytyy huolehtia myös riittävästä levosta? 

image

Mä varaudun etukäteen mun viikkoihin kokkaamalla valmiiksi yleensä 3-7 päivän ruoat. Säästän sillä useita tunteja arki-illoista ja on ihanaa, kun voi tulla kotiin ja tietää että senkun vain ottaa ja lämmittää ruoan kaapista. 

Suunnittelen viikon treenit etukäteen. Viisi salia viikossa ei ole mahdottomuus, vaikka aikaa viekin. Jos joku päivä on ihan älyttömän pitkä, niin kuin tänään niin siirrän treenin suosiolla seuraavalle päivälle. 

Asennoidun kilpaurheiluun sillä tavalla, että tää on tasan se juttu, mitä teen ainostaan itselleni ja mun täysin oma valinta. Mulla on tosi harvoin mitään suurempia kipuiluja tän asian kanssa, koska nautin siitä, mitä teen, oli se kuinka aikaavievää tahansa. Jos joudut hirveästi valittamaan niin asennetta kannattaa muuttaa tai miettiä jotain toista lajia. 

Menen mun mukavuusalueen ulkopuolelle. Mä en oo myöskään mikään super ihminen ja myös mulla on huonoja päiviä, jolloin ei huvittais. Sillon teen mun tutut rutiinit; valmistaudun rauhassa salille lähtöön, kuuntelen hyvää musiikkia, pakkaan laukun ja sitten vain lähden sinne salille.

Joskus on vain tehtävä asioita ja uhrata aikaa ja vaivaa, jos haluaa saavuttaa jotain.

Lopuksi ehkä jopa tärkein. Priorisoin salin sinne top3 mun päivärutiineissa. Mun mielestä on kummallista jos ei päivästä löydy edes yhtä tuntia omalle hyvinvoinnille. Pidän treenaamista sijoituksena itseeni ja parempaan tulevaisuuteen. 

 

Tässä niitä tärkeimpiä seikkoja ja suurin osa näyttääkin liittyvän paljon itsensä motivoimiseen, joka on tässä lajissa tärkeintä 🙂 

pauliinafitworld

4 vastausta artikkeliin “Miten yhdistää kilpaurheilu ja arki?”

  1. Moikka! valmennatko itse bikinifitness-kisaajia? 🙂
    täältä löytyis yks flikka, joka on nyt 2 vuotta miettinyt että haluis kisata bikini-fitneksessä ja nyt tullut siihen tulokseen, että mitä mä tässä enää mietin ja odottelen kun olen varma että tää on se mun juttu! takana on 12 vuotta kilpacheerleadingiä ja muutama vuosi salilla käynti eli lähtökohdat on kyllä hyvät vaikka itse sanonkin.
    En vaan oikein tiedä mistä kannattais lähteä etsimään itselle hyvää valmentajaa ja miten 😀

  2. Hei! Osaatko neuvoa miten toteuttaa lepoviikko?
    musta tuntuu että kroppa alkaa jo väsyä kovista treeneistä 5-6x viikkoon. Huomasin sen viime treeneissä kun kyykystä en meinannut tulla mitään , toistot jäi vajaaksi, tuli fyysisesti paha olo ja suorastaa itketti… Olen joskus ollut ylikunnossa ja tiedän että kerran kun on ollut niin siihen ajautuu helposti uudestaan.
    Osaatko siis neuvoa miten toteuttaa lepoviikko?
    tulisiko se sisältää treeniä mutta kevyemmillä painoilla VAI totaalilepoa ja vain rauhallista kävelyä VAi miten mää semmosen lepoviikon pidän? ongelmana on se että teen ja paahdan täysiä niin kauan kunnes seinä tulee vastaan ja sen läpikin…nyt haluaisin oppia pitämään lepoviikkoja.
    Onko lepoviikkojen sykli hyvä olla esim. joka 5.viikko vai 4?

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta