Selkätreeni – katso nämä vinkit

Tuntuman saaminen selkätreenissä on todella yleinen ongelma ja olen myös itsekin kamppaillut sen kanssa, kunnes nyt oikeastaan viimeisimmän vuoden aikana olen löytänyt tuntuman selkätreeneissä ja olen myös alkanut nauttia niistä.

Selkätreenit ovat nykyään suuressa roolissa myös omassa treeniohjelmassani, koska uusi bikinin taka-asento on edullinen, jos omaa leveätä selkää ja olkapäitä. Selkää treenataankin siis oikein urakalla, jotta siitä saadaan vielä viimeisetkin kehitykset irti.

Miten löytää tuntuma selkätreenissä?

Tuntuman löytäminen vaatii kovaa työtä ja kärsivällisyyttä. Ensinnäkin tulee pitää mielessä, mitä lihasta treenataan. Tämä pätee ihan missä tahansa muussakin treenissä. Tuntuman etsiminen on hyvä aloittaa suht pienillä painoilla. Kun tuntuman löytää, niin ymmärtää sen, että niiden painojen ei tarvitse olla isot ja saat silti tehtyä hyvän ja kehittävän  treenin.

Liikkeet kannattaa suorittaa puhtaasti ja rauhallisesti. Moni tekee esimerkiksi ylätaljaa niin, että heijaa vartaloa edestakaisin ja sillä tavalla ei ainakaan sitä lihasta saada selässä kasvamaan, lähinnä heijaaminen lisää vain voiman tuotantoa. Keskity varsinkin ”latsien”, eli leveän selkälihaksen venytykseen ja loppurutistukseen.

Tässä kuvassa punaisella leveä selkälihas, jossa esimerkiksi ylätaljan ja leuanvetojen tulisi tuntua
Tässä kuvassa punaisella leveä selkälihas, jossa esimerkiksi ylätaljan ja leuanvetojen tulisi tuntua

Oikeastaan kaikki selkäliikkeet noudattavat tätä samaa kaavaa. Jos siipilihasten venytyksessä on ongelmaa, voi se johtua tiukista olkapään ja etuvartalon lihaksista. Kannattaa siis pitää myös olkapäät ja rintalihakset kunnossa venyttelyllä ja kehonhuollolla. Sen voi aloittaa ihan vaikka keppijumpalla ennen treeniä.

 

Selkätreeniliikkeet eri tavoitteisiin

Leveyttä selkään?

Jos tarkoituksena on saada leveyttä selkään, niin ylivoimaisesti parhain liike siihen on ihan periteinen ylätaljaveto kädet leveällä otteella. Saman ajaa esimerkiksi leuanvedot leveällä otteella. Näissä liikkeissä leveä selkälihas pääsee täyteen liikerataansa. Rakastan sitä tunnetta näissä treeneissä, kun leveää selkälihasta polttaa, ihan parasta! 😀 Jos havittelet bikinivartaloa ja X -mallia, niin näitä kahta liikettä ei kannata unohtaa treeniohjelmasta!

Tein eilen treenin päätteeksi kulmasoutua ylhäältä. Keskity leveän selkälihaksen venytykseen, älä tuo käsivarsia täysin eteen
Tein eilen treenin päätteeksi kulmasoutua ylhäältä. Keskity leveän selkälihaksen venytykseen, älä tuo käsivarsia täysin eteen
Tuo kädet vartalon läheltä alas, purista latsit yhteen ja pidä 1-2 sekunnin pito ala-asennossa
Tuo kädet vartalon läheltä alas, purista latsit yhteen ja pidä 1-2 sekunnin pito ala-asennossa

Paksuutta ja muotoa selkään?

Ei pidä myöskään unohtaa selkään paksuutta ja muotoa tuovia liikkeitä, joita ovat alhaalta suoritettavat liikkeet, kuten maastaveto ja kulmasoudut. Kulmasoudut varsinkin erilaisissa laitteissa tehtyinä ovat ihan mun lemppareita. Niissäkin on todella tärkeää puhdas ja rauhallinen suoritustekniikka!

Kulmasoutu alhaalta on tehokas muodon ja paksuuden tuoja. Tässä myös venytys latseissa ala-asennossa ja lähde tuomaan käsiä vartalon vierestä taakse, purista latsit yhteen
Kulmasoutu alhaalta on tehokas muodon ja paksuuden tuoja. Tässä myös venytys latseissa ala-asennossa ja lähde tuomaan käsiä vartalon vierestä taakse, purista latsit yhteen
Kun latsit on puristettu yhteen, tuo kädet vartalon sivulle ja pidä pieni pito. Kyllä meinaan tuntuu!
Kun latsit on puristettu yhteen, tuo kädet vartalon sivulle ja pidä pieni pito. Kyllä meinaan tuntuu!
Huh huh! :D
Huh huh! 😀

Jos tuntuman löytäminen selkään on prioriteettilistalla, niin selkää voi hyvin treenata vaikka kahdesti viikossa. Kehittyminen vaatii toistoja ja taas toistoja! Lopulta se kuitenkin palkitsee tuloksien näkymisenä.

Ei muuta kuin hyviä selkätreenejä!
Ei muuta kuin hyviä selkätreenejä!

 

 

 

pauliinafitworld

6 vastausta artikkeliin “Selkätreeni – katso nämä vinkit”

  1. hei! sinulla on todella kivoja urheiluvaatteita postauksissa. Voisitko mahdollisesti tehdä postauksen toimivista ja kauniista urheiluvaatteista+kengät, erityisesti urheiluliivit ovat meille naisille tärkeitä (mistä,hintahaarukka,laatuyms,mitä tarvitset urheiluvaatteilta,pesun kestäminen). Lisäksi päivän meikki tms että miten saat sen kestämän kovan treenin kauniina.

  2. Lisää tällaisia postauksia! 🙂 Tekis mieli heti mennä testaileen uusien vinkkien kera mut ku just tulin selkätreeniltä 😉 Upea selkä sulla! 🙂

    • Oi mä pidän mielessä, että tekisin enemmänkin tälläisiä informatiivisia postauksia. Kiitos! 🙂

  3. Tosi hyviä vinkkejä, selkä tuntuu monella olevan se suurin ”haaste”. Mistä sun treenipöksyt on? 🙂 oisko muutenkaa ideaa sellaiseen postaukseen missä kertosit just sun suosikkikaupat/merkit treenikuteille? Esim. Mitä arvostat treenivaatteissa/mitä vaadit niiltä tms.

    • Kiitos ja se on kyllä ihan totta! Noi harmaat housut on Tallinnasta Bershkasta, heillä on ihania treenivaatteita, mutta harmi kun liikettä ei oo Suomessa. Mut mä pistän mieleen, hyvä aihe nimittäin! 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta