Motivaation askeleet

Joku kysyi multa taannoin, että onko oikeasti niin, että aamuaerobiselle lähteminen ei ole mulle koskaan pakkopullaa. Olin sanonut aiemmassa postauksessa, että en koe niitä tai treenaamista pakkopullaksi näin dieetilläkään.

Ja kyllä mä voin niin sanoa, että vaikka tässä ollaan kohta 20 viikkoa menty, niin ei, ne eivät ole tuntuneet pakkopullalta koko tänä aikana. Jostain maan kolosesta sitä on kuitenkin aina saanut kaivettua energiaa.

Mun mielestä ajattelulla on todella suuri merkitys siihen, miten asiat kokee. Kun lähden aikaisin aamulla salille, niin pyrin ajattelemaan, että olen täynnä energiaa, mä jaksan ja mä pystyn siihen. Loppujen lopuksi se meidän mieli on kaikista isoin este erilaisten asioiden saavuttamiselle.

Meidän mieli voi olla meidät lamaannuttava tai eteenpäinvievä asia.

fitnessmotivaatio

Paljon puhutaan motivaatiosta ja mistä asioista sitä voi ammentaa. Mä motivoin itseäni paljon sisäisellä puheella ja saatan mä joskus treeninkin aikana hokea itselleni, että ”12 menee” tai ”sä pystyt siihen kyllä”. Kun teen päätöksen, että se tanko nousee maasta niin hyvin suurella todennäköisyydellä se silloin nousee sieltä.

Mä kerroin edellisessä postauksessa, että valmentaja sanoi, että kisakunto on valmis. Mä olen nyt viikon mennyt ruokavaliolla, jossa on oikeasti todella paljon hiilihydraatteja ja keho ottaa vain enemmän tulta alleen. Nyt on tarkoituksena täyttää tyhjentyneitä lihaksia ja hakea sitä bikiniin kuuluvaa muhkeutta lihakseen. Paino on tästä huolimatta jatkanut laskuaan 200 gramman viikkovauhdilla.

Ilmeisesti jokaisessa dieetin eri vaiheessa on omat hyvät ja huonot puolensa. Tässä vaiheessa ehdottomasti parhain puoli on se, että tiedän, että olen ainakin takuuvarmasti kunnossa. Huono puoli on sitten se, että vaikka tiedän, että olen kunnossa, niin mulla ei ole lupaa ottaa rennommin. Treenit vedetään edelleen sata lasissa.

On paljon helpompaa, kun on konkreettinen tavoite, eli esimerkiksi painonpudotus. No onhan mulla se 100-200 gramman rasvanpolttotahti, mutta näin tavoitteellisena ihmisenä sitä kaipaa aina vähän enemmän.

Mä oon löytänyt tavan kohdistaa mun energia ja motivaatio ja se on yksinkertaisesti se, että joka treenissä annan kaikkeni ja annan asioiden mennä omalla painollaan.

Mä pohdin tässä yhtenä vähän takkuisempana aamuna (jolloin oikeasti istuin ensimmäistä kertaa salin pukkarissa vartin hakemassa sitä motivaatiota!), että miten kasvattaa motivaatiota joka ikinen päivä. Ajattelin jakaa siitä muodostuneet ajatukset myös teille lukijoille.

Unohda ulkopuoliset

Joku voi kertoa sinulle, että olisi hyödyllistä laihduttaa tai liikkua enemmän, mutta kukaan toinen ei voi saada sinua liikkeelle, jos et itse sitä halua. Päätä, että pystyn tähän itse.

Hyväksy, että ei ole täydellisiä päiviä

Voisin pitää tätä tärkeimpänä asiana, jonka olen joutunut hyväksymään vuosien mittaan. Todennäköisesti koskaan ei ole täysin täydellistä päivää treenata. Välillä väsyttää, jotain paikkaa kolottaa, ulkona sataa, ei vain yksinkertaisesti huvita, lista on loputon. Märehtiminen ei auta! Joka päivä löytyy joku syy, miksi ei tarvitse treenata. Unohda ne ja tee!

Aseta itsellesi tavoite

Jos treenaat sen vuoksi, että sulle tulee siitä parempi omatunto, niin en arvostele. Treenaamisesta tulee kuitenkin huomattavasti mielenkiintoisempaa, kun uskallat asettaa itsellesi tavoitteita. Ne voi olla hyvinkin pieniä juttuja. ”Lupaan keskittyä tähän sarjaan”, ”asetan painot niin, että viimeiset 3 toistoa tuntuvat”, ”laitan salilaukun illalla valmiiksi, jotta aamulla on helpompi lähteä treenaamaan”. Kuka sanoi, että tavoitteiden pitää olla jotain vuoren kokoisia asioita? Ihan näin pienistä asioista mäkin haen sitä motivaatiota joka päivä!

Treenaa järkevästi!

Moni treenaa aivan liikaa ja liian vähällä energialla. Monesti ihan 3-5 treenikertaa viikossa riittää ylläpitämään hyvinvointia ja jos puhutaan kehonmuokkauksesta, niin saavuttamaan muutoksia vartalossa. Se, mitä tavoittelet, tulee olla selkeää. Et voi kasvattaa lihasmassaa samaan aikaan ja treenata samanaikaisesti maratonille. Lopputuloksena on väsynyt keho, jossa tulokset junnaavat paikallaan. Jos et itse osaa järkeistää harjoittelua, niin ota avuksi ammattilainen! Ei me personal trainerit turhaan olla olemassa ammattitaitomme kanssa.

Se ei siitä helpommaksi muutu

Vaikka kuinka haluaisin sanoa, että huomenna aloittaminen on helpompaa, niin en voi niin sanoa, koska se ei ole totta. Siksi kannattaa aloittaa tänään, ei ensi viikolla. Et voi koskaan päästä perille, jos et aloita jostain.

pauliinafitworld

4 vastausta artikkeliin “Motivaation askeleet”

  1. Taisin olla minä joka kysyi sun motivaatiosta. Kiva kun vastasit. Todella hyviä ajatuksia. ”meidän mieli on kaikista isoin este erilaisten asioiden saavuttamiselle” on niin totta. Pitää vain päättää eikä jää odottamaan sitä ”oikeaa hetkeä” Tehdä eikä miettiä liikaa. Ja todella hyvä päätös tuo jatkaa kisakunnon ylläpitämistä eikä lähteä lipsumaan vaikka kunto olisikin valmis.

    • Mukava, että sait vastauksen 🙂 Nimenomaan, muuten sitä herää joku päivä tajuten, mitä kaikkea onkaan jättänyt tekemättä ikuisen pohtimisen vuoksi 🙂

  2. Tosi hyvä postaus, jälleen kerran. Itseäni eniten aikanaan motivoi liikkumaan ajatus jota hoin itselleni: vuoden päästä kiität itseäsi että aloitit tänään.

    Hurjasti tsemppiä loppurutistukseen, täällä ruudun toisella puolella seurataan sua silmä tarkkana ja peukut pystyssä! 🙂

    • Kiitos, mukava kuulla! 🙂 Ja kiitos paljon tsempeistä, ihana kuulla! 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta