Oletko laihaläski? Lue tämä!

*Sisältää mainoslinkkejä

Mulla oli niin sanotusti aika kostea ja vauhdikas juhannus ja sen seurauksena myös ruokarytmi oli tosi epäsäännöllinen. Olen tottunut syömään viisi kertaa päivässä ja kun kolme päivää menet niin, että ruokailuja tulee maksimissaan kolme päivään, on se nähtävissä pienenä turvotuksena ja painon nousuna. Kun tutkailin kroppaa juhannuksen jäljiltä niin ymmärsin taas, että minkä vuoksi kehonkoostumus pysyy mulla timminä myös kehityskaudella. 

Olin itse ennen tämän fitness harrastuksen aloittamista laihaläski, eli olin kyllä hoikka, mutta kehon rasvamassa oli suurempi, kuin lihasmassa. Ensimmäisissä kisoissani 2013 rasvamassa oli poltettu pois ja jäljellä oli laihaläski -kisalook, kun kropassa ei pahemmin lihasta ollut. Painolukema kertoo hyvin vähän siitä, että kuinka ”hyvässä” kunnossa olet. Vaikka olisit hoikka ja painaisit vähän, saattaa kehossasi olla huomattavan paljon sisäistä rasvamassaa, eli olet laihaläski. Sisäisen rasvamassan vähentäminen on aina hyödyllistä, varsinkin jos se kertyy keskivartalon alueelle. Meille naisille pakaroihin ja jalkoihin jämähtänyt rasvamassa on paljon turvallisempaa, kuin keskivartalon kohdilla majaileva rasvamassa. 

Miten laihaläskeydestä sitten pääsee eroon?

Ah, pääsen taas lempiaiheeseeni, eli ruokavalioon.

Kun pyritään pois laihaläskeydestä niin kaksi tärkeintä nyrkkisääntöä ovat säännöllisyys ja oikea makroravinteiden suhde.

Säännöllinen syöminen tarkoittaa sitä, että syöt hereillä olo tunneista aina 3-4 tunnin välein. Itse syön viisi kertaa päivässä. Aamiaisen, iltapalan, välipalan ja kaksi lämmintä ateriaa. Monesti myös välipala on niin sanotusti lämmin ruoka, joka sisältää useimmiten mun lempparia riisiä ja kanaa tai kalkkunaleikettä ja sen lisäksi pähkinöitä tai öljyä. 

Sillä on myös merkitystä, että mitä päivän aterioilla syöt. Valitse aterialle aina jokin (hyvä) proteiinin lähde. Lihaperäisistä tuotteista on helppo saada tarvittava proteiinin määrä, vaikka ei kasvis versioissakaan ole mitään vikaa ja niitä löytyykin nykyään vaikka mitä.

Syö joka aterialla myös hiilihydraattia, joka on todella tärkeää, jos tarkoituksena on kasvattaa vähänkään lisää lihasmassaa rasvamassan tilalle. Hyviä hiilihydraatin lähteitä ovat esimerkiksi riisi, bataatti, kvinoa, täysjyvä -tai maissipasta ja myös täysjyvä, -kaura, -tai ruisleipä sekä riisi -ja maissikakut. Kyllä, luit oikein, myös leipää voi syödä hyvällä omallatunnolla ja se on oikein hyvä hiilihydraatin lähde varsinkin kiireessä. 

Aterialla tulee olla myös hyviä rasvanlähteitä, joita saat esimerkiksi avokadosta, öljyistä, pähkinöistä ja manteleista. 

Varmaan tätä lukiessa ymmärtää jo sen, että syömättömyys ei ole koskaan ratkaisu laihaläskeyden nitistämiseen. Itseasiassa syömättömyys pilaa koko homman ja pahimmillaan aineenvaihdunta menee jumiin, eikä tuloksia tule vaikka treenaisit mielestäsi kuinka lujaa. 

laihaläskeydestä eroon
Kuvaaja: Saara Taussi

Tästä päästäänkin hyvin siihen, että millainen liikunta on paras laihaläskeydestä eroon pääsemisen kannalta.

Lihasmassa kasvaa kätevimmin kuntosalilla, jossa saa treenata lujaa.

Unohda siis pikku pumppaaminen ja treenaa kunnolla lihaksia niin, että viimeiset kolme toistoa saa tehtyä juuri ja juuri. Tee sarjoja, joissa teet 8-15 toistoa ja keskity löytämään tuntuma treenattavassa lihaksessa.

Jos olet aloittelija niin kannattaa käydä ohjelmat läpi personal trainerin kanssa, jotta saat ohjelmista kaiken mahdollisen hyödyn irti. Esimerkiksi minä voin auttaa sinua siinä 😉 Tsekkaa valmennustarjoukset tästä. 

Oikeastaan laihaläskeydestä eroon pääseminen on loppujen lopuksi aika yksinkertaista ja terveellä maalaisjärjellä pääsee todella pitkälle.

Unohda turhat kikkailut ja varsinkin lehtien pussikeittodieetit sekä kaikki epäilyttävältä vaikuttavat laihdutuskuurit, joissa luvataan tuloksia muutamassa viikossa. Ne ovat täyttä puppua!

Tuloksia saa ainoastaan tekemällä töitä, valitettavasti. Jos et ole valmis tekemään töitä voit jatkaa elämää laihaläskinä niin kuin aina ennenkin 😀 

laihaläskeydestä eroon
Kroppa pysyy kiinteänä kovan treenin ja oikean ruokavalion avulla.

Hei kantsii muuten tsekata House of Brandonin kesäale, jossa on hurjasti tuotteita alessa. 

Edellisessä postauksessa kerron tulevasta kesästä, joka tulee olemaan varmasti ikimuistoinen!

pauliinafitworld

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 6
Tykkää jutusta