Lepo on yhtä tärkeä kuin treeni

Jos haluaa saada tuloksia, niin treenaaminen kannattaa suunnitella järkevästi. Treeniohjelmaan on hyvä suunnitelma valmiiksi lepopäivät ja jopa lepoviikot, koska palautuminen on aivan yhtä tärkeää, kuin treeni ja kliseisesti kehitys tapahtuu levätessä ja varsinkin nukkuessa, jolloin kasvuhormoni aktivoituu.

Ensimmäinen tärkeä asia treenien suunnittelussa onkin tosiaan siis lepopäivät, joita olisi hyvä olla ainakin 2 tai 3 viikossa.

bikini fitness viides dieettiviikko

Miten se sitten käytännössä tapahtuu? 

Yleensä suositellaan, että olisi maksimissaan kolme treeniä ja sen jälkeen lepo. Ehkä kaikista optimaalisin tahti on 2 treeniä – lepo – 2 treeniä – lepo jne. Jos tuntuu siltä, niin toki voi treenata kolmekin treeniä putkeen ennen lepoa. 

Noin kolmen tai neljän viikon välein on hyvä pitää niin sanottu lepoviikko, jolloin treenitehot ovat huomattavasti pienemmät verrattuna normaaliin treeniin.

Salilla voi siis käydä, mutta toistomääriä kannattaa laskea, painoja pienentää ja keskittyä oikein huolellisesti loppu supistuksiin.

Lepoviikot  toimivat myös hyvänä tuntuman lisääjänä, kun treeneissä ei ole tarkoitus riehua isojen painojen kanssa. 

Voit myös tehdä matalasykkeistä aerobista, jonka sanotaan vaikuttavan palauttavasti. 

On täysin turhaa treenata lukuisia kertoja viikossa, jos ei huolehdi lihaksen palautumisesta. Pahimmillaan kehitys polkee paikoillaan ja saat vain erilaisia ongelmia kireistä lihaskalvoista omaan jaksamiseen ja jos treenaat tehokkaasti, niin kehityt kyllä vähemmälläkin treenikertojen määrällä. 

dieetti-viikko5

Eräs myös todella tärkeä asia on, että ikinä ei saa treenata kipeänä.

Flunssassa treenaaminen on täysin turhaa. Kroppa keskittyy silloin korjaamaan itseään ja kehitystä ei siis luonnollisesti tapahdu. Flunssassa treenaamisessa on myös oikeasti vakava riski sairastua sydänlihastulehdukseen, jonka jälkeen treenit ovat aivan varmasti pitkään pannassa. 

Kannattaa miettiä myös omaa päivittäistä aktiivisuustasoa.

Jos esimerkiksi pyöräilet töihin yhteensä tunnin päivässä, niin se lisää kulutuatasi yhden suuren riisikana-aterian verran ja jos vielä treenaat siihen päälle, se tarkoittaa toista samanlaista ateriaa.

Jos haluat säilyttää lihasmassan ja pysyä energisenä päivän ympäri niin saat syödä oikeasti pienen miehen verran ilman, että paino nousee.

Tietysti siis jos syöt ravintoarvoiltaan laadukasta ruokaa. Tätä ei ehkä moni tule ajatelleeksi ja sitten ihmetellään, miksei kehitystä tapahdu. 

Mä lähden viettämään rentoutumis viikonloppua Tampereelle vanhempien luo. Tiedossa on pitkiä yöunia, treeniä, ystäviä ja rentoutumista, en malta odottaa <3 

 

pauliinafitworld

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta