Haluatko lihaksikkaan ja muodokkaan vartalon? Poimi vinkit

*Sisältää mainoslinkkejä

Tykkään olla kehityskaudella sen vuoksi, että hieman rasvaisempi kroppa miellyttää omaa silmääni enemmän, kuin kisadieetillä viikko viikolta pienempi ja rasvattomampi look.

Bikini fitness ja muut fitnesslajit ovat kilpaurheilua ja lavalla näytetään kovan työn tulos. Osittain lavalook on myös illuusiota, johon vaikuttaa todella moni asia. Rasvaprosentti on mulla kisojen lähellä jotain 10-12 luokkaa, rusketus saa lihakset näyttämään hyviltä lavavaloissa ja myös poseeraus tuo esiin parhaimpia puolia.

Totuus kuitenkin on, että olen itse tällä hetkellä noin 8-10 kilon päässä kisapainosta, mutta pidän todella paljon tämän hetken vartalostani.

On myös taito oppia rakastamaan omaa vartaloaan sekä dieetillä -että kehityskaudella.

En todellakaan ihannoi kisalookia, koska se on niin pieni osa tätä kilpaurheilua, eikä ole terveellistä pysyä siinä muutamia viikkoja kauemmin. On ihanaa, kun kehityskaudella vaatteet istuvat paremmin päälle, olo on energinen ja pystyy treenaaman lujaa.

bikini fitness treeni
Kävimme lauantaina tyttöjen kanssa treenaamassa uudella Fitness Village salilla Helsingissä, suosittelen!

Tiesitkö, että rasvakerros suojaa myös lihaksia ja neste antaa lihaksille muotoa?

Unohda siis pelko esimerkiksi siitä, että hiilarit keräävät nestettä kroppaan, se vain suojaa lihaksia ja saa lihakset näyttämään kauniin pyöreiltä!

Kisadieetin lopulla neste häviää ihon ja lihaksen välistä ja se näkyy yleensä myös esimerkiksi kasvoissa, jotka kaipaavat erityiskosteutusta kisadieetin loppu puolella.

Usein kisadieetin lopulla myös treenejä joutuu hieman keventämään ja voimatasot laskevat. Keho on kovilla dieetin aikana ja kun nestettä ei ole suojaamassa niveliä, on treeneissä oltava entistä tarkempi, jotta välttää loukkaantumiset.

miten saada fitness vartalo

Moni luulee, että naisellisen fitnessvartalon saa syömällä vähän ja treenaamalla paljon. Oikeastaan se on ihan päinvastoin. Naisellisen muhkean vartalon saat syömällä oikeasti paljon ja treenaamalla kovaa, mutta fiksusti. Neljä tai viisi kovaa salitreeniä viikossa riittää hyvin pitämään yllä muotoa lihaksissa.

Itse treenaan tällä hetkellä neljä kertaa viikossa, kaksi kertaa jalat ja kerran selän, kädet ja olkapäät. Pidän myös lepoa todella tärkeänä ja yhtenä päivänä viikossa käyn tanssitunnilla ja kahtena muuna päivänä teen ihan jotain muuta, kuin treeniä tai käyn vaikka kävelyllä ihan vain fiilistelemällä.

Pieni määrä aerobista on hyvä pitää viikko-ohjelmassa myös kehityskaudella, mutta ei ole tarpeellista hinkata sitä verenmaku suussa. Itse käyn tällä hetkellä noin kolme kertaa viikossa tekemässä reippaan kävelylenkin aamuisin ja se riittää hyvin siihen, että suurimmat rasvakertymät pysyvät poissa. Kovat salitreenit pitävät kyllä huolen siitä, että rasvan määrä pysyy maltillisena.

Salilla saa oikeasti treenata kovaa! En itse pelkää isoja painoja vaan pyrin joka viikko nostamaan treenipainoja hiukan. Pyrin jatkuvasti menemään mukavuusalueen ulkopuolelle. Monesti auttaa, kun treenaa valmentajan tai kaverin kanssa, joka näkee, että jaksat vielä huomattavasti enemmän kuin yksin treenatessa.

bikini fitness treeni ruokavalio
Vielä meni muutama pose kovan jalkatreenin jälkeen

Itse pidän syömisestä tässä hommassa kovan treenin jälkeen eniten. Jokaisella aterialla on hiilihydraattia, proteiinia ja rasvaa. Painotan hiilihydraatteja treenin ympärillä ja esimerkiksi treenin jälkeisellä aterialla on 80 grammaa kuivapainona riisiä. Syön viisi kertaa päivässä enkä koskaan skippaa aterioita, paitsi jos pidän rennomman päivän, jolloin suuhun menee myös herkkuja. 

Juon treenin aikana treenijuomaa, jossa on Supermass Nutrition Intrazonea ja sen lisäksi Supercarb -hiilihydraattia. Hiilarit treenin aikana menevät hyötykäyttöön ja ne antavat myös paremman pumpin, joka tottakai motivoi myös treenaamaan lujempaa. Mikään ei ole parempaa kuin loppuun viedyt lihakset ja kunnon pumppi! Intrazone -juomassa on monia hyödyllisiä aminohappoja, jotka korjaavat lihasvaurioita jo treenin aikana. 

Intrazone -juomaa pääset ostamaan tästä ja Supercarb hiilihydraattia tästä. Muista hyödyntää alekoodi pauliina10, jolla saat -10% tilauksen loppusummasta. 

Myös naisellisen kropan saavuttamisessa vähemmän on enemmän ja laatu korvaa määrän. Pähkinänkuoressa syö paljon ja älä pelkää varsinkaan hiilihydraatteja! Treenaa kovaa ja muista myös levätä. Siinä omat vinkkini. 

Edellisessä postauksessa kerroin aiheesta, joka pitäisi tulla isomman yleisön tietoon.

pauliinafitworld

Yksi vastaus artikkeliin “Haluatko lihaksikkaan ja muodokkaan vartalon? Poimi vinkit”

  1. Hyvä kirjoitus ja kiitos blogistasi 🙂 tämä kirjoitus tuli juuri oikeaan aikaan kun mietin, että mihin suuntaan sitä nyt lähtis tän kropan kanssa. Mutta jos omaa jo selkeän rasvakerroksen, eikä ole aivan varma onko siellä mitään lihasta alla niin kannattaako lähteä vaan rakentamaan lihasta ja toivoa ettei rasvaa kerry enää enempää 😀

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 9
Tykkää jutusta