Näin vähällä vaivalla pääset kuntoon!

*Sisältää mainoslinkkejä

Treenaat paljon, mutta tuloksia ei näy? Saatat treenata jopa liikaa!

Olen nyt törmännyt viime aikoina vähän liikaakin valmennusohjelmiin, joita pyörii paljon netissä ja jotka ovat selkeästi suunniteltu suurelle massalle. Jokainen valmentaja toteuttakoon työtään omalla tavallaan, mutta itse olen sitä mieltä, että massaohjelmien suunnittelu ei ole millään tavalla kannattavaa pidemmän päälle. En hyödy siitä itse mitään, että asiakas ei saa haluttuja tuloksia. Tälläinen toiminta ei voi olla pidemmän päälle kovin kannattavaa.

Näissä massaohjelmissa on yleensä ongelmana myös se, että ne on suunnitellut selvästi ihminen, jolla ei ole ammattitaitoa toimina valmentajana. Markkinoilla liikkuu ohjelmia, joissa liikuntamäärät ovat aivan älyttömiä ja kalorit pyörivät siellä peruskulutuksen tasolla, 1200-1500 kalorissa. Suurimmalla osalla ihan normaalipainoisista ihmisistä tuollainen kalorimäärä tulee täyteen ihan perus elintoiminnoista ja liikunta ja arkiaktiivisuus nostavat peruskulutusta entisestään. 

On surullista, että kuulen työssäni nuorista tytöistä, jotka ovat joutuneet sairaalaan tiputukseen, koska ovat noudattaneet ohjelmaa, jossa liikutaan aivan liian paljon ja syödään aivan liian vähän. Missä on vastuu toisen ihmisen terveydestä?!

Ei ole mikään pikku juttu, jos aineenvaihdunnan saa sekaisin jo nuorena. Sen korjaamiseen saattaa mennä jopa tuplasti se aika, jona se on pilattu. 

Otetaan vaikkapa esimerkki:

20 -vuotias, 168 cm pituinen nuori nainen haluaa kiinteytyä. Nainen on täysin normaalipainoinen. Tämä nuori nainen haluaa kiinteytyä, eli yleensä puhutaan noin 2-5 kilon painon putoamisesta, eli rasvan polttamisesta. 

Miten paljon tämän nuoren naisen tulee liikkua, jotta muutaman kilon pudottaminen on mahdollista?

Liikuntamuoto voi olla jokin muu, kuin sali, mutta salitreeniä riittää 3-4 kertaa viikossa ja ihan maksimissaan kolme aerobista viikossa aamulla tai jonain muuna vuorokauden aikana.  

Ruokaa saa syödä vielä tässä vaiheessa toistatuhatta kaloria ja lopputuloksena on kiinteä ja hyvinvoiva keho. 

Jokainen meistä on yksilö, joten en voi sanoa suoraan tiettyä kalorimäärää, mutta jos olet vähänkin perillä siitä, kuinka paljon ruokaa on 2000 kaloria vuorokaudessa, niin ymmärrät, miten pihalla niin moni valmentaja on ohjeidensa suhteen. 

Jos olet normaalipainoinen ja tavoitteesi on kiinteytyminen, on 6 aamuaerobista viikossa liikaa!

Edes minä en ole koskaan tehnyt millään kisadieetillä niin paljon aamuaerobista ja olen ollut siellä alle 15 prosentin rasvoissa monesti. Olen aina saanut syödä ja paljon, vaikka olenkin dieetillä. 

Tulen niin vihaiseksi siitä, miten vastuuttomaksi valmentajien toiminta on viime aikoina mennyt. Valmennettavia haalitaan niin paljon rahan kiilto silmissä, että todellisuus unohtuu. Netti on helppo paikka myydä ohjelmia, joista ei tarvitse kantaa vastuuta sen jälkeen, kun ohjelma on toimitettu vastaanottajalle. 

En oikeasti pystyisi elämään itseni kanssa, jos tietäisin, että pusken ulos ohjelmia, joilla voit joutua pahimmillaan sairaalakuntoon. Oma omatuntoni ei kykene sellaiseen. Tienaan mieluummin vähemmän, kuin pilaan jonkun toisen elämän loppuiäksi. 

Nuorten naisten tulisi herätä siihen, että loppujen lopuksi kuntoon pääseminen on todella yksinkertaista ja treenaamisen ei pitäisi tuntua siltä, että sitä joutuu tekemään verenmaku suussa!

Välillä voi olla vähän nälkä, mutta muutoksen ei tule olla täyttä kidutusta. Vähemmän syöminen ei koskaan ole ratkaisu mihinkään. Monesti se vain pahentaa tilannetta. 

Haluan herätellä teitä nuoria naisia siihen, millaiseksi tämä touhu on nykyään mennyt. Olen törmännyt ilmiöön sekä omassa asiakastyössä, että muiden terveysalan ammattilaisten keskusteluissa. Haluan itse kantaa vastuun omasta työstäni, mutta kaikki eivät sitä tee. Olkaa siis tarkkana ja tässäkin asiassa toimii hyvin se, että ajatellaan asioita sillä kuuluisalla maalaisjärjellä!

Edellisessä postauksessa: Hiilaritankkauksen vaikutukset

Vinkkinä, että tänään alkaa House of Brandonilla Ystävämyynti, jossa on paljon tuotteita jopa -50% hinnoilla. Klikkaa aleen kuvasta!

 

 

pauliinafitworld

13 vastausta artikkeliin “Näin vähällä vaivalla pääset kuntoon!”

  1. Joo itse ostin tossa hetki sitten erään basic-ohjelman motivaattoriksi treeniin ja oikein syömiseen. Järkytyin, kun kaloreita oli ruokavaliossa n. 1500. Onneksi itse tiedän näistä asioista jonkin verran ja olen tottunut syömään paljon enemmän, etten lähtenyt noudattamaan tuota. Sama tilanne ei valitettavasti ole suurella osalla naisista. Olen täysin samaa mieltä sun kanssa tässä asiassa ja vähän kaduttaa, että tuo ohjelma tuli edes ostettua…

    • Hyvä kommentti. Se juuri tässä onkin paha, kun useilla ei ole sitä oikeaa faktatietoa asioista ja sitten ostetaan ohjelmia, jotka on markkinoitu hyvin ja luullaan, että se vastaa omia tarpeita. Voin vain kuvitella, että tuntuu siltä, että rahat ovat menneet ihan kankkulan kaivoon..

  2. Hyvä kirjoitus! Luen näitä sun juttuja niin innoissani ja tietoa imien, kiitos! Tarkoititko kuitenkin, että saa syödä kolmatta tuhatta kaloria (eli 2000+)? Toista tuhatta tarkoittaa 1000+, mikä on tosi vähän, kuten toisaalla kirjoititkin.

    • Kiitos! 🙂
      Mukava kuulla, että kirjoituksista saa uutta tietoa. Juu eli +2000 kaloria tarkoitin 🙂

  3. hyvä kirjotus! ennen itsekin kamaliin liikuntamääriin ja vähään ruokaan sortuneena sain aineenvaihdunnan täysin sekaisin. kärsin siitä edelleen ja kilpirauhanenkin käy vajaalla. harmittaa todella. tosin kun olen tottunut liikkuu paljon, niin kyllä se vaatii nyt kovaa päätä olla menemättä joka päivä salille tai treenin lisäks kävelylle. enää en tee verenmaku suussa vaan nautin tekemisestä, kun ruokaa on niin paljon että se ei syö tehoja ja jaksamista. näillä ruuilla kyllä jaksaa tehdä kaksikin treeniä päivässä, hyvällä fiiliksellä ja sen takia että se endorfiiniryöppy on taivaallinen 🙂

    • Kiitos! 🙂 Tosi harmi kuulla, siinä menee niin pitkän aikaa palautua 🙁 mutta ihanaa, että voit nykyään treenata, se hyvä olo on ihan parasta! 🙂

  4. Itse tilasin kerran tuollaisen ”massavalmennuksen”, koska kaipasin ideoita treeniin ja ruokavalioon. En kuitenkaan loppujen lopuksi edes yrittänyt noudattaa kyseistä ruokavaliota, sillä vaikka valmennuksen kehittäjän mukaan ”kaikki aina kauhistelee miten paljon ruokaa tässä on”, niin itse en olisi pysynyt päivääkään tolpillani, saati sitten kyennyt treenaamaan millään lailla tehokkaasti kaikkia viikolle määrättyjä treenejä! Mutta olenkin siis tottunut syömään ihan valtavia määriä ruokaa, eli jollekkin toiselle ruokamäärä olisi voinut tuntua ihan sopivalta 😀

    • Kuulostaa hyvin tutulta noissa massavalmennuksissa. Ei ihme, että jollain terveys pettää kun treenataan lujaa aliravittuna 🙁

  5. Moikka!

    Oon jo pidempään miettinyt kirjoittavani, mutta enpä ole rohjennut. Mutta siis: olen täysin samaa mieltä massadieeteistä, tosin itseni sellainen opetti syömään ENEMMÄN, olen aina syönyt aivan liian vähän. Ongelmahan oli, ettei silläkään sitten tietysti mitään tuloksia tullut, kun aineenvaihduntani ei todellakaan pelittänyt/pelitä edelleenkään.
    Aikani tuskasteltuani, kaivettuani tietoa netistä ja yritettyäni korjata tilannetta itse ruokaa lisäämällä ja treenejä kohtuullistamalla, siinä kuitenkaan onnistumatta, päätin viime kesäksi palkata itselleni personal trainerin. Tuota päätöstä olen katunut pitkään. Tein taustatiedot hyvin, tutustuin hänen osaamiseensa, suosituksiin, koulutuksiin ym. ja hänen piti olla juuri aiheeseen perehtynyt, eli aineenvaihdunta kuntoon kunnolla syömällä, liikkumalla ja lepäämällä. 🙂
    Käytäntö ei kuitenkaan kohdannut teoriaa, minusta tuntui että syön kuin syöttöporsas eikä olotilaa helpottanut koko ajan ylöspäin kipuava painokaan (tarkoitus oli kiinteytyä eli juuri -2-5 kg max). Neljän kuukauden pt-valmennukseni lopputulos olikin sitten +5 kg ja vielä enemmän senttejä. Valmentaja nosti kädet pystyyn 1,5 kk ennen valmennuksen loppua, eli hänen mielestään ei edes kannata yrittää pudottaa painoa, kun se ei laske vaan pyrkiä vaan siihen, että se pysyy ennallaan. Tämä olikin mukavaa siinä vaiheessa kun kaikki vaatteet olivat jo jääneet pieniksi…
    Nyt olen seikkaillut taas internetin ihmeellisessä maailmassa yrittänyt löytää jonkun, joka minua osaisi auttaa.. En ole tosiaan saanut painoa alaspäin tuosta valmennuksen jälkeisestä lainkaan ja keinot alkavat olla lopussa. Harmittaa, kun laitoin peliin niin paljon aikaa ja rahaa, noudatin kaikkia ohjeita tismalleen ja lopputulos on kaikkea muuta kuin toivoin. Rahojakaan ei takaisin voi saada. Eli, periaatteessa näin, mutta eipä se pt kaikille sitä apua osaa antaa ja asiansa osaavan pt:n pitäisi osata myöntää tämä niin itselleen kuin asiakkaalle RIITTÄVÄN AJOISSA, jotta pettymyksiltä voisi välttyä. Uskalla tässä nyt sitten hankkia uusi pt, jos hänkään ei osaa auttaa….

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 8
Tykkää jutusta