Viimeistelyviikon suunnitelmat

Mulla on tähän mennessä kilpailuja takana 7 kappaletta, 2 SM-pronssia ja finaalisijoitus kansainvälisessä Nicole Wilkins kilpailussa vuonna 2014. Näihin neljään vuoteen on mahtunut paljon ja on taas vaikea uskoa, että huomenna alkaa viimeistelyviikko viikonlopun Fitness Classiciin. 

Tämä dieetti on ollut varmasti se kaikista opettavaisin, koska olen ollut koko dieetin ilman ulkopuolista valmentajaa, eli toisin sanoen olen valmentanut itse itseäni. Mielen lujuutta se on välillä vaatinut taistella mielihaluja vastaan ja sanoa itselleen, että nyt on vain pakko jaksaa, jos meinaa jatkaa dieettiä. Vasta viimeiset viikot ovat alkaneet tuntua raskailta ja tässä vaiheessa jalka painaa ja saakin painaa. Käsivarret ovat pulleilla verisuonilla, joten halutussa rasvaprosentissa ollaan. 

Viimeistelyviikko on myös bikini fitnesissä yhtä tärkeä, kun monen viikon kisadieetillä oleminenkin. Vaikka kikkailuja ei tehdä niin isoissa määrin, kuin esimerkiksi body fitness -kilpaiijoilla, on silti tärkeää suunnitella viikko tarkoin.

bikini fitness viimeistely
Viimeinen kova jalkatreeni tehty! Vitsi mikä fiilis!

Oikeastaan kaikki lähtee siitä, että jokainen on yksilö. Samat viimeistelyohjeet eivät toimi kaikille ja olenkin tässä vuosien aikana ehtinyt tehdä parikin erilaista viimeistelyä ja itselläni on aika selkeä kuva siitä, mikä mun kropalle toimii. 

Tavoitteena on olla sunnuntaina timmi, mutta ei liian kireä ja saada kehon nesteet pakkautumaan lihaksiin, ei ihon alle. Jos neste jää ihon ja lihaksen väliin, on lopputuloksena vajaan näköinen ja nesteinen kunto.

Tavoitteena on näin vaatimattomasti sanottuna ”pyörein” kisakunto, mikä mulla on koskaan ollut. Eli kireä, mutta bikiniin sopiva pyöreys lihaksissa.

Kuntoa valmistellaan koko viikko ja lopussa on vielä mahdollisuus pieniin fiksailuihin. Auttavia käsiä pyörii ympärillä ja tietysti pieni jännitys on, että miten edellisiin viimeistelyihin verrattuna tämä hiukan erilainen tapa toimii. 

Pääpiirteittäin homma menee niin, että keskiviikkoa kohden ”tyhjennän” kropan ruokavalion avulla, eli vähennän pikkuhiljaa hiilihydraattien määrää, joka saa mulla nesteet hyvin aina poistumaan. Samaan aikaan vähennetään suolan määrää sen ollessa alimmillaan kisapäivänä.

Torstaina aloitan tankkauksen, joka jatkuu perjantaihin ollen silloin korkeimmillaan. Lauantai on tavallaan välipäivä, jolloin on mahdollista aamun kunnon mukaan katsoa, että tankkaanko lisää vai en. Olen kokeillut tämän dieetin aikana tankkausmääriä ja tiedän, mikä on mun kropalle se optimaalisin, jotta lihakset näyttävät pyöreiltä, mutta en ylitankkaa, jolloin esimerkiksi ruoansulatus menee helposti tukkoon. 

Aamulenkkien teho laskee ja säästelen jalkoja, jotta niihin ei kerry nestettä. Treenaan salilla enemmän volyymi -tyyppistä treeniä torstain tankkaukseen asti ja loppuviikon keskityn tankkaamiseen ja poseerausharjoitteluun.

Poseerausharjoittelu on yllättävän raskasta ja käy melkeinpä treenistä dieetillä. Poseeraaminen saa hiilarit menemään oikeisiin paikkoihin. Toki nestekierron pidän liikkeellä myös loppuviikosta kevyellä kävelyllä päivittäin. 

Lauantaina laitetaankin sitten illalla ensimmäinen kerros väriä ja silloin uskon olevani jo aika kisatunnelmissa. Odotan innolla tulevaa Fitness Classicia. Fiilis on nyt täysin erilainen, kuin millään muulla dieetillä. Innolla siis odotan huomista, mutta ”juhlitaan” ensin tämän päivän omat synttärit! 😀 

bikini fitness viimeistelyviikko
En malta odottaa!

Edellisessä postauksessa kerroin positiivisten sanojen voimasta.

 

 

pauliinafitworld

6 vastausta artikkeliin “Viimeistelyviikon suunnitelmat”

  1. Kiitos kivasta postauksesta 🙂 !
    Haluatko tehdä blogipostauksen, missä kertoisit eroja bikini- ja bodyfitness kisaajista? Miten saada kaksi erilaista kuntoa?

    • Mun täytyy sanoa, että mulla ei itselläni ole kokemusta body fitness viimeistelyistä, vaikka paljon samaa niissä onkin, kun läheltä olen sitä seurannut. Mutta täytyy laittaa korvan taakse, jos laajentaisi tietotaitoa myös siihen ja kertoisi täällä blogissa! 🙂

  2. Niin kiva lukea näitä dieettijuttuja! Itselläkin on kauhea palo takaisin kisalavalla, mutta kaikki aikanaan 😉 Sun kunto on ainakin kuvien perusteella näyttänyt paljon ”täyteläisemmältä” kuin aikaisemmin, joten innolla odotan miltä näytät tällä kertaa lavalla! Tsemppiä paljon viimeistelyihin ja nähdään mahdollisesti Kultsalla 🙂

    – Jade // https://jadeyolanda.fi/

    • Haha voin vain kuvitella 😉
      Mukava kuulla, että kunto näyttää ulkopuolisen silmiin siltä, koska se onkin ollut tavoitteena tässä viimeistelyissä. Nähdään tosiaan mahdollisesti Kultsalla! 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 8
Tykkää jutusta