Teen kehonhuoltoa ainakin 10 kertaa viikossa

Yhteistyössä: Trainer4You

 

Tänä viikonloppuna pääsin pitkästä aikaa jatkamaan personal trainerin opintoja Trainer4You:lla. Viikonloppu oli todella mielenkiintoinen ja aiheet käsittelivät tällä kertaa liikkuvuutta, lihashuoltoa ja lauantaipäivä oli pyhitetty mentaalivalmennukselle.

Mä teen itse istumatyötä ja olen aivan itse huomannut sen, miten istumatyö todellakin tekee hallaa keholle. Yleisin ongelma istumatyöläisillä on ylävartalo, jossa rintalihaksia kiristää kumaran ryhdin vuoksi ja lavat ja yläselkä ovat venyneet. Sitä tekee automaattisesti mieli pyöristää selkää ja helpottaa lihasjumia, mutta pahimillaan se vain pahentaa jumeja. Istumätyöläisen takareidet ovat jatkuvasti supistuneessa tilassa ja lonkankoukistajat ovat jumissa.

Hartioiden pitäisi liikkua kävellessä meillä kaikilla, kuin pikajuoksijoilla, mutta kuinka sulavaa on istumatyöläisen liikkuminen? Kiertoliike unohtuu passiivisessa arjessa.

Viikonloppu antoi tuhdin tietopaketin siitä, miten varsinkin istumatyöläisen jumeja voi helpottaa. Venyttely on yksi hyvä kehonhuollon keino, mutta tärkeintä on saada lisää liikettä lihaskalvojen väliin ja se onnistuu ainoastaan dynaamisilla liikkeillä, joita ovat erilaiset kierrot ja samalla myös hermostoa aktivoivat liikkeet.

Pääsimme viikonlopun aikana myös käytännön hommiin ja saimme suunnitella kahdeksan viikon harjoitusohjelman ihan oikeille asiakkaille. Asiakkailla oli erilaisia vaivoja niskahartiaseudun jäykkyydestä korkeaan verenpaineeseen. Niin moneen asiaan voi vaikuttaa ruokavaliolla ja oikeanlaisella harjoittelulla.

trainer4you-opiskelu1

Mua itseäni kiinnosti viikonlopussa erityisesti lihashuollon ja palautumisen osuus, koska mun mielestä sitä ei voi koskaan tehdä liikaa. Mä olen panostanut kehonhuoltoon viimeisimpien kuukausien aikana eniten, mitä koskaan. Lähes päivittäinen rullaus, venyttely ja hieronta ovat pitäneet kehon suht hyvässä kuosissa. Mulla on uuden valmentajan myötä tullut treenien ympärille alkulämmittelyt ja loppujäähdyttelyt, joiden merkitys selvisi mulle kunnolla vasta tänä viikonloppuna.

Alku- ja loppulämmittely toimii itseasiassa kehoa palauttavana harjoituksena.

Alkulämmittely valmistaa toki kroppaa treeniin, mutta itsessään se jo poistaa kuona-aineita ja aloittaa palautumisprosessin. Sama koskee treenin jälkeen tehtävää jäähdyttelyä. Näihin kun yhdistää vielä kehon ongelmakohtia avaavia liikkeitä, niin puhutaan jo todella laadukkaasta kehonhuollosta.

Jos treenaan viisi kertaa viikossa ja lämmittelen ja jäähdyttelen jokaisen treenin yhteydessä, niin teen ainakin kymmenen kehonhuoltotreeniä viikossa!

Lauantaipäivä oli myös monelle muulle todella odotettu päivä ja mentaalivalmennuksen osio olikin erittäin mielenkiintoinen. Luennoilla käsiteltiin tavoitteenasettelua, joka jää monella usein unelmien tasolle. ”Haluaisin painaa vähemmän”, on pelkkä unelma, kun taas ”Haluan pudottaa viisi kiloa 31.12.2016 mennessä”, on konkreettinen tavoite. Tavoitteen pitää olla selkeä ja se on hyvä pilkkoa osiin.

”95% meidän ajatuksista on samoja, kuin eilen”

Pelottavaa, mutta tutkitusti totta. Teemme päivän aikana suurimman osan asioista totutun kaavan mukaan. Jos haluat tehdä elämänmuutoksen, on sinun todella kiinnitettävä huomiota ihan arkisiinkin juttuihin. Mikä saa sinut toistamaan samoja huonoja tapoja päivästä toiseen?

Kun alat pikkuhiljaa toistaa uusia tapoja, niistä tulee rutiineita. Itse syön rutiininomaisesti 3-4 tunnin välein, se on tiedostamatonta toimintaa
Kun alat pikkuhiljaa toistaa uusia tapoja, niistä tulee rutiineita. Itse syön rutiininomaisesti 3-4 tunnin välein, se on tiedostamatonta toimintaa

Elämme myös uskomusten varassa. Joku saattaa ajatella, että en minä pysty pudottamaan painoa, koska kaikki edellisetkin kerrat ovat epäonnistuneet. Tuohan on pelkkä uskomus. On hyvä kyseenalaistaa oma ajatusmaailma ja kysyä itseltään, että onkohan asia ihan näin mustavalkoinen?

trainer4you-opiskelu2

Lauantaipäivä oli myös pieni tutkimusmatka itseeni. Kävimme läpi arvoajattelua ja välillä onkin hyvä pysähtyä kysymään itseltään, että miksi esimerkiksi tämä fitness on mulle niin tärkeää ja mihin asioihin se vaikuttaa, kun pääsen tavoitteisiin.

On tärkeää tehdä asioita, jotka koet itsellesi arvokkaiksi ja joihin halu lähtee sinusta itsestäsi, ei ulkoapäin.

Viikonloppu sisälsi paljon tärkeää asiaa sovellettavaksi käytäntöön
Viikonloppu sisälsi paljon tärkeää asiaa sovellettavaksi käytäntöön

Kaiken kaikkiaan, upea viikonloppu on takana ja sain taas rutkasti uusia eväitä toimia ammattitaidolla personal trainerin ammatissa. Viikonlopun opit lähtevät heti käytäntöön asiakkaiden kanssa!

En malta odottaa, että pääsen laittamaan opit käytäntöön!
En malta odottaa, että pääsen laittamaan opit käytäntöön!

 

 

pauliinafitworld

6 vastausta artikkeliin “Teen kehonhuoltoa ainakin 10 kertaa viikossa”

  1. Osaisitko neuvoa putkirullan ostossa? En tiedä yhtään ostaisko nystyröillä vai ilman, ja millä kovuudella yms… Niin ja minkä pituisia sun (aamu)aerobiset on? Ja käveletkö vai juoksetko?

    • Se on ihan makuasia. Mulla itsellä on sellainen keskikova, että pystyn tekemään sillä päivittäin. Nystyräinen ja tosi kova rulla voi tehdä aika tuskaa, joten käytän sitä maksimissaan muutaman kerran viikossa. Mun aamuaerot on maks puoli tuntia. Teen yleensä intervallityyppisesti

  2. Voiko sulta ostaa ”liikkuvuusohjelmaa” vai teetkö vain treeni- ja ruokaohjelmia? 🙂

    • Onnistuu myös liikkuvuusohjelma. Laita mulle viestiä [email protected] ja kerro vähän tarkemmin, mitä ongelmia sulla on liikkuvuuden suhteen yms. niin pystyn tekemään tarkan arvion 🙂

  3. Heippa!

    Tosi hyvä postaus, taas kerran 🙂 Osaat kirjoittaa tosi kattavia ja selkeitä tekstejä. Mulla ois postaustoive: pystyisitkö tehdä postauksen näistä liikkeistä, joita istumatyöläisen tulisi tehdä, jotta jumit avautuisivat? 🙂

    • Heippa!

      Kiitos, mukava kuulla! 🙂
      Mä pistän ton ehdottomasti mieleen, koska aihe on tärkeä ja siitä ois varmasti monelle apua! 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta