Oman kehon kuuntelua

Mä olen aikanani elänyt fitnesskuplassa, jossa kaikki muu elämä pyörii treenin ja syömisten ympärillä. Puhun ajasta noin muutama vuosi sitten, koska koen, että olen nykyään löytänyt enemmän tasapainoa treenin ja muun elämän yhteen sovittamiseen.

Mulla on ollut muutaman päivän kurkku kipeä ja olo tuntuu tukkoiselta. Välillä olo helpottaa ja sitten taas toissayönä unesta ei meinannut tulla mitään, kun tuntui, että joku monsuuni yrittää pyrkiä suun ja nenän kautta pihalle. Päätinkin pyhittää eilisen itsenäisyyspäivän levolle ja päätin, että katson, millainen olo mulla on tänään, kun herään. Kurkku on edelleen vähän oudon tuntuinen ja olo normaalia väsyneempi. Lepopäivä siis salilta edessä tänään.

Periaatteessahan kurkkukipu ei ole vielä este salitreenin väliin jättämiselle. Jos mulla olis lämpöä, niin silloin en lähde salille missään tapauksessa. Enkä kyllä oikeastaan lähde myöskään kurkkukivussa tänään – tai tätä nykyä.

Mä muistan ne ajat, kun salille mentiin tosiaan vaikka kurkku kipeänä tai ehkäpä liiankin nopeasti flunssan jälkeen. Tätä nykyä otan varoittelut sydänlihastulehduksesta tosissaan, enkä lähde leikkimään mun terveydellä. Järkeä on tullut sen verran päähän, että ymmärrän kehon tarvitsevan nyt ekstralepoa.

Mulla on tällä hetkellä myös todella paljon töitä ja se tietysti lisää hyvän laatuista stressiä, jolloin saan asioita aikaiseksi. Sitä sanotaan, että kun esimerkiksi töissä on todella stressaava aika menossa, tulisi myös salitreenejä keventää. Kovat treenit saavat hermoston koville, joka nostaa entisestään stressihormonin tasoja.

Mä olen itse entistä enemmän tiedostanut sen, että ihminen on kokonaisuus, eikä vain esimerkiksi fyysisestä puolesta koostuva kone 🙂

Meillä ihmisillä on joku alkukantainen kyky pystyä tekemään tiettyä asiaa täydellä energialla sovitun ajanjakson ilman, että esimerkiksi flunssa iskee päälle. Mä olin esimerkiksi koko kisadieetin terve ja todella energinen, enkä miettinyt missään vaiheessa, että en jaksa vetää dieettiä loppuun. Mä ehkä vähän ihmettelen sitä, että en ole ollut dieetin jälkeenkään kertaakaan kipeänä. Nyt täytyy koputtaa puuta, ettei flunssa nyt sitten iske kunnolla. Mulla kun usein käy niin, että kun stressi helpottaa, niin tulen kipeäksi, koska keho antaa siihen silloin ”luvan”.

Katson nyt päivä kerrallaan, mihin suuntaan olo menee. Kyllä ne painot siellä jaksaa odottaa!

flunssa treeni

pauliinafitworld

3 vastausta artikkeliin “Oman kehon kuuntelua”

  1. Itse olen lukenut ettei kurkkukivussa saa missään nimessä treenata (siis sykettä nostavaa/hikoilla)korkeintaan kävelyä.

    • Saa mutta ei kannata. Sillon on jo pöpö iskenyt ja fyysinen rasitus vie kropalta voimia palautua samalla treenistä ja flunssasta.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta