Hiilaritankkaus

Lihaspaineet hukassa, treeni ei luista, rasva ei pala, olet kisadieetillä? Tässä on vain muutamia syitä, milloin hiilaritankkaus on tarpeellinen. 

Kisadieettiä on nyt takana yksi viikko ja niin kuin arvelinkin, niin kroppa alkoi reagoida dieettiin hyvin, jopa paremmin, kuin aikaisemmilla dieeteillä.

Nyt viikon viimeisenä päivänä viikon pudotettu saldo on 3 kiloa painoa. Suurin osa on tuosta painosta varmasti nestettä, eikä rasvaa ole ehtinyt tässä ajassa vielä kovin paljoa palaa.

Olen suunnitellut dieetin niin, että paino putoaa maksimissaan kilon viikossa.

Ensimmäinen viikko alkoi sen verran vauhdikkaasti, että huomaan nopeasti laskeneen painon lihaspaineissa ja kroppa on selkeästi ”tyhjä”, eli kropan glykogeenivarastot ovat tyhjät.

Ei tarvitse olla Einstein huomatakseen, että kroppa tarvitsee aimo annoksen hiilihydraattia. Kolme aerobista ja viisi salitreeniä on tyhjentänyt glykogeenivarastot ja tänään aion tankata ne täyteen hiilihydraattia. 

hiilaritankkaus

Hiilaritankkauksen edut

Hiilaritankkaus täyttää lihaksen glykogeenivarastot, joka mahdollistaa kovemmat treenit tankkauksen jälkeisellä viikolla. Sen vuoksi rasva palaa kohisten ja lihasmassa säilyy entistä varmemmin, verrattuna pitkään pelkillä miinuksilla olemiseen. 

Hiilaritankkaus nostaa painoa nesteen muodossa muutamaksi päiväksi korkeammalle, mutta jos hiilaritankkaus onnistuu hyvin, voi paino olla viikon lopuksi jopa alempana, kuin ennen tankkauksen aloitusta. 

Hiilaritankkaus laskee leptiini -hormonin tasoja, eli dieetillä vaivaava näläntunne saa helpotusta. 

Myös henkinen puoli hyötyy tankkauksesta. 

Miten hiilaritankkaus toteutetaan?

Oikeaoppinen tankkaus ei tarkoita hampurilaisia ja jättisäkkiä irtokarkkeja, vaan ruoka-aineet ovat harkittu tarkasti etukäteen.

Tankkauspäivänä vältetään liiallista kuitua ja proteiini sekä rasvan määrä pidetään alhaisina, jotta hiilihydraatit pääsevät imeytymään parhaalla mahdollisella tavalla.

Hiilaritankkaukseen kannattaa valita sellaisia ruoka-aineita, jotka ovat omalle ruoansulatukselle hyviä. Tunnen oman kehoni jo niin hyvin, että osaan sanoa, mitä ruoka-aineita kannattaa laittaa suusta alas. 

Lähden liikkeelle maltillisella tankkauksella. Naisille sopiva määrä on karkeasti sellainen 400-800 grammaa hiilihydraattia yksilöstä riippuen.

Optimaalinen hiilihydraatin määrä selviää vain kokeilemalla, koska jokainen meistä on yksilö. Massaohjeet eivät toimi tässäkään asiassa. 

Mistä ruoka-aineista hiilaritankkaus koostuu?

Hiilaritankkaus kannattaa koostaa helposti imeytyvistä ruoka-aineista ja itse aion syödä tämän päivän aikana seuraavia ruoka-aineita:

  • kaurahiutaleita
  • marjoja
  • hilloa
  • banaani
  • bataattia
  • croissantteja
  • ranskanleipää
  • korvapuusteja
  • kevytjäätelöä
  • omar munkki

Muutama herkku mahtuu siis listalle, mutta kuten huomaatte, niin oikeaoppinen tankkaus todella on kirjaimellisesti sitä.

Tankkauspäivänä saa todella syödä hiilihydraattia ja yleensä puolessa välissä päivää alkaa toivoa, että voisi palata normaalin päivän ruokavalioon, niin paljon työtä syömisessä on 😀

Tankkausta ei kuitenkaan kannata missään nimessä jättää kesken, koska muuten ylitankkauksesta saatavaa hyötyä ei ole mahdollista saavuttaa. 

hiilaritankkaus ohjeet

Tämä ensimmäinen tankkaus toimii mulle itselleni oppituntina oman kehon toiminnasta ja jatkossa voin viilata tankkausta parhaaksi mahdolliseksi.

Seuraava tankkaus tulee aiheelliseksi sitten, kun paino laskee hyvin tämän aamun painon alle. Sekin on yksilöllistä, joillakin siihen menee viisi päivää, joillakin kaksi viikkoa. 

Haluaisitko kiinteytyä? Lue edellisestä postauksesta Kuinka kiinteytyä?

pauliinafitworld

4 vastausta artikkeliin “Hiilaritankkaus”

  1. Kuinka alas olet nyt laskenut hiilareita dieetillä? Tuleeko energiavaje hiilareista vai pudotitko myös rasvojen määrää?

    • Hiilareita ei ole tarvinnut laskea vielä ollenkaan, rasvaa vain hiukan. Lisääntynyt liikunnan määrä saa mulla nopeesti rasvanpolton liikkeelle

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 2
Tykkää jutusta