Sittenkin kilpailemaan 2017?

Olen huomannut miettiväni viime aikoina monesti sitä, että kilpailisinko sittenkin tämän vuoden aikana. Alkuperäinen suunnitelmahan oli kilpailla vasta vuonna 2018, mutta nyt kun kunnon on pitänyt suhteellisen siistinä syksyn kisoista ja paino on tällä hetkellä vain kuusi kiloa kisapainosta, niin nään jatkuvasti kehityksenkin paremmin, kun lihaksen päällä ei ole turhaa rasvakerrosta. Paidat kiristävät selkäpuolelta sen verran, että kehitystä sinne on selkeästi saatu.

fitness classic 2017
Fitfashion kuvaukset Timo Pyykkö

Olen toiminut itse itseni valmentajana syksyn kilpailujen jälkeen ja alan pikkuhiljaa löytää itselleni sopivia tapoja tehdä asioita. Pääasiallisesti treenaan nyt niin, että teen viisi salitreeniä viikossa ja sen lisäksi teen yhden plyometrisen treenin jaloille aamuaerobisena. Olen huomannut, että jo yksikin plyo -treeni viikossa auttaa pitämään jalat rasvattomampana ja olemus tuntuu olevan kiinteämmän tuntuinen, kun ennen.

Kun teen treenin aamulla, niin rasvanpoltto käy aivan jäätävillä kierroksilla treenin jälkeen. Nälkä vaivaa koko loppupäivän. Olo on eri tavalla energinen, kuin normaalin crossarilla tai porraskoneessa tehtävän aerobisen jälkeen. Vaikka plyo -treenit ovat todella rankkoja, niin ne ovat myös palkitsevia ja tuloksien eteen teen mielelläni töitä. Jos lähden dieetille kevään kisoja varten, niin yksi aerobisen muoto tulee varmasti olemaan plyo -treenit.

Haluan avartaa toimintatapojani myös aerobisen suhteen ja haluan keksiä sille uusia tapoja tehdä. Onhan tässä jo aika monta dieettiä menty pääosin tehden aerobista eri laitteissa. Nyt kun olen nähnyt hiukan tuloksia myös eri tyyppisestä tavasta harjoitella, niin uskallan lähteä kokeilemaan sitä isommassakin mittakaavassa.

Eilinen aamulla tehty plyo treeni sisälsi mm. kyykkyhyppyjä, kyykkyhyppyjä korokkeen päälle, boksihyppyjä, sivuttais hyppyjä laudalle ja askelkyykkyhyppyjä. 20 minuutissa syke on tapissa ja hiki valuu. Toki ennen treeniä lämmittelen ja lopuksi venyttelen lihakset hyvin. Olen muutenkin toiminnallinen ihminen ja näköjään nautin toiminnallisuudesta myös treeneissä!

fitness classci 2017

Mulla on tosiaan pohdinnan alla se, että lähdenkö jo kevään Fitness Classiciin. Syksyllä houkuttaa tietysti Arnold Amateur, Ben Weider ja SM -kilpailut. Haluan keskittyä arvokilpailuihin, jos kilpailemaan lähden. Tällä kertaa dieetti tulisi olemaan puolet lyhyempi, koska pudotettavaa on puolet vähemmän. Suunnilleen noin 8-12 viikkoa. Lyhyempi dieetti edesauttaa myös lihasmassan säilymistä ja järkevästi valitut aerobiset pitävät kropan urheilullisen näköisenä.

Esimerkiksi Jyväskylään viety kisakunto oli aivan liian kireä ja Lahdessa painoinkin sitten kaksi kiloa enemmän, kun kroppaa oli tankattu kaksi viikkoa putkeen. En ole silti itse täysin tyytyväinen siihen kuntoon, joka mulla Lahdessa oli. Kunto voisi olla vähemmän nesteinen ja lihas pyöreämmän näköinen. Muutoksia tarvitsee siis tehdä viimeistelyihin. Osaltaan kuntoon vaikutti varmasti kilpailut kahtena päivänä peräkkäin. Weiderin lavalla kunto oli selkeästi mielestäni parempi ja itsekin olin energisempi.

Kunto on vain yksi osa-alue ja toinen on esiintyminen, jota alan hiomaan erään osaavan ihmisen kanssa, josta kerron varmasti täällä blogissa lisää, kunhan homma saadaan alulle. 

Kisalookin haluan olevan tällä kertaa täysin mun omasta visiosta. Mulla alkaa olla jo aika vahva käsitys siitä, mikä mulle toimii ja haluan nyt vihdoin kokeilla sitä korkeaa ponnaria tai täysin suoraa, kiiltävää tukkaa. Hiusten väri täytyy myös olla tummempi. Vaaleampaan ruskeaan menevä sävy saa mut näyttämään vähän valjulta. Monella asialla voi vaikuttaa kokonaisuuteen paljon. 

Annan itselleni tulevan loman aikaa miettiä, että haluanko lähteä jo keväällä kisaamaan. Kilpailulisenssi tulee maksaa kuun loppuun mennessä, samoin on tehtävä ilmoittautuminen Fitness Classiciin, jos siellä haluaa kilpailla. Haluan pohtia asiaa monelta eri kantilta ja tehdä vakaan päätöksen, joka perustuu täysin omiin tuntemuksiini. 

pauliinafitworld

12 vastausta artikkeliin “Sittenkin kilpailemaan 2017?”

  1. Näin ulkopuolisen silmin sulla on kyllä tullut kehitystä huimasti lyhyessä ajassa! Ja munkin mielestä sulla toimisi varmasti tosi hyvin semmonen tosi tummanruskea lookki 🙂

    • Mahtava kuulla, kiitos! 🙂 oon ihan samaa mieltä!

  2. Hei, aloitan itse ’kesädieetin’ pian ja ja ois mukava kuulla millasia plyo treenejä teet, siis liikkeet, liikkeiden kesto, tauot jne. Sais uutta inspistä omaan tekemiseen 🙂

  3. Etkö voisi kilpailla syksyllä? 🙂 Saisit keväällä kisaamiseen verrattuna vielä enemmän kehitystä aikaan, mutta aika seuraaviin kisoihin ei kuitenkaan muodostuisi hurjan pitkäksi 🙂

    • Sitä juuri pohdinkin, koska syksy on myös hyvä vaihtoehto kehityksen kannalta 🙂

  4. muakin kiinnostaisi plyo treeniohjelma millaista teet. ne ovat kyllä parhaita ja paljon monipuolisempia kun esim. crossarilla 20-30min. toki plyot rasittaa enemmän jalkoja kun tulee iskutusta. sanoisitko että 3-4on liikaa viikossa? jalkatreenin yhteydessä vai erikseen?

    • Niin ovat! 🙂 riippuu millä teholla tekee. Sanoisin, että 4 alkaa olla jo liikaa, ainakin mulle kun sykkeet huitelee pilvissä noissa treeneissä. Teen ne erikseen ja yleensä aamuisin. Jalkatreenin jälkeen ei mielestäni ole järkeä rasittaa jo valmiiksi loppuun vietyjä jalkojen lihaksia, sen vuoksi teen ihan omana treeninään

  5. Miks ihmeessä haluaisit kisata keväällä? Edellisen vuoden SM3:lla on automaattisesti paikka tän vuoden SM-kisoihin ilman karsintaa. Vähän turhaa keväällä kisaaminen.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 3
Tykkää jutusta