Muuttunut treenityylini

Kehon muokkaaminen on siitä koukuttava harrastus, että koskaan et voi olla valmis. Sillä hetkellä, kun luulet tietäväsi kaiken, niin pitäisi kyseenalaistaa oma toiminta ja miettiä, että mitä voisi tehdä eri tavalla. Vaikka niin klisee se onkin, niin kehitys loppuu tyytyväisyyteen tai sitten siellä mukavuusalueella olemiseen. 

Olen kisojen jälkeen panostanut yläkropan treeneihin ja olen tässä viime päivinä itsekin alkanut tiedostamaan, että kyllä sitä lihasta vain on tarttunut kuukausien varrella mukaan. Olen huomannut, että esimerkiksi työjakut ja mekot kiristävät selästä ja varsinkin olkapäiden alueelta aika pahastikin. Joitakin vanhoja treenitoppeja on nykyään vaikea saada päälle, koska en meinaa saada niitä ujutettua selän kohdalta paikoilleen. Nämä ovat toki pelkästään positiivisia muutoksia, johon olen myös viimeisimpien kuukausien aikana pyrkinyt. Varmistuksen asiaan sain, kun herra J kehaisi eilen, että kyllä se selkä vain on leveämpi ja paksumpi, kuin muutama kuukausi sitten. 

Miten olen onnistunut saamaan aikaan näkyviä muutoksia?

Nyt täytyy nöyränä myöntää, että olen aliarvioinut pahasti mun omia voimia ja päästänyt itseni liian helpolla yläkropan treeneissä. Jaloille saan vedettyä ihan yksinkin niin hulluja treenejä, että tähtiä näkyy silmissä, mutta yläkropan treenit ovat todella aiemmin menneet siellä mukavuusalueella. 

Tästä hyvänä esimerkkinä toimii eilinen treeni, jossa tein kulmasoutua käsipainoilla. Olen aiemmin tehnyt kulmasoudun 7 kilon käsipainoilla per puoli ja luullut, että se on mulle sopiva paino.

Mä oon ottanut viime aikaisiin treeneihin hullun asenteen. Heitän aivot narikkaan ja ladon lisää painoja niin kauan, kun en saa enää vaikka sitä 12 puhdasta toistoa tehtyä. Mulle on ihan sama miten naurettavalta näytän, kun irvistelen, ähkin ja puhkin treenatessa, kunhan saan lihaksen vietyä loppuun. 

kasitreeni failure

No – pyrin 15 toistoon ja sekosin jo ihan laskuissa, että kuinka monta sarjaa kulmasoutua tein, mutta lopulta failure tuli vastaan 12,5 kilon käsipainoilla. Joka on melkein puolet enemmän, jolla olen pitkän aikaa liikettä tehnyt! 12,5 kilolla tuli 12 täysin puhdasta toistoa ja viimeiset kolme pienellä lisävauhdilla. Nyt tiedän, että seuraavassa treenissä aloitan lämmittelemällä 10 kilon käsipainolla ja pyrin tekemään ainakin 15 kilon käsipainoilla molemmat puolet. Oon luullut treenaavani tätäkin liikettä kovaa, mutta näin ei todellakaan ole. Olen huomannut saman asian monessa muussakin liikkeessä ja olen saanut vietyä mun treenejä ihan eri tasolle, kuin ennen. 

Mä en nykyään tyydy yhtään vähempään, kuin että vien treenattavan lihaksen ihan loppuun asti ja haen failurea melkein jokaisessa liikkeessä. En lue tähän yleensä treenin ensimmäistä liikettä, jonka teen vain lämmittelynä ”oikeaa” treeniä varten. Ensimmäisessä liikkeessä haen aina tuntumaa treenattavaan lihakseen. Joskus saattaa olla, että teen eri liikkeitä suunniteltua vähemmän, koska keskityn kunnolla muutaman liikkeen loppuun viemiseen. Lukuisista liikkeistä ei ole mitään hyötyä, jos sarjoja ei vie oikeasti loppuun asti. 

lihaksikkaat kädet
Projekti lihaksikkaat kädet jatkuu!

On ihan uskomatonta, että mihin meidän keho pystyy, kun päättää mielessään, että mä pystyn tähän. Olen ottanut itsekin selvää, miten treenata vieläkin tehokkaammin, mutta suurena apuna on ollut myös herra J, joka on opettanut mulle paljon treenityylistä, jolla ne oikeat bodarit treenaa 🙂 En myöskään pääse ikinä helpolla, jos J on mukana treeneissä. On niin mahtavaa, kun koko ajan oppii uutta ja sitä kautta saa aikaan kehitystä. 

Mikään ei voita sitä tunnetta, kun susta tuntuu treenissä, että hitto mä olen vahva ja pystyn tähän! 🙂

pauliinafitworld

2 vastausta artikkeliin “Muuttunut treenityylini”

  1. Sinä se osaat olla inspiroiva. Itse juuri kärvstellyt huonon itsetuntoni ja kehonkuvani kanssa ja harmitellut miksen saa itsestäni irti hyviä treenejä joita rakastan. Samoin ruuan kanssa.
    Kuulostaa kliseeltä mutta olen iloinen että vuosi vaihtuu. Olen löytänyt syyyni miksi moni juttu epäonnistuu ja vuoden alusta alankin hoitamaan näitä ja keskityn itseeni ja minun hyvinvointiin.
    Kivaa joulua ja uutta vuotta 🙂

    • Aivan varmasti vaihtuva vuosi tuo tullessaan hyviä juttuja! Kivaa joulua ja uutta vuotta myös sulle! 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta