Vaihde on kireämmällä ja sen kyllä tuntee

Muutama on kysynyt multa, että minkä vuoksi mulla oli tällä kertaa niin pitkä dieetti (22 viikkoa Jyväskylän karsintoihin) ja miksi olen jo nyt niin lähellä kisakuntoa (hiukan päälle 55 kiloa, eli pudotusta on tullut nyt n. 9 kiloa) 

Mullehan tuli tosiaan täysin uusi valmentaja tämän dieetin alettua ja pääasiassa treenit muuttuivat ihan täysin. Aloin treenata intensiivisesti lyhyillä palautuksilla.

Ruokavalio säilyi suht samana ja kaloreita ei ole tarvinnut vielä tässäkään vaiheessa laskea kovin alas.

Kun alunperin istuin uuden valmentajan penkkiin, niin sovittiin, että tällä kertaa aion tuoda lavalle eri näköisen ja huomattavasti kireämmän lookin, kuin aikaisemmissa kisoissa. Käytännössä se tarkoittaa sitä, että myös jalat on saatava kireämmiksi, kuin koskaan. 

Lähdin tähän projektiin pelottomasti ja tavallaan heitin aivot narikkaan ja luotin valmentajan ammattitaitoon.

Kymmenen viikkoa ja yhdeksän kiloa kevyempänä tiedän, että tein oikean päätöksen.

image

Mä olin kerryttänyt hiukan liikaa rasvaa luiden ympärille ja jatkossahan ei ole mitään järkeä lähteä dieetille, jolla on edessä 15 kilon painonpudotus. Se ei ole vain yksinkertaisesti järkevää ihan fyysisistä ja psyykkisistä syistä. Jatkossa paino on tarkoitus pitää lähellä kisapainoa, joka näkyy myös dieetin pituudessa, joka voi olla jopa puolet tai enemmän lyhyempi, kuin nyt. Tää on nyt tavallaan hyvä opetus siitä, että ihan itse niitä kaloreita tulee sinne suuhun laitettua ja niistä eroon pääseminen ei ole helppoa. 

Tästä dieetille lähdettiin
Tästä dieetille lähdettiin

Dieetti on kamppailua oman pään kanssa ja viime päivinä olen saanut tehdä sitä toden teolla, kun nälkä vaivaa ja oikeastaan nyt ei ole varaa heittää hanskoja tiskiin, vaan on painettava lujempaa. 

Mulle lisättiin ohjelmaan yksi aamuaerobinen lisää, eli teen niitä nyt yhteensä kolme viiden salitreenin lisäksi. Aerobiset on lyhyitä puolen tunnin settejä, mutta kummasti se vain lisää kulutusta. Tällä viikolla olen todellakin tuntenut sen. Onneksi mulla on valmentaja, joka takoo järkeä päähän. Periaatteessahan mikään ei ole muuttunut ja se ajatus on iskostettava päähän, jotta jaksan painaa yhtä lujaa, kuin aiemminkin. 

Mikäli paino jatkaa laskuaan tätä tahtia ja rasva tirisee, niin viimeiset 4-6 viikkoa voin ”chillata”. Mitä se sitten käytännössä tarkoittaa kisakunnossa, en tiedä.

Mä olen kuitenkin valmis tekemään töitä ihan viimeiseen asti. Valmentaja väläytteli jo vähän viikkoja ennen kisoja, jolloin mua tankataan. Saadaan siis ”tyhjä” kroppa näyttämään muhkealta bikini kilpailijan vartalolta 😀 

image

Mun ei normaalisti tee mieli makeita herkkuja, vaan olen perso suolaiselle ruoalle. Nyt olen kuitenkin haaveillut myös herkuista, mutta sellaista se dieetillä on.

On punnittava sitä lopputulosta ja hetken mielihyvää. Täytyy pitää tavoite mielessä jatkuvasti.

Ei se herkkuhimon taltuttamiseksi syöty kurkku ole sama asia, mutta helpottaa kuitenkin 😀 Kasviksia menee nykyään valehtelematta ainakin 2 kiloa päivässä. Niistähän ei mitään haittaa ole ja tulee ainakin syötyä niitä tarpeeksi 😀 

Voin siis ihan rehellisesti myöntää, että ei tämä todellakaan ole aina helppoa. Täytyy olla päässä jotain vikaa, että itsensä laittaa tällaiselle kisadieetille kerta toisensa jälkeen 😀 Huomenna onkin taas tiedossa treenit valmentajan kanssa, joita on mulla vähintään yhdet viikossa. Eipä ainakaan pääse treeneissä huijaamaan!

 

pauliinafitworld

16 vastausta artikkeliin “Vaihde on kireämmällä ja sen kyllä tuntee”

  1. Huikee kunto! Mielenkiintoista nähdä miltä tuut näyttämään lavalla! Tsemppiä <3

    • Kiitos paljon ja ihana kuulla! Kiitos tsempeistä! 🙂

  2. Mun mielestä eroa ei edes kovin radikaalisti huomaa nyt ja ennen. Toki oot ns. pehmeempi ennen dieettiä, mut et missään nimessä pahalla tavalla. Ylimääräistä ei edes huomaa!

    Se on jännä miten, miten dieetillä ne ajatukset omasta kropasta muuttuu… alkaa pitää normaalia tervettä kuntoa liian rasvaisena (oli sitten kisat tai ei).

    Ihmismieli on pelottava.

    • Myös minun mielestäni tuo diettiä edeltävä kunto on jo ihan mahtava! Ja näin tavallisen tasapaksun pulliaisen silmiin tuo ylimääräinen rasva ei kyllä näy ollenkaan. Toki ymmärrän, että kisakunto on jotain ihan muuta, mutta jotenkin huvittavaa lukea ylimääräisestä rasvakerroksesta, kun sitä ei omaan silmään edes näy. 😆 Mahtavan näköinen kroppa sinulla on aina! Tsemppiä jatkoon! 😄

    • Joo oot kyllä ihan oikeessa, onhan toi mun offikunto ihan täysin normaali. Oma silmä on kyllä kaikista pahin ja kriittisin

  3. Olisi mielenkiintoista lukea teksti missä vertaat aikaisempia kilpailuvalmisteluita tähän nykyiseen, kun treenit (ja ehkä muutkin jutut) muuttuivat ihan täysin! Esim. Ennen tein aamuaerobisen joka päivä ja nyt kolme viikossa jne 🙂

    • Täytyykin pistää mieleen kun näköjään kannatusta löytyy idealle 🙂

  4. Mielenkiinnosta kyselen, että kuka sua valmentaa :)? Kannatusta täältä myös tuolle mitä punttimimmi ehdotti!

    • Mua valmentaa Badass Fitness team ja Timo Eloranta 🙂

  5. Moi! Tämä nyt on erittäin ohi aiheen, mutta kirjoittelit aiemmin hormoonikierukkakokemuksistasi. Päätitkö pitää kierukan, miten on toiminut? Itselläni on ja en ole varma miten suhtautua tähän 3vkn jälkeen.. 🙂

    • Moikka!
      Päätin pitää kierukan, joka on nyt ollu mulla vähän yli vuoden. Se on tosi huomaamaton, ei mitään oireita ja menkat melkein jääny pois. Ainut vaan et välillä ennen menkkoja huomaa kyl hormonien vaikutuksen pienenä kiukkuna 😀 Iho-ongelmia on vielä jonkin verran, mutta nekin pois päin menossa. Mulla oli ekat 2 kuukautta ihan tuskaa, mut sit alko helpottaa et toi 3 vkoa on vielä tosi lyhyt aika arvioida mitä vaikutuksia siitä jää 🙂

  6. Onko sun aamuaerobiset hölkkää, juoksua, kävelyä vai HIITiä? Kun syöt about 2kg kasviksia päivässä, niin mitä ne yleensä on? Saatko syödä dieetillä vapaasti vaikka parsakaalia, tomaattia yms? Huippukunto btw! Tsemppiä!!

    • Mulla on vapaat kädet aamuaerobisen suhteen, kunhan sykkeet pysyy korkealla. Yleensä teen intervallityyppisesti salilla, koska se on kaikista kätevintä siellä. En juokse kovin paljoa, koska se rasittaa jalkoja aika lailla. Kunto/voimapyörä ja crossari/porraskone on lempparit. Syön muun muassa kurkkua, tomaattia, herkkusieniä, kesäkurpitsaa, paprikaa, sipulia, avokadoa ja yrttejä.. Vaihtelee tosi paljon ja mitä mieli tekee.. Kiitos paljon tsempistä 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta