Haluatko polttaa rasvaa? Ota ainakin nämä vinkit käyttöön!

Kiinteytyminen, rasvanpoltto, kehonkoostumuksen muuttuminen, samalle asialle on monta nimeä. Mitä tulee esimerkiksi personal trainerin työhön, niin kiinteytyminen on mun mielestä yksi vaikeimpia ja toisaalta yksinkertaisempia asioita. Kiinteytyminen on aikamoista hienosäätöä, koska kalorinsaannin suhteen ollaan hyvin lähellä omaa kulutusta toisin kuin laihduttaessa, jolloin mennään reilusti miinus kaloreilla.

Kiinteytyminen saattaa olla myös välillä tuskastuttavan hidasta, koska vaaka ei välttämättä näytä suuresti vaihtuvia numeroita, mutta kehonkoostumus muuttuu. Sitä saakin usein olla muistuttamassa asiakkaita, että sitä muutosta kyllä tapahtuu, vaikkei siltä välttämättä tunnukaan. Itse sokeutuu helposti omalle kehitykselleen, näin myöntää myös allekirjoittanut.

miten polttaa rasvaa

Miten sitten polttaa rasvaa?

Ateriarytmi kuntoon

Rasvan polttaminen käynnistyy ihan jo sillä, että huolehtii ateriarytmistä, eikä ruokia jätetä väliin. Yleisin virhe rasvan polttamisessa onkin ajatella, että aterioita voi jättää väliin tai syödään muuten vain liian vähän. Jos syöt terveellisesti ja monipuolisesti, on ruokaa määrällisesti myös paljon! Syö 4-7 pientä ateriaa päivässä, joissa jokaisella on kasviksia/marjoja, hiilihydraatteja, proteiineja ja kasvikunnan rasvoja.

Huolehdi, että saat riittävästi proteiinia

Kiinteytyjän tulee huolehtia riittävästä proteiinin saannista. Proteiini pitää yllä kylläisyyttä ja ylläpitää myös lihasmassaa, jolloin dieetin aikana tuleva lihaskato on mahdollisimman pieni. Proteiinia tulisi syödä n. 1,5-2g painokiloa kohden.

Suosi laadukkaita hiilihydraatin lähteitä

Suosi ruokavaliossa laadukkaita ja pitkävaikutteisia hiilihydraatteja. Näitä ovat esimerkiksi täysjyvävalmisteet ja riisi. Hedelmissä pitkävaikutteisia hiilihydraatteja on esimerkiksi omenissa, appelsiineissa, greipissä ja mandariinissa. Jätä pois valkoiset viljat ja vältä sokeria. Lyhytvaikutteiset hiilihydraatit saavat aikaan nopean verensokerin nousun, mutta se laskee myös yhtä nopeasti.

Treenaa tehokkaasti

Treenit tulisi pitää mahdollisimman tehokkaina, mikäli mielii polttaa rasvaa. Jos treenaat salilla, niin pidä vain lyhyitä taukoja sarjojen välissä ja pyri saamaan hiki pintaan. Ylitreenaamisesta ei ole mitään hyötyä, jos et saa tarpeeksi energiaa treenin määrään nähden. Huolehdi siis, että ehdit palautua edellisestä treenistä. Säästöliekin oireita saattaa olla esimerkiksi väsymys ja voimattomuus treeneissä ja kehityksen pysähtyminen.

Ota mittanauha käyttöön

Kun halutaan kiinteytyä, on vaaka huono kehityksen mittari. Toki sen avulla voidaan antaa suurempia suuntaviivoja, mutta peili ja mittanauhan käyttö ovat paljon suositeltavimpia. Kasvava lihasmassa ja samalla muuttuva kehonkoostumus saattaa saada sinut luulemaan, että mitään ei tapahdu ja todellisuuden näkee yleensä pienentyneestä vyötärön tai reiden ympäryksestä. Seuraa siis mieluummin mittanauhan lukuja, kuin vaakaa!

Älä stressaa turhaan ja palkitse itseäsi muutoksista!

Stressillä on yllättävän suuri vaikutus myös rasvanpolttoon. Kun kortisolitasot ovat korkealla, ei myöskään rasvanpolttoa voi tapahtua. Älä siis stressaa turhia, äläkä ravaa vaa’alla päivittäin. Paino saattaa vaihdella ihan päivätasollakin isoja lukemia. Muista myös palkita itseäsi pienistäkin muutoksista. Jos se on herkkupäivä kerran viikossa tai uudet treenivaatteet, niin tee se! Kiinteytyminen on hidasta hommaa, joten välietappeja kannattaa olla!

miten saada rasva palamaan

 

pauliinafitworld

5 vastausta artikkeliin “Haluatko polttaa rasvaa? Ota ainakin nämä vinkit käyttöön!”

  1. Oot kyllä ihan törkeessä kunnossa jo nyt! Innolla odotan lopputulosta, mikä tulee olemaan takuulla kova! 🙂

  2. Kiva huomata, että itse on osannut suhteellisen hyvillä keinoin ryhtyä tähän rasvanpolttoprojektiin. En sitten kuitenkaan tiedä että missä vika, kun mitään tuloksia ei tunnu tapahtuvan vaikka tässä ollaan jo pidempään yritetty… Jos nyt näiden pohjalta hioisi tavat ja keinot kuntoon ja toivottavasti sen myötä rupeaisi tuloksiakin näkymään!

    • Rasvanpoltto on tosiaan pitkäjänteistä hommaa. Toivotaan, että muutoksia alkaa tapahtua! 🙂

  3. Mistä ostat yleensä treenihoususi? 🙂 noi harmaat varsinki pisti silmään.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta