Näin onnistut alkavalla viikolla

Nyt alkaa olla viikonlopun herkuttelut herkuteltu ja  on hyvä alkaa miettiä tulevaa viikkoa, jotta välidieetin ensimmäinen viikko onnistuu mahdollisimman hyvin. Ajattelinkin koota tähän mun omat vinkit, joita noudattamalla on helpompi onnistua. 

Tee ruokia valmiiksi 

Vaikka mulla ei olekaan kisadieettiä päällä, niin preppaan silti ruoka-annoksia valmiiksi tulevaa viikkoa varten. Mietin jo valmiiksi, että mitkä mulla on niin kiireisiä päiviä, että ruokavälit saattaa venyä. Viikon ”sortumiset” voi hyvin välttää jo etukäteen valmistautumalla näihin tilanteisiin. 

Älä jätä herkkuja kaappiin

Mä olen sellainen, että jos mulla jää viikonlopun jäljiltä herkkuja kaappiin, niin on iso riski, että ne tulee syötyä sieltä viikon aikana 😀 Jos olet itse samanlainen, niin suosittelen tuhoamaan herkut pois houkuttelemasta. En myöskään osta herkkuja keskellä viikkoa kaappiin samasta syystä. 

Suunnittele treenipäivät 

Mun arkipäivät on yleensä aika vaihtelevia ja sen vuoksi suunnittelen treenien ja levon vaihtelut viikko-ohjelmaan jo sunnuntain aikana. Jos tiedän, että jonain päivänä on vaikeaa optimoida ruokailut treeniin sopiviksi tai päivä tulee venymään pitkälle iltaan, niin päätän suosiolla, että silloin pidän lepopäivän. Treenaamiselle löytää varmasti sopivan välin, kun miettii tulevaa viikkoa etukäteen. 

Huolehdi ateriarytmistä ja pyri nukkumaan 8-10 tuntia

Mä pidän kiinni mun ateriarytmistä joka päivä, eli pyrin syömään 3-4 tunnin välein. Näin verensokeri ei pääse laskemaan missään vaiheessa ja energiaa riittää päivän läpi. Mä huolehdin myös siitä, että saan unta vähintään 8 tuntia yössä. Se tarkoittaa usein sitä, että täytyy päättää unen ja jonkun toisen tekemisen välillä. Mulla menee helposti koko seuraava päivä pilalle, jos olen nukkunut alle 8 tuntia. Väsyneenä sortuu myös helpommin herkuttelemaan. 

Unohda vaaka

Mä olen sitä mieltä, että viikolla keskitytään tekemiseen ja vaa’alla voi käydä korkeintaan kerran viikossa ja silloinkin viikonloppuna. Moni tuskastelee, kun paino ei tipu viikolla ja aiheuttaa itselleen salakalavasti stressin. Stressi taas aiheuttaa sen, että paino ei tipu. Jos perusasiat ovat kunnossa, niin muutosta kyllä tapahtuu ennemmin tai myöhemmin. Turha stressaaminen vain hidastaa asioiden tapahtumista.

pakarinen

Onnistumisen eteen joutuu näkemään vähän vaivaa, mutta se on sen arvoista. Jokainen päivä voi viedä eteenpäin! 🙂

 

pauliinafitworld

2 vastausta artikkeliin “Näin onnistut alkavalla viikolla”

  1. Tärkeitä ja noudatettavia ohjeita. Ehkä tuo suunnittele treenisi menee mulla ainakin fiiliksen mukaan, toki perusrunko ja tietty suunnitelma laitettu, mutta muuten pyrin menemään kehon kuuntelun ehdoilla. Väliin harvoin jätän, muutan vaan treenattavaa lihasryhmää(kuntosali)tai lajia. Huomannut varsinkin tuon punnituksen kanssa että kerta viikossa ja samoissa olosuhteissa toimii, turhaa stressiä tulee vaan jos käy joka päivä kun painoon vaikuttaa niin moni asia. Kuukautisten aikana ei kuulemma kannattaisi ollenkaan käydä.

    • Juurikin näin, siellä vaa’alla on ihan turha pomppia joka välissä, välttyy turhalta stressiltä. Kuukautisten aikaan paino saattaa olla vähän korkeampi ja itsellänikin on silloin turvonneempi olo, jonka huomaa myös painossa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta