Dieetin puoliväli – mitkä fiilikset?

Dieetti on nyt puolessa välissä ja ajattelin koota hiukan ajatuksia ensimmäisestä viidestä viikosta. Huomaan, että nykyään ei ole niin suurta tarvetta purkaa ajatuksia dieetistä, kuin ennen, kun suurin osa päivistä menee aika rutiinilla. Vaikka välillä on vaikeampia päiviä, niin mun ei varsinaisesti tarvitse taistella sen kanssa, että lähdenkö treenaamaan tai aamuaerobiselle. Siitä on tullut tapa ja sen vuoksi se onkin ”helppoa”. Helppo lainausmerkeissä, koska sitä kisadieetti ei koskaan ole. 

Vaikka kisadieetti ei ole mikään painon pudotuskilpailu, niin paino on joka tapauksessa tullut 5 kiloa alaspäin viiden viikon aikana, eli ollaan täysin suunnitellussa tahdissa sen tippumisen suhteen. Käyn vaa’alla suunnilleen kerran viikossa ja se riittää hyvin kunnon seuraamiseen. Vaaka on myös kisadieetillä siinä mielessä huono mittari, että paino ei koskaan putoa lineaarisesti, mutta rasva palaa silti koko ajan. Kiristymisen huomaa lihaserottovuudesta ja ihon alta esiin tulevista verisuonista. Kun suunnitelma taustalla on kunnossa, voi keskittyä työn tekemiseen ja tulokset seuraavat kyllä palkintona. 

bikini kisadieetti

Se, mikä tekee tästä dieetistä poikkeuksellisen verrattuna syksyn SM -kisojen dieettiin on se, että olen tankannut melkein joka viikko hiilihydraattia koneeseen. Paino on siitä huolimatta tullut alaspäin, mutta edelliseen dieettiin verrattuna energiaa riittää treeniin ja dieettiarjen pyörittämiseen. Nälkä vaivaa ihan yhtä lailla viikolla, joten siitä ei olla päästy mihinkään, mutta se kuuluu asiaan. 

Tällä hetkellä treenaan niin, että teen viisi salitreeniä, joiden perään teen vartin aerobisen. Tämän lisäksi teen kolme aamuaerobista viikossa. Kaloreita ei ole tarvinnut vieläkään laskea ja mieluummin lisäänkin liikunnan määrää, kuin nipistän kaloreista. Viikossa on vielä monta aamua, jolle lisätä aerobisia, jos niille tulee tarvetta. 

bikini kisadieetti

Kaiken kaikkiaan fiilis on hyvä ja dieetin alun jännitys siitä, että pärjäänkö dieetillä yksin, on hälvennyt. Tärkeintä on luottaa omaan tekemiseen ja täytyy olla valmis tekemään paljon töitä. Tyytyväiseksi ei saa missään vaiheessa tulla. Näillä ajatuksilla jatkan kuudenteen dieettiviikkoon!

pauliinafitworld

3 vastausta artikkeliin “Dieetin puoliväli – mitkä fiilikset?”

  1. Hei. Osaatko kertoa mistä johtuu kauhea näläntunne syömisen jälkeen tai ylipäätään, vaikka olisi syönyt niin paljon ruokaa ettei enempää kykene millään? Eli vatsa ei vedä mutta silti näläntunne ja nimenomaan oikea näläntunne. Tätä on aina silloin, kun syön ns. puhdasta ruokaa ja ravitsemussuositusten mukaan, jopa vaikka söisin 2500kcal päivässä. Olen runsaasti ylipainoinen, mutta miten onnistua laihtumaan, kun tää järkevä syöminen ei toimikaan?

    • Kuulostaa siltä, että kalorit on kuitenkin sen verran alhaalla, että kroppa ei tule kylläiseksi ja leptiinitasot on alhaalla, jolloin nälän tunne vaivaa koko ajan. Oletko ollut pitkäänkin dieetillä? Näin ilman tarkempia tietoja on tietty vaikea sanoa suoraan vastausta tohon

  2. Kiitos vastauksesta.
    En ole ollut pitkiin aikoihin dieetillä, vasta nyt viimeaikoina olen yrittänyt alkaa syömään järkevästi, mutta jo heti ekana päivänä iskee se nälkä. Oikeastaan ensimmäinen tavoite olisi oppia syömään fiksusti, eikä niinkään rankka painonpudotus, joten syön kyllä ihan reilusti. Syön oikeastaan niin paljon, etten pysty syömään enää palaakaan ja silti heti tulee nälkä. Olen laskenut nyt kaloritkin, ettei menisi liian alas ja koskaan ei ole mennyt alle kahden tonnin, pikemminkin 2500kcal. Mietin itse sitä, että voiko ruokavalion muutos aiheuttaa tällaista? Eli jos on tottunut rasvaiseen ja sokeripitoiseen ja vaihtaakin sen kertaheitolla terveelliseksi. Toisaalta voihan olla ettei tuo kalorimäärä siltikään riitä näin isokokoiselle ihmiselle, että jos kokeilisi kuitenkin nostaa kalorimäärää esim. hyviä rasvoja lisäämällä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 9
Tykkää jutusta