Split muutamassa päivässä

Sitä ajattelee aina ennen reissuun lähtemistä että eihän muutamassa päivässä varmaan ehdi tehdä mitään, mutta monesti reissu yllättää.

Olen nyt ollut täällä Splitissä neljä yötä ja kerroinkin aiemmassa matkapostauksessa, että hostellihuoneessa kanssani oli sattumoisin toinen suomalainen tyttö, jonka kanssa tulimme todella hyvin juttuun.

Olin ensimmäisenä päivänä todella väsynyt ja ajattelin että lepäilen illan hostellilla, mutta eihän se ihan niin mennyt. Lähdimme kämppikseni kanssa kohti Splitin vanhaa kaupunkia, jossa on rantakatu Riva. Voin sanoa, että tuo katu on varmasti kaunein rantakatu, jota olen matkoillani nähnyt. Tunnelma oli illalla sanoin kuvaamaton. Kauniita rakennuksia, valoja, ravintoloita, mega isoja veneitä parkkeerattuna satamaan, live-esiintyjiä, paikallisia ja niin edelleen.

riva rantakatu spalti
Rantakatu Riva

Tarkoitus oli käydä vain yhdellä drinksulla, mutta kävikin niin, että törmäsimme eräällä ulkoilma -clubilla vanhaan ystävääni Tiiuun ja hänen ystäväänsä. Kyllä oli hauskaa kun puhuimme, että emme ole nähneet moneen vuoteen, mutta nyt näemme maailmalla!

Ilta muuttuikin vauhdikkaaksi kun dj alkoi soittaa todella hyvää clubi musiikkia (itse tykkään aika diipistä soundista). Tuli tanssittua niin lujaa, että meidät pyydettiin backstagelle tanssimaan ja nostattamaan tunnelmaa ja kyllähän meillä energiaa riitti.

Meillä oli niin hauskaa, että päätin jättää hostellielämän ja liittyä tyttöjen seuraan toiseen majoitukseen. Mulla on oikeasti maha kipeänä nauramisesta. Meillä on ollut niin hauskaa nämä kolme päivää, että en voi edes uskoa sitä miten voi löytää niin saman tyyppisiä ihmisiä. Olemme päivittäneet Snapchattiin matkakuulumisia kaikki nämä päivät.

split yöelämä
Splitin yöelämään menossa
Teetimme tuliaiseksi pilapiirroksen meistä kolmesta 😀

Mitä sitten oikein olemme tehneet täällä Splitissä?

Split Vanha kaupunki

Olemme kolunneet Splitin vanhaa kaupunkia läpi jo monena päivänä, koska siellä todellakin riittää nähtävää. Kaupunki on todella kaunis ja täynnä ihania pikku liikkeitä, jossa paikalliset myyvät itse tehtyjä tuliaisia.

split vanha kaupunki
Kauniita kapeita katuja vanhassa kaupungissa
Ei ihan prinssit valkoisella ratsulla mutta melkein!
Vanhassa kaupungissa on hienoja raunioita
split tuliaiset
Upeita tuliaisia simpukoista ja tuoksuista
tuliaiset split kroatia
Ihanat värit!

Jäätelöbaareja on joka nurkassa ja maistoimme myös Kroatian kansallisleivosta Kremšnitaa. Kahden taikinakuoren välissä on vanukkaan tyyppinen täyte. Täytyy sanoa, että olen maistanut parempaakin leivosta, mutta maistaminen oli toki kokeilemisen arvoinen.

kroatia leivos
Jo yhdestä leivoksesta meni makenahimo. Splitissä on paljon leipomoita, joista saa erilaisia herkkuja

Vanhassa kaupungissa syö hyvin noin 15-20 eurolla per henkilö. Ruoka on hyvää ja varsinkin merenelävät ovat kokeilemisen arvoisia. Kämppis kehui myös simpukoita, joita saa parhaimmillaan 6 eurolla suht hyvässä ravintolassa.

Yöelämä

Normaalisti Suomessa en käy juhlimassa, koska en saa siitä oikeastaan mitään irti. Täällä olemme kuitenkin käyneet yökerhoissa joka ilta eilistä lukuunottamatta. Splitin keskustassa on Automat Club, jossa olemme olleet jo kahtena iltana. Clubilla soitetaan hyvää musiikkia ja se on täynnä nuoria ympäri maailmaa. Suomalaiset tytöt todella herättävät täällä huomiota ja olemmekin kuulleet paljon kommentteja sekä olemme saaneet kutsuja isoille veneille, clubeille, jopa lähisaarille. Meillä on kuitenkin ollut niin hauskaa tyttöjen kesken, että emme ole lähteneet kutsuille mukaan 😀

Asioita tapahtuu taas tarkoituksella

Olen ulkomailla aina avoimin mielin ja eräänä päivänä tarkoitukseni oli mennä yksin rannalle. Otin paikallisbussin, jonka neuvottiin vievän minut suoraan rannalle. Näin ei kuitenkaan ollut ja päädyin monen kilometrin päähän lähimmistä rannoista. Olin jo tosi väsynyt kävelystä ja ajattelin, että jätän rannan väliin ja menen johonkin syömään.

Kävelin erään rantabaarin ohi, joka oli lähellä Marjania, jossa on kuulemma Splitin kauneimmat rannat. Rantabaarissa oli kaksi australialaista miestä viettämässä päivää. Sain heti kutsun pöytään ja siitä vasta alkoikin vauhdikas päivä.

Miehillä oli kova meno päällä ja toinen heistä hyppi mereen suoraan ravintolan edestä, jossa oli parkissa isoja veneitä. Tuossa kohdassa ei siis ollut varsinaista rantaa. Henkilökunta nauroi mukana päivän piristäjille.

Australialainen murre on hauskan kuuloista ja tulimme todella hyvin juttuun miesten kanssa. Hiljaisia hetkiä ei oikeastaan ollut. lllalla tytöt liittyivät seuraan ja meluisa sekä vauhdikas porukka oli taattu. Australialaiset ovat juuri sellaisia, millaiseksi olen heidät kuvitellut. Todella vauhdikkaita, avoimeja ja spontaaneja. Naurua riittää ja elämää ei oteta niin vakavasti. Sainpa jopa kutsun tulla vierailemaan Melbournessa syksyllä, mutta katsotaan nyt 😉

Splitin rannat

Splitin rannat ovat kivirantoja ja uimaan mennessä täytyykin olla varovainen, jotta ei satuta itseään matalalla oleviin kiviin. Vesi on älyttömän kirkasta ja maisemat täällä ihan uskomattomia. Eilen illalla oli pieni myrsky ja sen jälkeen taivas värjäytyi kirkkaan pinkiksi ja kotimatkalla ajoimme kohti sateenkaarta joka oli hienoin sateenkaari koskaan.

split rannat
Päivällä rannalla Splitin Podstranassa
split sää
Myrskyn jälkeen. Livenä sateenkaari oli vieläkin upeampi!
Tunnelma oli eilen epätodellinen kotiin kävellessä

Ensimmäisenä päivänä kävin Znjan rannalla, jossa on rantaclubeja ja aurinkotuoleja voi vuokrata. Olimme kämppikseni kanssa pyyhkeiden päällä rannan tuntumassa ja se olikin mahtavaa, kun pääsi suoraan uimaan. Tätä rantaa voin myös suositella lämpimästi.

znjan ranta kroatia

Nyt olen matkalla Novaljaan, jossa perillä odottaa iso porukka ja meille vuokrattu kolmikerroksinen asunto. Vuorossa on Hard Island festarit, jotka kestävät maanantaista torstaihin. Perhosia pyörii vatsan pohjassa, koska vastassa on paljon uusia kasvoja, mutta myös Maija ja muita tuttuja, joten enköhän pääse hyvin porukkaan mukaan.

Olen myös siellä yhteyden päässä. Mulle voi lähettää siis viestiä ihan yhtä lailla, koska teen siellä töitä ja vastaan asiakkaille, vaikka olenkin täällä kolmen tunnin lentomatkan päässä Suomesta.

Edellisessä postauksessa äänessä on asiakkaani Nina, joka on saanut huikeita tuloksia valmennuksessa.

pauliinafitworld

3 vastausta artikkeliin “Split muutamassa päivässä”

1. Mä oon niin onnellinen sun puolesta! Vaikuttaa ihan unelmalta. Tartu nyt kaikkiin mahdollisuuksiin, kun oot nuori ja vapaa. Tuli tosi hyvä mieli itelleki tästä postauksesta, ihanaa että toinen saa kokea jotain noin mukavaa. 🙂

• Olet kyllä niin oikeassa, että nyt täytyy elää hetkessä ja nauttia kaikesta mitä tämä reissu tuo tullessaan 🙂