Laihaläskistä fitnessmimmiksi 3 vuodessa!

Mä en ole suinkaan aina ollut näin lihaksikas, rasvaton, enkä ainakaan oman tuntemukseni mukaan suhteellisen fiksu, mitä tulee syömiseen ja treenaamiseen. Niinhän se menee joka asiassa, että jostain sitä pitää aloittaa, jotta voi joskus olla hyvä!

Mä aloitin mun fitnessuran vuonna 2013, jolloin kilpailin ensimmäisissä bikini fitness kilpailuissani sijoittuen 8:nneksi yleisessä sarjassa.

Tässä säännöllistä syömistä ja treeniä takana n. vuosi. Saliharrastus ei kuitenkaan ollut uusi, 15-vuotiaasta asti siellä käyneenä
Tässä säännöllistä syömistä ja treeniä takana n. vuosi ja n. 2 kuukautta ensimmäisiin bikini kisoihin. Saliharrastus ei kuitenkaan ollut uusi, 15-vuotiaasta asti siellä käyneenä
Tässä samoihin aikoihin, keväällä 2013.
Tässä samoihin aikoihin, keväällä 2013.
bikinidieetti2013-1
Ensimmäiset bikini fitness kilpailut keväällä 2013

Mun ensimmäinen dieetti oli se kuuluisa 1500 kalorin dieetti. Ei tuossa lihasta ollut nimeksikään, ainoastaan alle 12 rasvaprosenttiin vedetty tyttö. Aloitin heti kisojen jälkeen uuden valmentajan opissa ja alettiin laittaa mun metaboliikkaa kuntoon (vaikkei siinä vikaa ollutkaan, puuta täytyy koputtaa!), niin haluttiin saada mun kroppa toimimaan optimaalisesti. Ruokaa siis reilusti lähelle 3000 kaloria päivittäin ja treeniä isoilla painoilla ja liikkeillä! Salille menin suunnilleen kisoja seuraavana päivänä. Tavoite oli asetettu vuoden päähän kevään 2014 kisoihin!

Salista ei tingitty ja sinne mentiin 4-6 kertaa viikossa ja syötiin hyvin!
Salista ei tingitty ja sinne mentiin 4-6 kertaa viikossa ja syötiin hyvin!
Uusi valmentaja vaati paljon ja hyvä niin! Salilla treenattiin oikeasti ja kehitystä seurattiin jatkuvasti. Treenipainoja nostettiin progressiivisesti välillä hulluuden partaalla!
Uusi valmentaja vaati paljon ja hyvä niin! Salilla treenattiin oikeasti ja kehitystä seurattiin jatkuvasti. Treenipainoja nostettiin progressiivisesti välillä hulluuden partaalla!
Painoa kertyi vuoden aikana 9-10 kiloa. Ei sen enempää, vaikka riisiä meni parhaillaan kattilallinen päivässä! Treeni kulki ja olo oli hyvä. Paljastan lopussa, oliko se kuitenkaan järkevää
Painoa kertyi vuoden aikana 9-10 kiloa. Ei sen enempää, vaikka riisiä meni parhaillaan kattilallinen päivässä! Treeni kulki ja olo oli hyvä. Paljastan lopussa, oliko se kuitenkaan järkevää
Elämäni toinen kisadieetti aloitettiin tammikuussa 2014. Tavoitteena Fitness Classic Bikini Junioreiden sarja
Elämäni toinen kisadieetti aloitettiin tammikuussa 2014. Tavoitteena Fitness Classic Bikini Junioreiden sarja
Noin kuukausi ennen kisoja alkoi näyttää siltä, että rasvakerroksen alta paljastuu hiukan eri näköinen paketti!
Noin kuukausi ennen kisoja alkoi näyttää siltä, että rasvakerroksen alta paljastuu hiukan eri näköinen paketti!
Toiset kisat ja 4:s sija Junioreiden sarjassa.
Toiset kisat ja 4:s sija Junioreiden sarjassa.

Sain palautetta, että rakenne on hyvä bikiniin ja sen vuoksi päätinkin jatkaa kisaamista ja asetimme valmentajan kanssa tavoitteen samalle vuodelle, Tampereen karsintoihin, joista oli tavoitteena SM-paikka ja oikeus kilpailla Nicole Wilkins kilpailussa. Kevään kisojen jälkeen olin muutaman kuukauden ”offilla” korkeammilla kaloreilla, mutta kunto pidettiin lähellä kisapainoa. Dieetti alkoi jo kesäkuussa ja kesä menikin treenatessa salilla. Välissä kävin Espanjassa kuukauden, joka toimi erittäin hyvin mielen rauhoittajana juuri ennen Tampereen karsintoja. Ei päässyt someen ja pystyin keskittymään täysiä dieettiin!

Kisojen jälkeen treenit jatkuivat ensin Suomessa, samaan progressiiviseen tyyliin. Jatkuvasti painotettiin X-mallin rakentamista oikeanlaisen treenin avulla.
Kisojen jälkeen treenit jatkuivat ensin Suomessa, samaan progressiiviseen tyyliin. Jatkuvasti painotettiin X-mallin rakentamista oikeanlaisen treenin avulla.
Myös lomalla treenattiin joka päivä!
Myös lomalla treenattiin joka päivä!
Kova työ kannatti ja Tampereen karsinnoista napsahti 2. sija. Tampereen kisa on jäänyt mieleen ehdottomasti hauskimpana kokemuksena kaikista kisoista.
Kova työ kannatti ja Tampereen karsinnoista napsahti 2. sija. Tampereen kisa on jäänyt mieleen ehdottomasti hauskimpana kokemuksena kaikista kisoista.
Karsintojen jälkeen oli n. kuukausi aikaa karistaa viimeinen rasva ja nesteet. Fitness Exposta tulikin SM pronssi ja Nicolesta 6.sija
Karsintojen jälkeen oli n. kuukausi aikaa karistaa viimeinen rasva ja nesteet. Fitness Exposta tulikin SM pronssi ja Nicolesta 6.sija

Nälkä jäi kovaksi SM pronssin jälkeen ja seuraava tavoite asetettiin kevään 2015 Fitness Classicin yleiseen sarjaan. Viikko pois salilta ja takaisin sorvin ääreen. Dieetti alkoi taas tammikuussa 2015. Elin tuolloin suurien muutosten aikaa ja elämässä tapahtui liian isoja muutoksia. Valmistautuminen kevään 2015 kisoihin oli synkkää aikaa ja on jäänyt ehkä vähän ahdistavanakin mieleen. Tuo aika oli suoritutumista ja vaati todella mielen lujuutta.

Itse huomaan omassa olemuksessa kevään jättämät jäljet. Olin niin väsynyt, että lavalle astuessa olisin halunnut olla kotona nukkumassa. Tässä ehkä kilpailu, jonka olisi voinut jättää väliin, mutta kuitenkin tein sen. Ehdottomasti opettavaisin kisa ja valmistautuminen kaikista.
Itse huomaan omassa olemuksessa kevään jättämät jäljet. Olin niin väsynyt, että lavalle astuessa olisin halunnut olla kotona nukkumassa. Tässä ehkä kilpailu, jonka olisi voinut jättää väliin, mutta kuitenkin tein sen. Ehdottomasti opettavaisin kisa ja valmistautuminen kaikista.

Kevään 2015 kisojen jälkeen olin ilman valmentajaa ja halusin ottaa ilon irti elämästä.

Jatkoin edelleen treenejä ja ruokavalion noudattamista, jotka itselleni tein. Viikonloppuisin herkuttelin, kävin reiveissä, näin ystäviä, nautin kesästä.

Kroppa alkoi pikkuhiljaa palautua ja sain voimat takaisin. Talvi oli onnellista aikaa. Annoin itselleni aikaa miettiä, milloin on seuraavan kerran oikea hetki kisata. Tiesin kuitenkin koko ajan, että kisata haluan. Itse suunnittelemani treeni- ja ruokavalio tähtäsi jatkuvasti siihen, että haluan lisää kehitystä ja sitä lihasta.

Kesällä 2015 astelin ensimmäistä kertaa Mayor’s Gymille, joka oli lopullinen niitti sille, että haluan jatkaa lajin parissa. Pääsin treenaamaan oikeiden ammattilaisten kanssa ja itse Mayor’sista tuli mulle kuin toinen koti, jota se on myös nykyään. Välillä niin yksinäinen laji sai ihan uusia lämpimiä puolia.

Mayorsilta viime elokuulta.
Mayorsilta viime elokuulta.
Tässä treenaan selkää joululomalla Tampereella pikkusiskoni Lauran kanssa. Treeneistä ei tingitty ja halusin jatkuvasti kehittää mun heikkouksia vahvemmiksi
Tässä treenaan selkää joululomalla Tampereella pikkusiskoni Lauran kanssa. Treeneistä ei tingitty ja halusin jatkuvasti kehittää mun heikkouksia vahvemmiksi

Kevään 2016 aika kypsyi ajatus syksyn 2016 Jyväskylän karsinnoista ja pyrkimisestä uudelleen Ben Weider kansainväliseen kilpailuun. Halusin valmentajan Mayorsilta, jotta saan mahdollisimman henkilökohtaista valmennusta. Jututin muutamaa tunnettua ammattilaista salilta, mutta lopulta päädyin Timo Elorantaan ja Badass Fitness teamiin. Timohan valmentaa myös mun pikkusiskoa, joka on todellinen body fitness junior lupaus ja on vienyt pokaaleja kotiin lajin parissa! Olin kuullut pelkkää hyvää Timosta.

Dieetti polkaistiin siis käyntiin 20 viikkoa sitten, jolloin sille lähdettiin 65 kilosta.

Tästä lähdettiin dieetille 20 viikkoa sitten.
Tästä lähdettiin dieetille 20 viikkoa sitten.

Hiukkasen liikaa oli herkuttelu viikonloppuja pidetty, kun dieetille lähdettiin. Nyt paino on 53,6 kilossa ennen viimeistelyviikon alkua.

Ja nyt ollaan tässä 1,5 viikkoa ennen kilpailuja.
Ja nyt ollaan tässä 1,5 viikkoa ennen kilpailuja.

Miten sitten oikein olen onnistunut muuttamaan kehonkoostumusta ja kasvattamaan lihasmassaa näinkin lyhyessä ajassa?

Olen noudattanut jatkuvasti tavoitteisiin tähtävää ruokavaliota- ja treeniohjelmaa

Olen ollut joko selkeästi rakennuskaudella, tai dieetillä. Näitä kahta ei voi tehdä samaan aikaan!

Olen kokeillut lukuisia eri metodeja ruokailujen ja treenien suhteen ja löytänyt itselleni sieltä sopivimmat

En ole luovuttanut missään vaiheessa

Mitä tekisin toisin?

Pysyisin lähempänä kisapainoa ja siirtyisin dieetiltä rakennuskaudelle fiksusti, portaittain. Näin ei ole aina tehty.

Kuuntelen kehoa enemmän ja lähden kisadieetille vain silloin, kun sekä mieli- että keho on kunnolla palautunut

Huolehdin tarkoin myös palautumisesta dieetillä ja sen ulkopuolella

Mitkä ovat tavoitteeni jatkossa?

Muokata kehonkoostumusta edelleen kiinteämmäksi ja bikiniin sopivaksi

Päästä kilpailemaan kansainvälisissä kilpailuissa. Valmentajan mukaan olemme vasta alussa ja parhaimmillani olen vasta 2-4 vuoden päästä

Voida kokonaisvaltaisesti hyvin. Kisakauden ulkopuolella nautin elämästä, mutta treenaan kovaa ja syön tarkasti. Herkkuja kuitenkaan unohtamatta!

 

 

 

pauliinafitworld

5 vastausta artikkeliin “Laihaläskistä fitnessmimmiksi 3 vuodessa!”

  1. Voisitko kirjoittaa postauksen tämän vuoden olympiasta, ja sun mielipiteistä? Oot aiemmin ainaki kirjottanut kiinnostavia postauksia ammattilaisista 😄

  2. Moikka!

    Mua kiinnostais hirveesti, että paljon sulla kuluu kokonaisuudessaan rahaa kilpailuihin valmistautumiseen? Tarkoitan rahaa, joka kuluu valmennukseen ja itse kisapäivään (rusketus, hiukset, muu ulkonäkö, kisalisenssi, joku muu kisamaksu? Jne…)
    Mua kiinnostais jossain vaiheessa alkaa tavoitteellisesti treenaamaan ja ehkä jopa kisoihin asti. Oon itse opiskelija ja tuntuu, että raha-asia on ainoa joka tällä hetkellä mietityttää…

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta