Liikun paljon, mutta rasva ei pala?

Moni tuskastelee sen kanssa, että rasva ei pala ja kehonkoostumus ei muutu, vaikka liikut useita kertoja viikossa. Kuitenkin pienempiä määriä treenaava saattaa olla kehonkoostumukseltaan kiinteämmän näköinen. 

 

Mistä rasvan palamattomuus johtuu?

Rasvan palamattomuuteen yleisimmät syyt ovat:

Riittämätön ruokavalio, eli syöt liian vähän kaloreita kulutukseen nähden

Liiallinen liikunnan määrä katsottuna ruoan määrään

Alhaiset testosteroni- ja kasvuhormonitasot kahden ylläolevan asian seurauksena 

Pieni vaikutus on myös luontaisilla geeneillä

 

miten polttaa rasvaa

Rasvanpoltossa vähemmän on enemmän. Se, että treenaat seitsemän kertaa viikossa saattaa kuulostaa hienolta, kun sen sanoo ääneen, mutta on hyvä kyseenalaistaa, että onko siitä mitään hyötyä. Varsinkin jos kyseessä on rasvanpoltto, on ruokavalion ja treenin suunnittelu yksi yhteen tärkeää. 

Liian alhainen kalorinsaanti pysäyttää rasvanpolton ja aiheuttaa itseasiassa päinvastaisen reaktion, jolla keho pyrkii pitämään kiinni viimeisistä rasvoistaan. Keho ei ole tyhmä ja yrittää suojata viimeiseen asti meitä tekemästä huonoja valintoja. 

Suojausmekanismin ansiosta rasvanpoltto kääntyy päälaelleen, hormonitoiminta hidastuu ja varsinkin testosteronin tuotanto laskee.

Kyllä, myös naiset tuottavat testeosteronia ja sitä tarvitaan luontaisessa rasvanpoltossa. Suojamekanismin ollessa päällä kasvuhormonin ja testosteronin tuotanto on minimaalista ja silloin on turha odottaa kiristyvää ulkonäköä. Hormonituotantoa voi boostata monin tavoin ja tehokkaimmat tavat siihen ovat ruokavalio ja riittävä lepo. Tuotamme kasvuhormonia eniten unessa. Älä siis unohda kunnon yöunia. 

Turvalliseen rasvanpolttotasoon pääsee jo pienelläkin liikunnan määrällä. Esimerkiksi minä olen polttanut rasvaa noin 6 kiloa (toki osa nestettäkin) verran treenaamalla salilla intensiivisesti viisi kertaa viikossa. Rasvan polttaminen ei vaadi mitään ihmetekoja tai ylisuorittamista. Liiallisen liikunnan seurauksena keho saattaa olla säästöliekillä tai vastaavasti ylirasittuneessa tilassa, jossa riittävä palautuminen ja lepo on jätetty huomioimatta. Molemmat ovat umpikuja rasvanpolttoa ajatellen. 

Jonkin verran vaikutusta on myös meidän omilla geeneillä. Toisille esimerkiksi lihasmassan hankinta on helpompaa ja joillakin on luontaisesti korkeammat testosteronitasot, jolloin myös rasvanpoltto on helpompaa. Omia tasoja voi kuitenkin onneksi boostata paljonkin, kun treenaamista järkeistetään. Monesti rasva alkaakin palaa, kun siirrytään ruokavalioon, jossa on hiukan enemmän kaloreita, vaikka liikunnan määrä pysyisi samana. 

miten-polttaa-rasvaa

pauliinafitworld

2 vastausta artikkeliin “Liikun paljon, mutta rasva ei pala?”

  1. Näinpä; sitä ajattelee että enemmän on parempi vaikka parempi olisi ajatella järkevämpi on parempi. Kysymys tuosta energiansaannista: onko makroilla väliä rasvanpoltossa? Esim. eroja runsashiilihydraattinen 50/20/30(HH/PR/R)ja Vhh 20/30/50?

    • Se on yksilöllistä. Toisten kroppa kestää enemmän hiilareita ja toiset vähemmillä hiilareilla. Itse pelaan hiilihydraattien kanssa 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta