Kisadieetti vs. kehityskausi

Syksyn kisoista on kulunut nyt noin 1,5 kuukautta ja elämä on muuttunut aika tavalla, kun kisat ovat ohi. Monesti puhutaan siitä tyhjästä aukosta, joka tulee kisojen jälkeisenä aikana. Myönnän kyllä, että se tuli myös itselleni ja kisojen jälkeisillä viikoilla oli hiukan hankala tottua siihen ajatukseen, että mun ei tarvitsekaan lähteä aamuaerobiselle. Tämä tyhjä aukko olisi varmasti vielä isompi, jos perustaisin mun koko elämän kisaamiselle ja fitnesille. Onneksi mulla on myös muita asioita elämässä, jotka on mun intohimoja. 

Kisojen jälkeen nälkä oli ihan pohjaton. Sehän johtuu siitä, että kovan dieetin jälkeen kehon hormonit viestittävät siitä, että keho on alle sen luontaisen rasvaprosentin. Kisojen jälkeen moni kokenutkin kisaaja tekee sen virheen, että ruokaa syödään ihan älyttömiä määriä, vaikka keho ei sitä niin paljoa tarvitse. Tästä seuraa helposti pullahtaminen, josta moni entinen kisaaja sosiaalisessa mediassa puhuu. Jos kisojen jälkeen pullahtaa, on se ihan täysin oma syy.

Tässä on yksi syy myös siihen, miksi pikadieetit eivät toimi. Painon saa kyllä nopeasti alas olemalla kitudieetillä, mutta se palautuu myös nopeasti dieetin lopetuksen jälkeen, koska pohjaton nälkä vaivaa ja kaloreita tulee syötyä jopa moninkertaiset määrät verrattuna dieettiaikaan. 

Läheiset ihmiset huomaavat parhaiten eron dieettiminän ja normaaliminän välillä. Dieetillä olen normaalia väsyneempi ja viihdyn enemmän omissa oloissani. Kisadieetti on hyvin rankka kokemus keholle ja mielelle. Toisaalta taas on niin palkitsevaa, kun tietää, mihin ihmismieli ja keho on yhdessä kykeneväinen. Kisadieetillä oleminen on antanut mulle paljon myös muuhun elämään. Tiettyä sitkeyttä, päämäärätietoisuutta ja jaksan odottaa hyviä asioita pitkänkin aikaa. 

Kunto nyt
Kunto nyt

Mä pidän molemmista vaiheista, dieetistä ja kehityskaudesta. Dieetillä olemisessa parhainta on ne onnistumisen tunteet, joita dieetillä kokee. Vaikka nälkä vaivaa jatkuvasti, on olo kuitenkin jatkuvasti hyvä ja kevyt. Ruoansulatus toimii, eikä tarvitse kärsiä herkkupäivien jälkeisestä ”krapulasta”. Dieetillä myös mikä tahansa ruoka maistuu ihan taivaalliselle. Ruokailut olivatkin dieetillä parhaimpia juttuja. Myös hajuaisti herkistyy ja esimerkiksi aamukahvin tuoksu ennen aamuaerobiselle lähtöä oli ihan uskomaton. Niitä hetkiä jopa odotti jo edellisenä iltana. 

Kehityskaudella parasta on se, että ei ole koko ajan nälkä. Toisaalta sitä nälkää myös kaipaa. Kehityskaudella on helpompaa lipsua ruokailuista, koska ei tunnu siltä, että olisi pakko syödä. Aineenvaihdunnan optimaalisen toiminnan kannalta on kuitenkin tärkeää syödä 2-4 tunnin välein, aivan kuin minä tahansa muuna päivänä vuodessa. Mä olen aina rakastanut kovaa treenaamista ja kehityskaudella treenaaminen on ihan parasta. Energiaa riittää ja tykkään kokeilla erilaisia juttuja. Nytkin olen suunnitellut itselleni uuden treeniohjelman, jolla aloitan huomenna seuraavan kolmen viikon pituisen treenijakson. On niin upeaa huomata, miten voimatasot kasvaa ja kehitystä tulee. 

Tällä viikolla salilla vain venyteltiin ja tehtiin kehonhuoltoa :)
Tällä viikolla salilla vain venyteltiin ja tehtiin kehonhuoltoa 🙂

Dieetillä oleminen ja kehityskausi ovat kuin kaksi eri maailmaa. Dieetillä on rankkoja päiviä, mutta nyt näin jälkikäteen niitä ei muista. Muistelen enemmän niitä hyviä asioita. Mulle dieetit ovat tuoneet hyviä asioita ja ovat opettaneet mulle paljon. Dieetille lähtemiseen täytyy kuitenkin olla henkisesti valmis, kun sen aika tulee. On myös tärkeää, että lähipiiri tukee dieettiläistä. On surullista kuulla, että lähipiiri ei tue vaikka laihduttajaa. Lähipiirillä ei ole mitään käsitystä siitä, millaista kamppailua dieetti voi joskus olla nimenomaan omaa mieltä vastaan. 

Mä nautin tällä hetkellä elämästä, jota täyttää kova treeni, työ, parisuhde ja näistä pimenevistä illoista nauttiminen. Nyt on aikaa myös nauttia elämästä ja mun mielestä pitää osata ottaa myös rennosti. 

Lepoviikon viimeinen päivä!
Lepoviikon viimeinen päivä!

 

pauliinafitworld

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta