”Näytät jo aika sairaalta, toivottavasti kisat on kohta”

Kuului otsikon mukainen kommentti mun Snapchattiin tänään. Lisäsin aamulla kuvan aamukunnosta, johon sitten eräs snäpin seuraaja oli kommentoinut, että onpa sairaan näköistä.

bikinifitness-dieetti

Valmentajan viime viikonloppuinen läksytys on mennyt perille, koska olen vetänyt treenit tällä viikolla ihan sata lasissa. Ja tänä aamuna sain taas nähdä sen, että kummasti se oma asenne vaikuttaa kehitykseen ja rasvan palamiseen. Ruokavalioon ja treeneihin ei ole tehty mitään muutoksia, mutta paino oli maanantaina 55,4 ja nyt se oli humahtanut alaspäin ollen 54,6 kiloa. Toki paino ei ole se ainut, eikä tärkein mittari, jolla kehitystä seurataan näin dieetillä, mutta se antaa kuitenkin valmentajalle suuntaviivaa siitä, mihin suuntaan ollaan menossa. Vielä on muutama kilo matkaa karsintapainoon ja siitä paino tulee todennäköisesti tippumaan 50 tuntumaan, mikäli SM -kilpailuun pääsen.

Mä haluan nyt puhua tästä samasta aiheesta, josta olen muutaman kerran jo tänne blogiin kirjoittanut. Nimittäin salitreenin ja fitness kilpaurheilun eroista. Ne kun ovat kaksi ihan täysin eri asiaa.

Tässä dieetin viimeisillä viikoilla, kun rasvaa alkaa olla niin vähän, että ennen niin muhkeat pakaralihakset tuntuvat liimautuvan luihin kiinni, niin voin sanoa, että tämä ei ole se rasvaprosentti, jossa haluaisin ympäri vuoden olla, ei todellakaan!

Tässä vaiheessa ei voi puhua enää naisellisuudesta ja pää on pidettävä todella kylmänä, jotta osaa suhtautua muuttuneeseen ulkomuotoon!

Mä ymmärrän kyllä tuon kommentoijan huolen ja kommentti oli ihan hyvällä mielellä heitetty tsemppeineen kaikkineen. Ihmisten tulisi kuitenkin ymmärtää, että fitnessurheilu on ihan todellista urheilua ja aina kun on kyse kilpaurheilusta, viedään asiat aina vähän pidemmälle, kuin normaalisti olisi tarpeellista.

Kenellekään ei ole hyödyllistä keikkua alle 15 rasvaprosentissa varsinkaan naisena, mutta mikäli haluaa sijoittua hyvin, ei ole vaihtoehtoja.

Se vaatii uhrauksia, nälän näkemistä, aikaisin heräämistä, aerobisia henki vinkuen, kovia treenejä, harjoittelua, pitkäjänteisyyttä, täsmällisyyttä, himojen hallitsemista, kivun sietokykyä, väsymyksen sietämistä, näitä kaikkia yhdessä ja paljon muuta!

Fitnessbuumi on vähän jo menossa poispäin ja kisoissa tuntuu olevan mukana vain kourallinen niistä, jotka ovat aikoinaan aloittaneet bikini fitnesissäkin kilpailemisen.

Mä voin sanoa rehellisesti, että vaikka tämä mun dieetti on ollut fiksuin koskaan, on se ollut myös rankin!

Onneksi jatkossa dieetit voidaan pitää lyhyempinä, kuin tämä 22 viikkoa, joka tällä kertaa on dieetin pituus valmentajan vaihdon myötä. Mehän siis haluttiin vain ottaa varman päälle, että pääsen kuntoon ja sen vuoksi dieetti on ollut näin pitkä.

Jatkossa paino tullaan pitämään lähempänä kisakuntoa, jolloin dieetti voi hyvin olla puolet lyhyempi.

Vaikka mä olen nyt dieettimoodissa, niin mulla on elämässä myös paljon muita asioita, joista nautin. Mä odotan myös dieetin jälkeistä aikaa, jolloin voin herkutella silloin tällöin, viettää iltaa rakkaan kanssa ja elää niin kuin ”normaalit ihmiset”.

Tämä kisatouhu on normaalista kaukana.

Jos mietin, että millaisessa kunnossa haluaisin olla vuoden ympäri, niin se on varmaankin kesän alussa, jolloin olin bikinikunnossa, mutta suonet eivät pullotelleet mahasta ja käsivarsista. Jotain tälläistä, kuin alla.

bikinifitness

On vaikea sanoa, mikä mun rasvaprosentti on tuolloin ollut, mutta veikkaan, että vähän alle 20. Tuossa kunnossa on täysin mahdollista pysyä ilman mitään kisadieettejä! Tuo on mahdollista 80/20 ajattelulla. 80 prosenttia puhdasta syömistä ja 20 prosenttia herkuttelua. Intensiivistä treeniä ja ehkä vähän aerobista.

Mulla on pelkkiä positiivisia kokemuksia kisadieeteistä, mutta mä haluan sanoa teille kaikille nuorille tytöille, että olkaa realistisia ja miettikää, että onko kaikki se kärsimys oikeasti sen kisakunnon arvoista!

Mä käyn usein tätä arvokeskustelua itseni kanssa ja tunnen vielä saavani kisaamisesta sen verran lisäarvoa, että haluan sitä tehdä nyt ja myöhemminkin, joka pitää mut motivoituneena.

Ulkonäkö on kuitenkin katoavaista ja sen vuoksi ”laitan rahaa pankkiin” myös muihin asioihin mun elämässä. Työelämässä menestymiseen, yrittäjyyteen, opiskeluun, parisuhteeseen, perheeseen ja ystäviin. Tässäkin lajissa tulee se ikä joskus vastaan ja sen vuoksi haluan rakentaa vahvan pohjan myös muista asioista mun elämässä.

Mä olen tehnyt oman valintani lähteä tälle dieetille näyttää tältä suoneikkaalta tytöltä, joka joidenkin silmään on varmasti hyvinkin friikin näköistä.

Valinta on täysin tietoinen ja tietoinen silläkin tavalla, että tiedostan myös riskit.

Kilpaurheilu on aina veitsen terällä taiteilua, sitä en voi kieltää. Mulla on onneks fiksu valmentaja ja tiedän, että peli puhalletaan heti poikki, jos jotain poikkeavaa ilmenee. Mä menen tässä hommassa terveys edellä ja mun valmentaja myös tietää sen.

Mä haluan tosiaan vähän herätellä teitä tähän todellisuuteen ja niin kuin olen usein puhunutkin, haluan olla rehellinen tämän kisa-asian suhteen.

Fitness ei vääristä ajattelutapoja, se on epätietoisuus, joka tämän koko salitouhun ja fitnesin ympärillä pyörii. Tiedostakaa nyt hyvänen aika kilpaurheilun ja saliharrastuksen ero!

pauliinafitworld

22 vastausta artikkeliin “”Näytät jo aika sairaalta, toivottavasti kisat on kohta””

  1. Todella hyvä ja fiksu postaus! Mutta siitähän sen tietää, että alkaa olla lähellä kisakondista kun näitä kommentteja alkaa tulemaan. Ulkopuolisen silmiin ehkä näyttää liian rasvattomalta ja sairaalta, mutta vähänkään lajia seuraavan silmiin taas ei.

    Kiva että kirjoitat näin rehellistä tekstiä!

  2. Moi!
    Pakko todeta, että kateelliset ne vaan pistää negatiivisia kommentteja. Moni ei tohon kisakuntoon pysty. Onneksi osaat pistää luun kurkkuun noille tyypeille jo kättelyssä. Oot uskomaton motivaattori! Tsemppiä kisoihin!:)

    • Moikka! Joo kyllähän tää homma aika paljon päätä ja sisua vaatii 😀 Ihan mahtava kuulla ja kiitos tsempeistä! 🙂

  3. Hyvä postaus mutta lukijan toive, älä korosta noin paljon tekstiä, vie lukumukavuutta erittäin paljon pois.

    • Hyvä kun sanoit, rajoitan sitä jatkossa! 😀

  4. Oot kyllä fiksuin bikinifitness-kisaaja jonka tiedän! Tosi hyvä postausja hyviä ajatuksia. Huomaa kyllä että olet päässyt ulos ns. fitnesskuplasta, mikä on hieno juttu! On todellakin tärkeää panostaa myös muihinkin asioihin elämässä kuin vain siihen treeniin syömisiin ja ulkonäköön 😊 Mahtava kunto sulla vaikkakin pidänkin enemmän juurikin tuosta off-kunnon kuvasta 😄 Tsemppiä dieetin loppuun viemiseen ja kisoihin! 😉

    • Oi, oon imarreltu, kun kuulen tuollaista! Hehee niin mäki varmaan enemmän 😀 Kiitos paljon tsempeistä! 🙂

  5. Hyvä kun nimenomaan korostat erikseen kisakunto-normaalikunto. Onneksi mediassakin on valistettu, ettei kisakunto ole hyvinvointikunto vaan tilapäinen tila. Oletko jo miettinyt kisan jälkeistä reverseä?

    • Nimenomaan näin, hyvin sanottu! 🙂 Oon sitä jonkin verran pohtinut. Mä aion jatkaa Badass fitnesin ja Timo Elorannan valmennuksessa myös syksyn kisojen jälkeen ja ainakin itsellä on tällä hetkellä fiilis, että kisaan myös ensi keväänä. Dieetiltä tullaan laskeutumaan normaaleihin kaloreihin varmasti hillitysti ja kunto pidetään siistinä, jotta tulevat dieetit voivat olla 6-10 viikon pituisia. Onneks ei tartte noita juttuja itse pohtia, kun Timo hoitaa fiksun ajatustyön mun puolesta ja mä vain noudatan ohjeita 🙂

  6. Hei! Ensimmäistä kertaa kirjoitan. Ihan huippua, ettet yritäkään kieltää tuollaisen hurjan dieettamisen terveydellisiä riskejä ja haittaa.
    Niin monesti lukee finessblogeja, joissa nämä kaikki kielletään ja se on niin lukioiden älykkyyden aliarvioimista.
    Itselläni meni 3 vuotta aikaa buustata kilpirauhasen takaisin toimintaan. Mutta nämä on valintoja – kuten itsekin totesit.
    Tsemppiä kisaan! 🙂

    • Nimenomaan juuri näin. Mua itseäni kauhistuttaa, millaisia mielikuvia varsinkin nuorille tytöille annetaan dieettamisen terveellisyydestä ja sitten sitä ollaan jollain helvetin kisadieetillä vuoden ympäri, ei hyvä… Kiitos paljon tsempeistä! 🙂

  7. Hei tää nyt ei ihan suoranaisesti liity tähän postaukseen, eikä tää välttämättä oo ihan ykkös paikka kysellä tämmösiä, mutta oot niin fiksun ja ihanin oloinen ihminen että tää tuntu turvallisimmalta paikalta tulla kysymään tätä asiaa. Oon käynyt salilla nyt aktiivisesti noin vuoden. Tykkään tosi paljon treenata ja käyn aika usein. Tykkään myös pitää ruokavalion siistinä koska siitä saa paremmin energiaa. Kesällä aloin kuitenkin näkemään vähän outoja muutoksia mun kropassa, esim suonet käsissä alkoi pullistumaan aika voimakkaasti treenin aikana ja jäivät vielä muutamaksi tunniksi koholle. Nykyään suonien tilanne on paljon näkyvämpi, ne ovat oikeastaan koko ajan koholla.. Syönköhän liian vähän rasvaa vai mistä johtuu? Rasvaa mulla tulee päivän aikana :1 tl pellavansiemenrouhetta ja sitten syön yhden kokonaisen avokadon. Lihana käytän tonnikalaa, kanaa ja kalkkunaa niin niistä sitten vähän. En käytä öljyjä paistamiseen. Olen lukenut että ennen treeniä ei kannata nauttia paljoa rasvaa eikä sen jälkeen, sen takia jää vaan kaks ateriaa milloin viittin lisätä rasvaa.. Vai onko toi ihan höpönpöppöä toi ennen ja jälkeen välttely? Hävettää nää suonet ja luulen että lihasten kasvukin on aika tyssäytynyt.. Toivottavasti keksit jotain neuvoa, tarvisin kipeesti. Kiitos jo etukäteen ja onnea kisoihin❤

    • Aina saa laittaa kysymyksiä ja vastaan parhaani mukaan! 🙂
      Ainakin kuvailemasi perusteella kuulostaa siltä, että sulla on alhainen rasvaprosentti. Suonet tulevat silloin näkyviin, kun ihon alla ei ole ylimääräistä rasvaa. On tosin vaikea sanoa näin näkemättä sua ja tietämättä sun kokonaiskaloreita, että mistä voi tarkalleen olla kyse. Kuulostaa siltä, että hyviä rasvan lähteitä voisi olla hiukan enemmän ruokavaliossa. Niitä on hyvä olla naisella vähintään 50g/päivä, enemmänkin. Pitäis katsoa sun kokonaiskulutus ja ruokavalio kuntoon. Toki voi olla, että suonet on perinnöllisiä. Salitreeni muokkaa kehoa ja lisääntynyt lihasmassa polttaa rasvaa tehokkaammin ja kuin itsestään rasvaprosentti laskee.
      Tuosta rasvan syömisen ajankohdasta ollaan montaa mieltä. Mulla ei ole siihen suoraa mielipidettä, koska olen toiminut molemmilla tavoin, enkä ole huomannut mitään eroa treeneihin tai kehitykseen.
      Mun neuvo olis siis kattoo ruokavalio kohdilleen ja jatkaa salitreeniä.
      Toivottavasti vastauksesta oli jotain apua, kiitos paljon onnen toivotuksista <3

  8. Sulla on kiva ja hyvä blogi, jossa paljon asiaa. Mutta mulla jää lukematta tuon fonttivalinnan vuoksi. Tuo iso fontti, vai onko korostus, tuntuu lukijasta kuin huutaisit.

    Korostaa voi joskus ja jotain, mutta ei puolta tekstistä!

    • Kiitos paljon, mukava kuulla! 🙂 Tuolla olikin jo aiemmin kommentti liittyen samaan asiaan, rajoitan korostusta jatkossa! 🙂

  9. Todella fiksu teksti ja täyttä asiaa- jälleen! Vaikka en itse ole koskaan lavoille kivunnut niin kyllähän sen tietää ettei fitness kilpaurheiluna, ja nimenomaan kisoja edeltävinä viikkoina ole tervettä ja kroppa on siinä kunnossa, jollaisessa sitä ei tosiaan voisi (terveyden nimissä) ylläpitää off-kaudella. Mielettömästi tsemppiä loppurutistukseen ihana, etköhän sä sieltä kisoista saa jotain mukavaa kotiintuotavaa, näytät nimittäin mielettömän upealta <3

    • Juuri näin! 🙂 Oi kiitos paljon, toivotaan tosiaan niin! 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta