Millainen on kisadieettiläisen päivä? Treenit, ruokailut ja paljon muuta

Viimeinen kunnollinen ”työviikko” ennen kisoja alkaa olla jo lopuillaan. Vaikka niin malttamattomana olen tätäkin viikkoa odottanut, niin jonnekin se on hujahtanut ihan huomaamatta.

Kisadieetin toteuttaminen vaatii tällä hetkellä kaunistelemattomasti varmastikin sellaiset 5-6 tuntia päivästä. Elämä on kaukana glitteristä ja ruusuilla tanssimisesta, jota tämä laji tälle tasolle mentäessä ei todellakaan ole. Tarvitaan todella organisointikykyä ja kärsivällisyyttä sovittaa kisadieetti yhteen opiskelujen, töiden ja oman yrityksen kanssa.

Mulla on ollut tänään vapaapäivä töistä ja koulusta ja ajattelinkin kertoa nyt ihan kellon tarkasti, millainen mun päivä on tänään ollut, niin saatte ehkä kuvaa siitä, millaista mun elämä on ollut kohta viimeiset 20 viikkoa 😀

Klo. 7 herätys – Nukkumaan olin mennyt jo kymmenen jälkeen. Uni on tärkein asia palautumisessa!

Klo. 7-7.30 heräilyä, salilaukun pakkausta, kahvia ja BCAA juomaa.

Klo. 8 Salilla 40 minuutin aamuaerobinen intervallina kuntopyörällä. Kummasti sitä lähtee vielä tehoja, vaikka toisiksi viimeistä viikkoa viedään. Valmentajan sanoin, urut auki!

diet-3weeksout

Klo. 8.40-9.00 Venyttelyä, kehonhuoltoa ja dynaamisia venytyksiä

Klo. 9 Päivän ensimmäinen suihku 😀

Klo. 10 Kotona aamiaista ja vähän lisää kahvia. Aamiaiseksi muun muassa tuttua ja turvallista puuroa. Hiilareita on nyt mukana runsaasti! Päivän vitamiinit otan aina aamuisin!

Klo. 10-12 Tenttiin lukemista ja yrityksen paperiasioiden hoitoa

Klo. 12 Lounas. Tulee siis aika pian aamiaisen jälkeen. Työpäivinä väli venyy maksimissaan 4 tuntiin, joka on itseasiassa itselleni liian pitkä väli!

terveellinen-lounas

Klo. 12.30-15. Kaupassa käyntiä (kasviksia ja kananmunia saa olla hakemassa joka päivä nykyään), solariumia (pieni pohjaväri kisarusketusta varten, itseruskettavat ovat pannassa kisoihin asti, jotta saadaan mahdollisimman tasainen väri!) Hieman lisää tenttiin lukua ja pt-asiakkaita.

Klo. 15 Päivän toinen ateria, joka on siis myös lämmin ateria. Mun dieetti ei ole mikään maitorahkakuuri! 😀

Klo. 15.30 Salilaukun pakkaamista uudelleen, treenijuomien mittaamista, vaatteiden ja kenkien etsimistä. Itsensä keräilyä 😀 Vähän lisää kahvia. Ja ei kun bussipysäkille!

Klo. 16.30 Treenin aloitus lämmitelyllä. Sen jälkeen ylävartalon avauksia. Teen hyvän olkapäätreenin kestoltaan 45 minuuttia. Treenin päätteeksi 15 minuuttia aerobista porraskoneessa. Treenin jälkeen rullailua ja venyttelyä. Mars päivän toiseen suihkuun.

kisadieetti-treeni

Klo. 19 Vihdoin kotona. Salilaukun purkamista ja lohi paistumaan pannulle. Illat on aika multi taskingia. Samaan aikaan porisee seuraavan päivän riisit, lohen jälkeen suoraan kanat pannulle seuraavaksi 3 päiväksi…

Klo. 19.30 Päivän kolmas ateria. Lohisalaattia ja riisiä, nam! Ehdottomasti päivän kohokohta.

Klo. 19.30-20 Ruokien punnitsemista huomista työpäivää varten, muiden päivien ruokien pussittamista, tiskaamista, siivoamista, avaan koneen, jotta voin kirjoittaa blogia ja tehdä vielä asiakkaalle ohjelman.

Klo. 20.30 Päivän ensimmäinen hetki vaakatasossa, koneella, tehden töitä, taas 😀

Klo. 21.30 on viimeistään nukkumaanmenoaika. Iltapalaksi vielä munakasta ja ehkä kasviksia. Herätyskello soi seuraavana päivänä viimeiseen työpäivään ennen ”kisalomaa” klo. 5.45.

Tämä päivä on organisoinniltaan ja ajankäytön suunnitellultaan vielä helppo, koska en ollut tänään töissä tai koulussa. Kuvitelkaapa kaikki tuo tekeminen päivälle, jolloin olen sen 6-8 tuntia koulussa tai töissä. Kun tätä kilpaurheilua elää, niin punnitaan todellakin se oma tahto pysyä sitoutuneena tähän hommaan. Se tulee todellakin viemään suurimman osan ajatuksista, ajasta ja elämästä. Jos siis mietit kisaamista, kannattaa miettiä, että oletko valmis uhraamaan siihen aikaa monta tuntia päivästä.

Mä olen vuosien mittaan keksinyt ne omat hyväksi koetut tavat toteuttaa arkiset asiat, mutta kyllä se multakin välillä vaatii kärsivällisyyttä. Nautin kuitenkin treenaamisesta ja siitä hyvästä olosta, jonka saan säännöllisestä rytmistä syömisessä, että en vaihtaisi sitä pois. Toki välillä täytyy osata ottaa rennosti ja kisojen jälkeen viikonloput tulevat olemaan rennompia. Varmasti myös lepoviikko tulee silloin tarpeeseen. Tälläistä se elämä kuitenkin on kisadieetin ajan ollut. Rankkaa, mutta niin palkitsevaa! 🙂

 

pauliinafitworld

10 vastausta artikkeliin “Millainen on kisadieettiläisen päivä? Treenit, ruokailut ja paljon muuta”

  1. Mikä siitä tekee rankan? Ruuan niukkuus? Mietin lähinnä millaista oma kiireeni on….5.30 juosten töihin (tunti suuntaansa), töitä 7-9h, lapset päiväkodista, ruuat, omat koulutehtävät, lasten harrastukset, oma mahdollinen päivän toinen treeni ja sitten iltahommat kotona. Aamulla sama alusta. Mutta en silti koe sitä mahdottoman rankkana, ja johtuisiko se vain siitä, että saan syödä kuitenkin ihan kuinka tahansa…

    • Mä en edelleenkään syö kovin niukasti 😀 Ehkä meillä on erona se, että olen kilpaurheilija, jolla on tiukat tavoitteet kisojen suhteen. Varmasti sullakin on, mutta se on ainakin yksi suuri eroavaisuus.

  2. Mua pisti silmään ”yksinäisyys” kaipaatko yhtään sosiaalista seuraa, ystäviä tms. menoja kisadietillä? vai meneekö ihan keskittyen itseensä? Ja pysyykö stressi paremmin hallinnassa kun jos et olisi töissä/opiskelemassa?

    • Kaipaan kyllä. Nämä viimeiset viikot ennen kisoja ovat rankkoja juuri siksi, että todellakin on ne tarkat treenit ja ruokailut, joita täytyy noudattaa, jos haluaa pärjätä. Silloin jää pakostikin sosiaaliset menot ja ystävien näkeminen vähemmälle. Alkudieetillä ei ollut vielä niin paljon treenejä ja varsinkaan sitten rakennuskaudella, jolloin saatan hyvin skipata treenit, jotta ehdin nähdä ystäviä. Nää vikat viikot täytyy nyt vaan painaa laput silmillä, mutta mun ystävät onneks ymmärtää sen.
      Kyllähän se pysyy ja varsinkin nyt, kun viimeistelyviikko alkaa, niin ajasta ennen kisoja täytyy saada mahdollisimman stressintöntä. Sen vuoksi olenkin töistä ja koulusta lomalla koko kisaviikon.

  3. Helpolta vaikuttaa verrattuna suurperheen pyörittämiseen😉 ja lasten kanssa vielä nukkuminenkin on aika usein mitä sattuu..
    Mutta valintojahan nämä ovat😊 tsempit loppuun!

  4. Mietin kanssa, että kuulostaa kyllä ihan mun normaalilta kiireiseltä päivältä.. 😀 Yhtään kokemaasi rankkuutta väheksymättä..!
    Teen toista maisterin tutkintoa, olen samaan aikaan töissä, treenaan tavoitteellisesti salilla ja valmistan & punnitsen myös kaikki ruokani itse.. Tosi energisenä jaksaa kuitenkin yleisesti kaikki päivät, kai se on sitten tuo ruoan niukkuus joka tekee kaikesta ekstra rankkaa, kuten ylinkin kommentoija totesi..?

    • En edelleenkään syö niukasti. Jokainen kokee varmasti asioiden rankkuuden eri tavalla. Mulla on se eroavaisuus, että olen urheilija. Kovat tavoitteet asettavat aina omat paineensa.

  5. Kyllä hattua pitää nostaa tuolle sinun omistautumiselle ! Se että jaksaa päivästä toiseen painaa niiden omien unelmien ja tavoitteiden eteen on todella ihailtavaa. Jokaisella meistä on varmasti ne omat haasteet arjessa, mutta kun suunnittelee arjen hyvin niin sehän on jo melkein kun puoliksi tehty.
    Näin ulkopuolisen silmin oot kyllä ihan mielettömässä kunnossa ja on ollut mielenkiintoista seurata ”sun matkaasi” tuleviin kisoihin ja ihana huomata ettei dieetillä oleminen ole pussikeitto dieettejä näin kärjistetysti ja nuutunutta oloa vaan oikein toteutettuna siitä voi jopa nauttia. Ja että kireään kuntoon voi päästä kuitenkaan olematta syömättä. Oot iso inspiraation ja motivaation lähde ainakin mulle, joten iso kiitos siitä! 🙂
    Tsemppiä vielä viimeisiin viikkoihin ja kisoihin!!

    • Kiitos paljon ihanista sanoista. Ja juurikin tuota olen halunnut tuoda blogissa esille, että oikein toteutettuna ruokavalio ei ole sitä pelkkää kanaa ja parsaa ja tästä hommasta voi oikeasti nauttia, vaikkei moni ulkopuolinen sitä varmasti uskokaan 😀 Kiitos paljon!! 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta