Miksi salilla kannattaa treenata myös kesällä?

Olen huomannut kuntosalilla, että moni on siirtynyt niin sanotusti kesälaitumille ja jättänyt ajatukset kuntosalitreenistä syksymmälle. Ulkona on toki ihanaa, kun aurinko paistaa ja on lämmin ja myös muita harrastuksia löytyy nyt kesällä rutkasti.

Näin vanhana konkarina kuntosali on kuitenkin edelleen se kätevin tapa pysyä kunnossa, myös kesällä. Montaa saattaa ahdistaa ajatus pimeästä ja ahtaasta salista, mutta siellä saa tehtyä oikeasti aika ihmeitä aikaan keholle ja mielelle.

Yksi parhaimmista asioista saliharjoittelussa on ehdottomasti mielestäni se, että treenin voi tehdä omien aikataulujen sisällä ja jumppa-aikatauluja ei tarvitse tarkkailla netistä. Pystyn ajoittamaan omat treenit niin, että olen syönyt pari kunnon ateriaa ennen treeniä ja olen energinen. 

salitreenin hyödyt
Kuva: Atte Santala

Kuntosalitreenissä vähemmän on enemmän. On hyödytöntä treenata salilla monta tuntia putkeen ja saat todella tehokkaan treenin jopa jo 45 minuutissa! Se ei ole paljon pois päivästä, edes kesällä. Pyri treenaamaan intensiivisesti ja pidä sarjojen välillä ainoastaan lyhyet tauot. Lähde suorittamaan seuraavaa sarjaa, kun hengitys on melkein tasaantunut. Hiki virtaa varmasti ja treenissä on myös rasvaa polttava vaikutus. 

On hyödyllistä ylläpitää lihasmassaa myös kesällä, koska lisääntynyt lihasmassa lisää hyvin kulutusta. Tämä tarkoittaa siis sitä, että voit myös syödä enemmän ja grillata voi hyvällä omallatunnolla, kun treeni lisää lepoaineenvaihduntaa jopa 72 tunniksi eteenpäin treenin suorittamisesta!

Ehkä kaikista hienoin asia treenaamisessa on se, että voimatasot lisääntyvät, joka näkyy myös ihan arjessa ja oikeastaan missä tahansa muussa liikuntalajissa. Jaksan hyvin kävellä portaat, kantaa painavat kauppakassit, tehdä kotitöitä tai vaikka käydä kokeilemassa ihan täysin uutta lajia. Lihasvoima auttaa tekemään parempi suorituksia myös salin ulkopuolella. 

Jos salille ei kuitenkaan huvita lähteä, niin esimerkiksi kahvakuulalla saa tehtyä todella tehokkaita lihaskuntotreenejä myös kotona. Multa voi kysyä myös kahvakuulaohjelmia kotiin! 🙂  

Lihasvoiman säilymisestä kannattaa siis ehdottomasti pitää kiinni myös kesällä. Lihasvoimaa saa pidettyä yllä kolmella salitreenillä viikossa, neljä kertaa meneekin sitten jo kehittävän puolelle. 

Edellinen postaus: Täysin eri ihminen kuukausi sitten, mitä on tapahtunut?

 

pauliinafitworld

Yksi vastaus artikkeliin “Miksi salilla kannattaa treenata myös kesällä?”

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 6
Tykkää jutusta