Milloin lepoviikko kannattaa pitää?

Mulla alkoi tänään lepoviikko, jolloin aion keskittyä kehon huoltamiseen.

Lepoviikon toteuttamiseen ei ole olemassa yhtä ainutta tapaa ja yleensä se muokkautuukin matkan varrella itselle sopivaksi. Treeniviikkojen välillä voi ottaa myös kevyemmin pitämällä ns. kevyen viikon, jolloin treenataan volyymityyppisesti ja laskien tehoja verrattuna normaaliin treeniin. Itse olen toteuttanut kevyitä viikkoja tekemällä tuntumaan keskittyvää treeniä, jossa toistoja on sarjoissa aika runsaasti, 15-30 toiston välillä.

Mä pidin lokakuun kisojen jälkeisen viikon lepoa ja sen jälkeen lähdinkin treenaamaan täydellä teholla ja huomasinkin, että tässä on tullut treenattua viisi viikkoa putkeen. Olen koko ajan pyrkinyt nostamaan painoja treeneissä ja vielä viime viikollakin tein ennätyksiä treeneissä. Huomasin tämän viiden viikon aikana, että voimat kasvoivat selkeästi. Olen nyt noudattanut mun itse tekemää treeniohjelmaa, jossa keskityn varsinkin selän, rinnan ja käsien kehittämiseen. Nuo paikat ovatkin olleet sen verran kipeällä ja kiristää jopa muutama paitakin selän kohdalta, että ainakin jotain niistä treeneistä on mennyt perille. Toivottavasti ei pelkkää rasvaa 😉

Mulla ei ole mitään tiettyä aikaväliä, jolloin pidän lepoviikkoja.

Yleisesti ottaen on fiksua pitää ainakin kevyempiä viikkoja 3-5 viikon välein.

lepoviikko

Lepoviikkojen kohdalla täytyy kuunnella sitä omaa kroppaa ja myös mieltä. Kova treeni laittaa myös hermoston kierroksille ja itse saatan huomata sen hiukan levottomana olona ja siitä, että saatan ärsyyntyä normaalia nopeammin. Näissä asioissa voi olla myös kaukaa fiksu ja pitää lepoviikon, vaikkei ihan vielä siltä tuntuisikaan.

Mä huomaan, että lihaksisto oli aika jumissa viimeisten viikkojen jäljiltä. Voin sanoa itselleni, että jatkossa täytyy myös treeniviikkoihin lisätä enemmän venyttelyä ja lihashuoltoa, sen verran kipeät paikat tänään olivat!

Aloitin lepoviikon kunnollisella tunnin pituisella venyttelysessiolla. Lämmittelin ensin hyvin matolla niin, että sain lämmön pintaan ja tein sen jälkeen pitkiä, 30 sekunnin venytyksiä jokaiselle lihasryhmälle. Tunti meni ihan hujauksessa ja tuli ihan hiki pintaan. Lopuksi rullasin vielä paikkoja auki. Voi että miten uudistunut olo mulla nyt on! Mielikin on ihanan rauhallinen ja sitä on valmis jo aikaisin unten maille.

Kehonhuolto ja lepoviikko jatkuu huomenna 1,5 tunnin hieronnan merkeissä. Mun tarkoituksena on ottaa tälle viikolle ainakin neljä kehonhuoltoon keskittyvää treeniä ja muutama reipas kävelylenkki tehostamaan lihasjumien avautumista.

Annan myös mielelle lepoa ja pyrin nauttimaan tästä viikosta, vaikka tiedän, että lepoviikot on mulle välillä henkisesti raskaita, koska saan treenistä myös sitä hyvää fiilistä. Mietin kuitenkin hyvin huolletun kropan etuja, joista pääsen sitten ensi viikolla nauttimaan. Odotettavissa on siis todennäköisesti treeneissä parempi tuntuma ja energinen olo! 🙂

pauliinafitworld

Yksi vastaus artikkeliin “Milloin lepoviikko kannattaa pitää?”

  1. Miten sä syöt totaalilepoviikoilla? Entä kevyillä viikoilla? Lasketaanko sillon kaloreita alemmas koska kulutuskin on pienempi? Onko sekä dieetillä että rakennuskaudella sama homma?

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta