Kauniit kädet kuntosalilla

Kisoista on aikaa nyt kaksi kuukautta ja olen toiminut siitä lähtien itse itseni valmentajana. SM-kisoista tulleen tuomaripalautteen mukaan mun kehossa on epätasapainoa, eli jalat ovat hallitsevat ja niin sanotusti ”valmiit”, mutta ylävartalo ja varsinkin selkä, rinta ja kädet kaipaavat lisää kokoa ja muotoa.

Mä otin härkää sarvista heti kisojen jälkeen ja aloin miettiä keinoja, että miten saan kasvatettua näitä lihasryhmiä. Mulla on nyt menossa toinen priorisaatio, jonka olen itse itselleni suunnitellut. Tällä hetkellä mun treenijako on seuraavanlainen: selkä & hauis, olkapää & ojentaja, rinta & vatsat, jalat & pohkeet ja selkä, hauis & ojentaja.

Nyt on meneillään toinen viikko tätä treenijaksoa. Mun voimatasot on kehittyneet ihan huimasti kisojen jälkeen ja myös kädet, jotka ovat olleet mun heikoimpia lihasryhmiä, alkavat saada voimaa ja sitä lihasta.

Laitan tähän alle yhden motivaatiokuvan, jossa katson lähinnä noita käsiä. Mun mielestä kuvan kädet ovat kauniin lihaksikkaat. Tuollaiset haluan myös itselleni! Mun kädet ei oo luonnostaan ihan yhtä paksut, mutta nään niissä potentiaalia kehittyä omaksi parhaaksi versioksi.

kasitreeni naiselle

Miten sitten treenataan lihaksikkaat kädet kuntosalilla?

Mun käsitreenit on pitkään noudattanut samaa kaavaa. Ehkä yksi iso liike ja siihen perään muutama eristävä liike. En ollut kuitenkaan perehtynyt sen syvemmin esimerkiksi käsien lihassolujen toimintaan ja sitä kautta treeneihin, jotka kehittävät käsien lihasmassaa parhaiten.

Tämä kehonmuokkaus on siitä niin mielenkiintoista, että aina voit muuttaa vanhoja tapoja ja oppia uutta.

Mä perehdyin käsien treenaamiseen tarkemmin ja aloin treenata mun käsiä ja rintaa vähintään kolmesta eri suunnasta. Selkää olen treenannut tällä tavalla jo aiemmin, mutta käsi- ja rintatreenit ovat kaivanneet uutta ärsykettä.

Eli siis jos treenaan vaikka hauista, niin teen hauikselle liikkeitä niin, että hauis rasittuu koko pituudelta. Hauishan on pitkä lihas ja kiinnittyy yläosassa lapaluuhun olkanivelen yläpuolelle ja alaosassa värttinäluuhun ja kyynervarren peitinkalvoon. Pelkkä hauiskäännön heiluttelu tangolla ei siis kasvata hauista koko pituudelta.

hauiskääntö tangolla

hauiskääntö tangolla

Osittain hauiksen ja lihasten muotoon ylipäätään vaikuttavat geenit, mutta myös geeneistä voi ottaa kaiken potentiaalin irti.

Käsilihasten räjähdysmäistä lihaskasvua on turha odottaa, joten käsienkin lihaksia saa treenata lujaa. Mä pyrin viemään hauis-ojentaja ja rintatreenissä lihakset niin loppuun, että yhtä ainutta toistoa ei yksinkertaisesti enää tule. Oonkin pikkuhiljaa alkanut nauttia myös käsien treenaamisesta ja varsinkin, kun tuloksia alkaa pikkuhiljaa näkyä.

Vasemmalla heti kisojen jälkeen, keskellä 3 viikkoa kisoista, oikealla nyt
Vasemmalla heti kisojen jälkeen, keskellä 3 viikkoa kisoista, oikealla nyt

On hienoa huomata, että kova työ tuottaa tulosta ja vielä senkin vuoksi, koska ohjeet tulee ihan omasta kynästä. Toki mulla on paljon osaavia ihmisiä ympärillä ja opin jatkuvasti uutta treenaamisesta ja optimaalisesta kehittymisestä. Mun mielestä kehittyminen loppuu myös silloin, jos ei ole valmis kuuntelemaan ulkopuolisia näkökulmia tai ole avoin uusille ideoille.

Tämän postauksen tarkoitus on muistuttaa myös mun lukijoille, että jostain kannattaa aina aloittaa, eikä yksikään treeni ole turha.

Kun keskittyy joka kerta antamaan kaikkensa, niin se riittää!

pauliinafitworld

6 vastausta artikkeliin “Kauniit kädet kuntosalilla”

  1. Moikka! Haluaisin kysyä, että onko mahdollista saada kapea timmi ja sporttinen kroppa (JA SIXPACK 😄) Jos on muutaman kilon alipainoinen eli pitäisi syödä yli kulutuksen. Musta tuntuu, että kun syön ni päivä päivältä vatsa vaan suurenee, vaikka treenaan 3krt/vk ja syön terveellisesti. (Eli ruokavalio oikeasti kunnossa, 5 ruokaa/pv 3h välein, ei herkkuja ja ihan perus riisii, bataattii, kanaa, vaaleeta kalaa yms. Ei gluteenii koska allergia ja vain vähä maito tuotteita)
    ( Instagramissa sellanen ku @lind.slaaay on siis aikalailla ihanne vatsa )

    • Vatsapalikoissa on sama juttu ku muissaki lihaksissa eli kun haluat massaa kroppaan, treenaat riittävästi ja syöt yli kulutuksen. Syöt sen verran yli ja sellasella makrojakaumalla, jolla minimoit rasvan tulon ja maksimoit lihaksen kasvun.

  2. Nää treeni postaukset on kyllä mun lemppareita!:) näitä siis lisää. Mitä liikkeitä teet käsille ja millasia toistomääriä?

  3. Heippa 🙂

    Mielenkiinnolla lueskelen näitä sun postauksia, vaikka en juurikaan kommentoi. 🙂 Nyt pisti silmään, että teet selän ja hauiksen peräkkäisinä päivinä eli su ja ma. Miksi näin? Ehditkö palautua kunnolla maanantaina sunnuntain treenistä? Itse jos olen treenannut saman lihaksen kaksi kertaa viikossa, en sijoita niitä peräkkäisiin päiviin.
    Hyviä treenejä, ens vuonna itsekin taas takasin treenaamaan. 🙂

  4. Miksi tosiaan kädet peräkkäisinä päivinä?
    Tuntuu että mitä pidempi sen enemmän saa töitä tehdä että käsiin saa näkyviä lihaksia,jaloissa sama homma..

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta