Haluatko kehittyä? Panosta palautumiseen!

Mä oon vasta tämän vuoden aikana kunnolla tiedostanut palautumisen ja kehonhuollon merkityksen.

Toki ennenkin panostin siihen, mutta en näin säännöllisesti ja intensiivisesti, kuin nykyään. 

Mulle on tullut myös yllätyksenä se, että monikin asia saattaa olla palauttavaa, ihan meidän sitä tietämättä.

Yksi tälläisistä tavoista on alku-ja loppujäähdyttelyt, jotka kuuluu nykyään aina mun treenien ympärille.

Alku-ja loppulämmittelyyn kun lisää vielä asianmukaiset venyttelyt ja muutamia dynaamisia liikkeitä, jotka avaavat lihaskalvoja, niin voidaan puhua jo todella hyvästä palautumisesta.

Kun nämä tekee treenin ympärillä, ei välttämättä tarvita erikseen päivää, jossa vain venytellään lihaksia auki.

Venyttelykin on mielipiteitä jakava asia. Monesti dynaaminen liike on parempi, kuin venyttely, joka saa pahimmillaan paikat entistä pahempaan jumiin. Liike on lääke! 

venyttely

Varmasti toiseksi tärkein asia palautumisen kannalta on treeniä tukeva ruokavalio.

Vaikka kuinka olisi trendikästä olla ketoosilla, niin lihakset tarvitsevat hiilihydraatteja energianlähteenä ja myös palautumisessa.

Kliseinen viimeistään kaksi tuntia treenin jälkeen syötävä hiilihydraatteja sisältävä ateria ei ole turhaan edelleenkin suosituksissa. Itse huomaan heikon ravinnon heti treeneissä. Nyt dieetillä ei tule lipsuttua ruokavaliosta, mutta kisojen ulkopuolisena aikana sen kyllä huomaa, jos syöminen on jäänyt puutteelliseksi. 

Mä pyrin käymään hieronnassa viikon, kahden välein ja käydään läpi säännöllisesti koko kropan lihasryhmät.

Eilen multa hierottiin kädet, selkä, rinta ja niska-hartia-alue. Pari viikkoa sitten oli vuorossa jalat. Oon huomannut, että hieronta auttaa pitämään lihakset joustavina ja treeniinkin on helpompi saada tuntumaa. 

Kiropraktiikka + hieronta, lyömätän yhdistelmä!
Kiropraktiikka + hieronta, lyömätän yhdistelmä!

Mä olen käynyt myös Kampin Kiropraktiikassa kohta noin vuoden, jossa ollaan saatu vinosta naisesta melkeinpä suora 😀

Mä oon ollut varmaan aika näky, kun olen sinne astellut ensimmäisen kerran. Mulla oli myös ongelmia hartiaseudun kanssa, joka kipuili säännöllisesti. Nykyään en kärsi kivuista enää. Sama juttu on mun lonkan kanssa, joka vihloi satunnaisesti inhottavasti. Olen päässyt myös siitä vaivasta eroon.

Mä luulen, että hieronnan ja kiron yhdistelmällä on ollut suuri merkitys kehitykseen. Kun mikään paikka ei kinnaa, niin treeni menee oikeille lihaksille ja oikealla tekniikalla. 

Mä oon ottanut mun iltarutiineihin putkirullauksen, joka ihan selkeästi auttaa pitämään kehon joustavana ja palaudun nopeammin treeneistä.

Rullauksen ei tarvitse olla kuin vartti, mutta yleensä sitä jää pidemmäksikin aikaa rullailemaan paikkoja auki. 

Mä olenkin täällä blogissa kertonut, että käyn nykyään säännöllisesti myös infrapunasaunassa, joka syvä lämmittää kehon ja laittaa kuona-aineita liikkeelle. Sen rentoutuneen olon todellakin tuntee saunassa oleilun jälkeen! 

Yhtenä palautumisen keinona voisin mainita myös muut tärkeät asiat salin ulkopuolella, joita ei voi aliarvioida.

Mulle sellaisia ovat ihan rentoutuminen kotona tai ystävien näkeminen. Nyt kesällä tykkään ulkoilla ja koti-iltaa vietän mieluiten leffan parissa. Huomenna mulla onkin lepopäivä salitreenistä (aamuaerobisen käyn tekemässä), mutta illalla on tiedossa ihan perinteinen leffailta Finnkinnossa, en malta odottaa! 🙂 

Viimeksi ulkoilin eilen näissä maisemissa :)
Viimeksi ulkoilin eilen näissä maisemissa 🙂

Ainahan palautumisessa on parantamisen varaa, mutta tällä hetkellä koen, että se on ihan hyvällä mallilla. 

pauliinafitworld

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta