Akne ja ruokavalio

Voihan akne sentään!

Mä oon joskus nuorempana sairastanut tosi pahan aknen ja söin siihen silloin Roaccutan kuurin, jolla sainkin mun ihon todella hyvään kuntoon. Kuurin syömisestä on niin monia vuosia aikaa, että en muista tarkalleen kaikkia haittavaikutuksia, joita lääke mulle teki, mutta sen muistan, että esimerkiksi mun huulet kuoriutui isoissa kaistaleissa pois pitkän aikaa, silmät olivat kuivat ja kehon limakalvot olivat melkein kuin hiekkapaperia. Taisin syödä kuuria ainakin puoli vuotta. Ainakin se oli tehokas ja voi että sitä tunnetta, kun iho oli oikeasti kirkas kuurin loppumisen jälkeen!

Mun iho pysyi pitkään hyvänä ja näppyjä tuli vain silloin tällöin, kunnes viime kesänä menin ottamaan hormonikierukan ja olen siitä lähtien saanut kärsiä eri tasoisesta aknesta. Välillä näppyjä ei tule ollenkaan ja välillä tuntuu, että kasvoissa räjähtää joku kraatteri, kun tiettyyn kohtaan pakkautuu kasa paiseita. Voi luoja miten raivostuttavaa!

En koe, että akne olisi niin paha, että se vaikuttaisi itsetuntoon, mutta kyllä sitä vain tuntisi olonsa hiukan raikkaammaksi puhtaalla iholla. Tiedätte varmasti naiset, mitä tarkoitan!

Mun akne on suurimmaksi osaksi perinnöllinen, joka on raivostuttavaa, mutta toisaalta lohduttavaa, jos väite, että rasvainen iho ryppyyntyy heikommin, pitää paikkaansa. Musta tuntuu, että vaikka aknesta pääsisinkin joskus eroon, niin rasvainen iho mua tulee vaivaamaan aina. 

Mä olen käynyt vuoden alusta asti puhdistamassa mun ihoa ultraäänellä kerran kuussa. Iho on selkeästi rauhoittunut hoitojen seurauksena, mutta silti nämä satunnaiset pahenemiset ottaa pahasti aivoon. Nyt elän taas selkeästi sellaista kautta, että ihon kunto on mennyt huonompaan suuntaan ja voin osittain syyttää siitä muutamia muutoksia, joita tein muutamia viikkoja sitten ruokavalioon.

Lisäsin mun ruokavalioon yhden maitotuotteen ja olen huomannut ihan selkeästi sen vaikutuksen ihon kuntoon. Kävin läpi artikkeleita aknen ja ruokavalion yhteydestä ja maitotuotteet ovat todettu joissakin tutkimuksissa aknea pahentaviksi tai ainakin ne lisäävät riskiä siihen, että akne pahentuu niiden käytön seurauksena. Päätinkin nyt jättää maitotuotteet kokonaan pois mun ruokavaliosta lukuunottamatta palautusjuomaa, jossa juon heraa. 

akne-maitotuote

On myös todettu, että aknen hoidossa on tärkeää alentaa glykemiakuormaa ruokavaliossa.

Mielenkiintoinen sana, joka tarkoittaa siis sitä, että jos ruokavaliossa on paljon nopeasti kehossa sokeroituvia ruoka-aineita, kuten makeisia, mehuja, maitoa, leivonnaisia, sokeria, valkoista riisiä, perunaa ja vaaleaa leipää, saattavat ne pahentaa aknen oireita.

Näistä valkoinen riisi osui mun silmään, koska syön mun riisin pääasiassa jasmiiniriisistä, joka sopii mun ruoansulatukselle hyvin, mutta on nopeasti sokeroituvaa hiilihydraattia. Täysjyväriisin päivittäinen käyttö aiheuttaa kaasun muodostusta suolistoon, joten sen vuoksi otan hiilarit pääosin jasmiiniriisistä. Aion nyt hiukan vähentää jasmiiniriisin käyttöä ja korvata osan täysjyväriisillä. Katsotaan, mitä suolisto siihen sanoo, voi olla, että kuvittelen osan oireista!

Tutkimusten mukaan akne lievittyy ruokavalion avulla hitaasti kuukausien kuluessa ja siitä pitäisi karsia pois kaikki maitotuotteet ja glykemiakuormaa nostavat ruoka-aineet.

Joitakin ruoka-aineita mun ruokavalioon jää ja jos tämä kokeilu ei auta, niin sitten marssin vihdoin ihotautilääkärin puheille ja aloitan uudelleen Roaccutan kuurin, vaikka kuinka myrkkyä se onkin.

Olen niin lopen kyllästynyt kamppailemaan tämän asian kanssa kuukaudesta toiseen ja kun hormonikierukka saa nyt valitettavasti ainakin toistaiseksi jäädä sen helppouden vuoksi. Kuparikierukan taipumukset lisätä vuotoja ja kipuja eivät kovasti houkuttele näin koviin kipuihin ja vuotoihin taipuvaisena. 

Tässä muutamia hiilihydraatteja, joita kannattaa suosia ruokavaliossa aknen hoidossa:

Täysjyvävilja (kaura, tattari, kvinoa, ohra ja tumma riisi)

Pavut ja linssit

Hedelmät

Marjat

Juurekset, paitsi peruna

Vihannekset

akne ruokavalio

Lisäravinteissa kannattaa suosia Omega-3 rasvahappoja ja sinkkiä, jotka molemmat kuuluvat mun ruokavalioon. Niiden puolesta määrät ovat optimaaliset. 

Mä raportoin sitten, että ovatko ruokavalioon tekemäni muutokset vaikuttaneet positiivisesti. Jos sinua kiinnostaa lukea ehkäisyasioista lisää, niin olen kirjoittanut niistä montakin postausta, joissa on paljon lukijoiden omakohtaisia kokemuksia. Alta luettavaa aiheesta.

Elämää Mirena hormonikierukan kanssa

Hormonikierukka – kannattaako vai ei?

E-pillereiden lopetukseen loppui iho-ongelmat – ja paljon muutakin

 

 

pauliinafitworld

13 vastausta artikkeliin “Akne ja ruokavalio”

  1. Olen 30 vuotias nainen ja kamppailin hormonaalisen aknen kanssa viimeiset 6 vuotta ja voin sanoa että kaikki pillerit, ravintolisät, voiteet, kasvohoidot mitä tulee mieleen niin olen kokeillut. Vihdoin löysin jonkun joka oikeasti toimii, nimittäin otsonoitu oliiviöljy! Haisee pahalle mikä vaatii alussa totuttelua, mutta on kyllä kaiken hajun väärtti. Ja ei kannata odottaa tuloksia yön yli, vaan itselläni kesti about 4 kuukautta ihon kokonaan paraneminen. Mutta se kannatti! Ja on kaikenlisäksi kaikista testaamistani voiteista sun muista yksi edullisemmasta päästä.

  2. Mulla todettiin akne 6kk sitten. Lopetin juuri tetrasykliini-kuurin ja odottelen mitä iholle tapahtuu. Kivuliaiden kuukautisten takia otin Jaydess-kierukan 3kk sitten. Tällä hetkellä iho hyvässä kunnossa, mutta lääkekuurin lopetuksesta onkin vasta viikko aikaa. Oon käynyt myös kerran kuussa uä-puhdistuksessa ja siitä on ollut hyötyä. Lääkekuurikin sopi hyvin mulle. Seuraan mielenkiinnolla sun blogia tähänkin aiheeseen liittyen☺️

  3. Mullakin on taas yhtäkkiä alkanut ilmestyä outoja pieniä näppyjä sekä joitakin ihonalasia kipeitä patteja nimenomaan suun ja leuan väliin, ja erityisesti kasvojen oikealle puolelle, rykelminä. Nää on ilmeisesti niitä hormoonifinnejä? Ärsyttää kun vielä ennen talvea mun iho oli täydellisessä kunnossa. Eikä tää voi johtua talvesta, kun ei säätkään ole mitään kylmiä ja käytän sheasta tehtyä kasvorasvaa niin syynä ei voi olla kuivuus :/ Sit mietin, että jos mun elimistö on jossain puhdistusmoodissa niin kaikki puskee ulos. Rasittavaa kun saa olla koko ajan läträämässä peitevoiteen kanssa, että kehtaa näyttäytyä ulkona.

    Itsehän olen käyttänyt Yaz-pillereitä jo jotain 10-11 kk ja ruokavalio on täysin gluteeniton sekä maidoton ja puhdas.

  4. Mulla iho räjähti vuosien epillereiden käytön jälkeen, mutta palautui aikalailla samanlaiseksi kuivuuteen raipuvaiseksi ja vain vähän pikkunäppyjä kerääväksi noin 2 vuoden sisällä. Ruokavaliossa ei muutoksia, maitoa, perunaa yms.löytyy enkä oo havainnut eroja, jos tulee taukoja näistä. Mun kokemuksen mukaan ei niinkään ruokavalio, vaan hormonipitoisuuksien normalisoituminen oli ratkasu eli aika. Mutta i feel you! Näppynen ja kipee naama ei paljon itsetuntoa nostata!

  5. Miten monta kananmunaa saa syödä päivässä? Siis aiheesta ohi tuo kysymys. 😀

  6. Hölynpölyä sanon minä. Kärsin erittäin rasvaisesta ihosta ja finneistä ( lievä akne) enkä käytä maitotuotteita sekä syön muutenkin suht. terveellisesti. Uskon vahvasti akneni olevan hormonaaliperäistä kuten hyvin monella muulla.. Ainahan sitä voi kokeilla auttaako ruokavalion muutos. Mutta hei jos se oikeesti auttaisi tuskinpa niin moni kärsisi aknesta.

    • Mulla lääkärin mukaan oli myös vain hormooneista johtuvaa. Olin n. 10v käyttänyt eri merkkisiä e-pillereitä, mutta migreenin takia jouduin lopettamaan sen ”sopivimman” eikä yhtä hyvää löytynyt joten lopetin ne kokonaan. Ruokavaliossa ei ole ollut muutoksia, vaan syön kaikkea ilman rajoitteita ja sen enempää miettimättä 🙂

  7. Heippa!

    Kommenttini ei liity tämän postauksen aiheeseen, vaan useiden viikkojen kirjoituksiisi – olet tainnut jäädä usean muun bloggarin tavoin kiinni minä-pronominin käyttöön. 😄

    Nykyään todella moni bloggari liikaviljelee ”mun” täysin tarpeettomiin asiayhteyksiin: juon mun kahvini mustana, mun päivän asuni, syön mun riisin… Eihän se sinänsä virheellistä ole, mutta tekee tekstistä huomattavasti työläämpää lukea. Just sayin’!

    Kivaa joulua anyways, toivottavasti ihosi paranee!

  8. Mulle määrättiin aikoinaan e-pillerit juurikin iho-ongelmien takia ja niillä se pysyikin tosi hienossa kunnossa. Ainoa huono puoli siinä oli, että vaikka pillereitä vaihdeltiin ja etsittiin sopivia, niin elämästä hävisi värit kokonaan ja mieli oli maassa. Lopulta päätin lopettaa pillerit parisuhteen loputtua ja antaa keholle mahdollisuuden toimia itse. Tottakai iho reagoi ja epäpuhtaudet tuli takaisin.

    Mulla on myös tosi rasvainen iho ja kosmetologit on aina määränneet kuivattavia ja kiiltoa poistavia tuotteita sen hoitamiseen. Muutama vuosi sitten ennen omia häitä menin vihdoin ihotautilääkärille ja siellä todettiin akne. Lääkäri määräsi ensin jonkun todella rajun geelin ja sanoi, että kokeillaan sitä ensin ja sitten mietitään kovempia keinoja. Sitkeästi käytin geeliä, mutta mun iho meni vaan huonommaksi. Siinä vaiheessa, kun mun iho oli aivan rutikuiva ja kipeämpi kuin ennen hoitoa oli pakko mennä apteekkiin ja hakea rasvaisin perusvoide ja läästiä koko naama sillä. Pari viikkoa rasvailin ja mun iho alkoi parantua. Sen jälkeen ei oo kasvorasvana ollut muuta kuin punasta apobasea. Mulla avain on siis ollut se, että ihon pinta ei saa olla kuiva vaikka se ei ikinä super rasvaisena siltä näytäkään, mutta voi silti sitä olla. Silloin ihohuokoset ei pääse niin helposti mulla ainakaan tukkeutumaan. Iho alkaa kukkimaan heti, jos on rasvaaminen unohtunut.

    Mulla iho on välillä huonompi riippuen kuukautiskierrosta, mutta nyt uusimpana kokeiluna on maitotuotteet ihan minimissä ja ruokavaliossa reilusti enemmän kasviperäisiä proteiininlähteitä ja huomaan eron todellakin. Ruokavaliolla on niin hurjan suuri vaikutus hormonitoimintaan, että välillä ihan hirvittää 😀 Toki lääkekuuri on joskus ainoa vaihtoehto, jos iho on tosi sairas. Toivottavasti sun tekemät muutokset ruokavaliossa auttaa!

  9. Moi! Aloin itse noudattaa syksyllä PTn laatimaa ruokavaliota, jossa välipalana on 20 g heraa. Ennen tätä en syönyt maitotuotteita muutoin kuin 4 x vko palkkarissa. Ihoni räjähti todella pahasti tuosta päivittäisestä heran käytöstä johon tosiaan palkkarit vielä päälle. Nyt olen vaihtanut tuon välipalan riisiproteiiniin ja iho on selkeästi rauhoittunut vaikka ei vieläkään toki virheetön.

    • Mä kyllä vähän epäilen, että tollanen pieni lisäys sais kenenkään naamaa sentään räjähtämään. Ja kun oot jo ennestäänkin käyttänyt heraa. Jos PT laati sulle ruokavalion (ja mahdollisesti myös treeniohjelman), niin siinähän on voinut tulla jotain merkittävämpää muutosta, joka on saanu kehon reagoimaan. Toi, että oot vaihtanu välipalaheran riisiproteiiniin ja sun akne on rauhoittuneempi, voi olla ihan pelkkää placeboa 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta