Näin onnistut dieetissä!

Kisoihin on nyt neljä viikkoa ja tänään oli taas edessä kaloreiden lasku. Mulla se tarkoittaa tässä vaiheessa dieettiä sitä, että vähennän hiilihydraattien määrää. Proteiinit mulla onkin ollut koko dieetin ajan suhteellisen korkealla, jotta mahdollisimman paljon kovalla työllä hankittua lihasmassaa säilyy. 

Tunnen mun kehon sen verran hyvin, että tunnen heti, kun kaloreita lasketaan. Kaveriksi tulee siis nälkä, jota ei oikeastaan pääse pakoon dieetillä missään vaiheessa kokonaan.

Dieetin alkuvaihe on yleensä kaikista helpoin, mutta varsinkin näin kisadieetillä, kun tavoitellaan alhaista rasvaprosenttia, ovat varsinkin nämä viimeiset neljä viikkoa niitä raskaimpia. 

Jos lähdetään siitä lähtötilanteesta, että ylimääräistä rasvaa on poltettavana jonkin verran tai ylipainoinen henkilö alkaa laihduttaa, niin dieetin ensimmäiset viikot ovat yleensä aikamoista tunteiden vuoristorataa. Saattaa mennä muutamakin viikko, ennen kuin keho tottuu uuteen ruokavalioon ja kaikkeen sen ajan sisällä tapahtuvaan tulisi pystyä suhtautumaan maltilla ja ymmärtäväisesti.

Alussa tunnet välillä nälkää, outoa oloa, lisääntyvää energisyyttä, aineenvaihdunnan vilkastumisesta johtuvia oireita ja vaikka mitä. Moni hätäilee dieetin ensimmäisillä viikoilla ja monesti myös luovuttaa, koska kaikki nämä kehossa yhtäaikaa tapahtuvat muutokset tuntuvat niin kummallisilta. Dieettaaminen palkitsee sen, joka jaksaa näiden ensioireiden yli. 

Kun muutama viikko ja yleensä ensimmäinen kuukausi on mennyt, alkaa dieetti sujua omalla painollaan. Nälkä on kyllä läsnä, mutta se on hallittavissa, kun pitää kiinni säännöllisestä ruokarytmistä. Mulle on muodostunut ajan kuluessa tarkat ruokailuajat, joista pidän kiinni, oli tilanne melkein mikä hyvänsä. Syön viisi kertaa päivässä ja kolmen tunnin välein. 

Säännöllinen ruokarytmi onkin tärkein asia dieetin onnistumisessa

Säännöllisen ruokailun lisäksi dieettiateriat sisältävät paljon kasviksia ja salaattia, jota saakin syödä niin paljon, kuin maha vetää. Lautaselta löytyykin salaattia yllin kyllin, joka täyttää mahaa ja vie nälän tunnetta pois. 

Juon kehityskaudella ja dieetillä todella paljon vettä, 4-5 litraa päivässä. Mulle ei ehdi tulla sellaista hetkeä, että olisin janoinen. Pidän aina matkassa puolen litran vesipulloa, josta hörpin säännöllisesti.

Aloitan myös aamun juomalla puoli litraa raikasta vettä. Ilman sitä ei aamu lähde käyntiin ja keho tarvitsee nestettä yön jälkeen. En voisi kuvitella lähteväni aamuaerobiselle suoraan sängystä, koska kehon nestetasapaino on silloin vähintäänkin vinksallaan. 

miten onnistua dieetissä

Kasvikset ja veden juonti pitävät nälän kurissa

Kun nälän tunne meinaa iskeä ja tekisi mieli herkutella puoli jääkaappia niin yleensä tunteeseen auttaa se, että lähtee treenaamaan. Ylipäätään jonkun asian tekeminen saa ajatukset pois dieetistä ja nälän tunteesta. Treeni vapauttaa hyvän olon hormonia kehossa ja yleensä sitä onkin kiitollinen treenin jälkeen, että lähti mieluummin salille, kun jäi kotiin herkuttelemaan. Treenin jälkeen maistuu oikea puhdas ruoka ja herkkuhimotkin unohtuvat. 

Siirrä ajatukset hetkeksi pois dieetistä – vaikkapa hyvän treenin avulla!

Dieetti on keholle ja mielelle rankka rutistus ja sen vuoksi onkin tärkeää levätä vähintään yhtä paljon, kuin treenata. Dieetillä unen tarve korostuu ja jokainen varmaan tietää sen olon huonoilla yöunilla, kun tekisi mieli vain maata sohvan nurkassa ja mussuttaa suklaata. Pidä siis huolta kunnollisista yöunista. Kunnollinen uni auttaa myös rasvaa palamaan ja auttaa sinua jaksamaan päivät dieetillä. 

Itse pidän kehosta huolta kehonhuollon avulla, johon kuuluu esimerkiksi hieronta, venyttely ja putkirullaus. Käyn hieronnassa vähintään kerran viikossa ja pyrin rullaamaan kropan läpi joka ilta. Kehonhuolto vaatii pientä viitseliäisyyttä, mutta mitä paremmin toimiva keho sinulla on dieetillä, sitä helpommin kaikki sujuu. 

miten onnistua dieetissä
Fiilistä hyvän treenin jälkeen ei voita mikään!

Kehonhuolto edistää dieettiä kuin itsestään

Näiden käytännön asioiden lisäksi dieetissä onnistumista edistää oma asenne. Jos ajattelet, että et pysty siihen, niin silloin et varmasti pystykään. Kerro itsellesi joka päivä, että pystyt. Kun treenistä ei meinaa tulla mitään, niin ajattele mielessäsi, että hitto soikoon, mä pystyn tähän! 

On välillä hyvä muistuttaa itseäänkin, että millä tavoin dieetti viedään onnistuneesti läpi. Vaikka olisi kuinka kokenut ja kovapäinen, niin dieetti tarvitsee joka kerta motivaation keräämistä, jotta sen saa vietyä kunnialla loppuun. Näiden vinkkien siivittämänä lähden myös itse uuteen dieettiviikkoon!

pauliinafitworld

2 vastausta artikkeliin “Näin onnistut dieetissä!”

  1. miten pystyt treenaamaan nälkäisenä? itteeni rupee huippaamaan ja niin heikko olo että ei tuu treenistä mitään 🙁 onko sulla jotain herkkuja joita aijot nauttia sitten kisojen jälkeen? 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 13
Tykkää jutusta