Kalorit nyt, käyttämäni lisäravinteet, mielipiteeni ketoosista – vastauksia osa 2

Tulipas vielä paljon mielenkiintoisia kysymyksiä, joihin nyt vastaan.

Kuinka paljon sulla oli offin lopussa kalorit ja kuinka korkeella ne on nyt?

Kalorit oli viimeisimmän offin lopussa yli 2500. Tällä hetkellä 2000 paikkeilla. Nostan niitä viikoittain lähemmäs omaa kulutusta.

Kuinka monta grammaa proteiinia on sun kropalle sopiva määrä?

Proteiinia tulee n. 1,5-2 g per painokilo tällä hetkellä.

Mikä on sun pt-n näkökulma siihen, että kun yritän kasvattaa lihasmassaa ja siksi en tarkoituksella tee aerobista, että kun käytän kuitenkin koiraani reippailla lenkeillä yhteensä n. reilun tunnin ajan päivässä, että kuinka paljon tuolla saattaa olla vaikutusta lihasmassan kerryttämiseen?

Tunnin pituinen reipas kävelylenkki lisää kulutusta jonkin verran, joten silloin se kannattaa huomioida päivittäisiin kaloreihin. En kuitenkaan usko, että sillä on ainakaan negatiivista vaikutusta lihasmassan kasvamiseen, jos ruokavalio on muuten kunnossa ja kropassa on tarpeeksi rakennusaineita ”kierrossa” päivän ympäri 🙂

Mistä sun sali ja myöhemmin kisa innostus lähti?

Mä lähdin aikoinaan salille 9 vuotta sitten, koska halusin vahvistaa mun kroppaa. Olen ollut aina hoikka ja halusin saada lisää voimaa. Ajauduin vähän kuin vahingossa aikoinaan salille, jolle tielle sitten jäin.

Kisainnostus lähti noin neljän-viiden vuoden päästä siitä, kun olin mennyt ensimmäistä kertaa salille. Halusin saada salitreenistä vielä enemmän irti ja halusin tehdä siitä tavoitteellista. Bikini fitness oli vasta rantautunut niihin aikoihin Suomeen ja koin heti, että se olisi laji mua varten. Mä olin noihin aikoihin muutamissa mallikilpailuissa, mutta koin, että urheilullinen laji on enemmän mua varten.

Miten sun vanhemmat otti asia vastaan? Tai mitä mieltä ne oli siitä?

Mun vanhemmat ovat aina kannustaneet mua kaikessa, mihin olen ryhtynyt. Toki aluksi kesti jonkin aikaa, että lähipiiri tottuu uuteen elämäntapaan. Asenteet ovat muuttuneet paljon ja varmasti kun vanhemmatkin näkivät, että lajin harrastaminen ei tee mulle mitään pahaa, niin se myös hyväksyttiin. Nyt lähipiiri ja sukulaiset kannustavat mua todella hyvin.

Mitä lisääravinteita käytät?

Mä käytän lisäravinteita ainoastaan treenin ympärillä. Käytän päivittäin glutamiinia, kehityskaudella kreatiinia ja sen lisäksi heraa treenin jälkeen. Treenijuomana juon yleensä jotain BCAA juomaa.

Miten tapasimme Jukan kanssa?

Uskokaa tai älkää, mutta tavattiin Jukan kanssa salilla. Oltiin kyllä tiedetty toisemme jo netin ihmeellisessä maailmassa jonkin aikaa ennen ensi tapaamista 🙂

Miten kuvailisit suhdettanne, esim oletteko tiiviisti yhdessä vai annatte toisillenne tilaa?

Jos kysyisin tämän kysymyksen mun läheisiltä, niin vastaus varmasti olisi, että olemme paljon yhdessä. Mulle on parisuhteessa tärkeää, että saan paljon omaa tilaa ja pystyn kehittämään myös itseäni ja omia juttujani samalla. Jukka on onneksi sellainen ihminen, että antaa mulle sitä tilaa tarvittaessa ja minä hänelle. Siinä on yksi niistä syistä, miksi koen olevani todella onnellinen ja ”vapaa” suhteessa Jukan kanssa 🙂

Näätkö tulevaisuuden työsi enemmän liiketalouden työtehtävien vai esim. Personal trainingin puolella?

Näen itseni yhdistämässä nämä kaksi asiaa. Ensi vuosi tulee olemaan muutosten vuosi myös tämän asian parissa. Kannattaa siis pysyä kuulolla! 🙂

Työskenteletkö tällä hetkellä sillä uudella kuntosalilla?

En itseasiassa edes aloittanut tuolla salilla työskentelyä syksyllä, koska tajusin, että aikani ei olisi riittänyt omiin töihin ja kisoihin. Viihdyn nykyisin niin hyvin oman yritykseni parissa, että en koe tarvitsevani tiettyä kuntosalia tai ulkopuolista yritystä sen toteuttamiseen.

Osaatko sanoa semmosta yleisesti hyvää makrojakaumaa lihasmassaa kasvattavalle naiselle? Tiedän että se on yksilöllistä, mutta sillain karkeasti ottaen?

Karkeasti sanottuna olisi hyvä, että noin 25-30 prosenttia kokonaisravinnosta tulee rasvasta, sama määrä proteiinista ja loput hiilihydraateista.

Mitä mieltä olet keetosidieetistä/karppauksesta/vhh:sta kun puhutaan naisesta, joka ihailee urheilullista kroppaa, haluaa kasvattaa lihasmassaa ja olla timmissä kunnossa?

En itse perusta vhh -ruokavaliosta ja itselleni se ei sovi ollenkaan. On kuitenkin yksilöllistä, mikä kenellekin toimii. Jos tavoitteena on lihasmassan kasvatus, en lähtisi sitä kehittämään ketoosilla. Lihas tarvitsee myös hiilihydraattia rakennusaineeksi ja palautumiseen.

miten kisadietti toteutetaan? kasvatetaanko joka viikko kalorivajetta vai miten se käytännössä suurinpiirtein toimii tietysti kaikki tekee hieman omalla tavallaan, mutta mitkä ovat pääraamit.

Melkeinpä kaikilla joudutaan pikkuhiljaa kalorivajetta kasvattamaan. Mulla tehtiin lisäykset viime dieetillä lähinnä aerobisten määrässä ja ruokaa mulla oli dieetin lopussakin runsaasti. Tykkäsin tästä tavasta kovasti.

pauliinafitworld

2 vastausta artikkeliin “Kalorit nyt, käyttämäni lisäravinteet, mielipiteeni ketoosista – vastauksia osa 2”

  1. Moikka! Kiva lukea tälläisiä postauksia! Ja koska mun mielestä susta huokuu se että sulla on terve suhtautuminen ruokaan ja liikuntaan, ja oot vielä alan ammattilainen niin kysyisin pitkään mua mietityttänyttä asiaa. Eli kun tavoitteena ei oo pudottaa painoa, eikä lisätä lihasmassaa vaan kuntoilla omaksi iloksi ja hyvinvoinnin kannalta noin 3 krt/vko niin onko noin 2000 kcal/vrk sopiva kalorimäärä? Pituutta löytyy siis 165cm ja painoa 65kg 🙂 Oon joskus vuosia sitten pilannut aineenvaihduntaani liian vähällä syömisellä, ja nyt en haluaisi missään nimessä liian vähää syödä. Rennosti tätäkin asiaa pohdiskelen, enkä kaloreita pilkulleen laske mutta noin suuntaa antavasti. 🙂

    • Millä perustelet hiilihydraattien tarpeen lihasKASVUUN? Olen itse hankkinut lihasmassaa ketogeenisellä ruokavaliolla enemmän kuin toverini, joiden makrot perustuu samaan shaisseTEORIAAN jota jokainen pt jauhaa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta